Genren pusselspel används ganska generöst, och kan beskriva allt från äventyrsspel i första person med pusselinslag till avskalade tankenötter. Active Neurons tillhör definitivt den senare kategorin. Du ska aktivera neuroner genom att knuffa till en nervände med ett block, men problemet är att blocket du kontrollerar inte slutar glida förrän det slår i ett hinder.
Varje område av hjärnan består av tio nivåer och bjuder på en ny spelmekanik, som till exempel hinder som dödar dig, block som kan knuffas och glasblock som går sönder efter en träff.
Fortsätt läsa Recension: Active Neurons [PS4] »
Denna vecka har visat att inte finns någon brist på aktiviteter för att hjälpa oss med den sociala distanseringen som tiderna kräver. Att döma av de recensioner vi har publicerat under veckans gång finns det nämligen allt från högkvalitativa rollspel som Persona 5 Royal (9/10) och Final Fantasy VII Remake (9/10), till actionfyllda zombieäventyr som Resident Evil 3 (9/10) här för att suga upp våra fritidstimmar.
Det är med andra ord ett ganska högt betygssnitt på spelen som har släppts på sistone, och vi är inte ens halvvägs genom spelåret än. I redaktionen finns det fortfarande full aktivitet, och här kan du läsa om några av våra helgaktiviteter.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 16 2020] »
Att beskriva handlingen i My Friend Pedro är lite som att trilla ner i kaninhålet till Underlandet, en plats där ordet ”konstigt” agerar röd tråd. Med ”konstigt” menar jag dock inget negativt i det här fallet, utan snarare något som väcker nyfikenhet och intresse.
Min karaktär vaknar upp i ett unket källarutrymme som snart visar sig vara en restaurangs matkällare. Utifrån hörs arga röster som kommer fram till att jag ska ”förberedas” för att hamna på någons tallrik. Det ser illa ut för min huvudkaraktär, men plötsligt har jag sällskap. Det är bananen Pedro som glatt erbjuder sig att hjälpa mig ur knipan. Konstigt var ordet.
Fortsätt läsa Recension: My Friend Pedro [PS4] »
Ett av förra årets mest efterlängtade titlar var nyversionen av den gamla skräckklassikern Resident Evil 2 (10/10). Väntan var väl värd och resultatet gott, så Capcom fortsatte på samma spår vilket har lett till ett rykande hett nysläpp av uppföljaren Resident Evil 3.
Originalet släpptes 1999 som Resident Evil 3: Nemesis och var en återgång till serien efter Capcoms avstickare med den begynnande serien Dino Crisis. Nyversionen har skippat ordet Nemesis i titeln (troligtvis för att enklare koppla det till föregångaren), men det är inte den enda förändringen som skiljer den här versionen från originalet.
Fortsätt läsa Recension: Resident Evil 3 [PS4] »
Efter många år som enbart en dröm hos de inbitna fansen, och sedan vad som kändes som en halv evighet under utveckling, kan vi nu konstatera att det finns en nyversion av Final Fantasy VII. Det var det japanska rollspelet som på många vis var genombrottet för genren för den bredare massan i väst och som fortfarande, efter så många år har etsat sig fast som en av de viktigare spellanseringarna genom tiderna.
Kombinationen av de starka karaktärerna, den intressanta, och än i dag väldigt aktuella grundberättelsen, och för tiden banbrytande fokus på det filmiska berättandet höjde ribban på flera fronter i spelbranschen. Det går ju förstås att argumentera att de kantiga karaktärsmodellerna inte har åldrats speciellt väl, men så är det ju med alla 3D-baserade spel för några generationer sedan.
Fortsätt läsa Recension: Final Fantasy VII Remake [PS4] »
När jag recenserade Persona 5 (10/10) för ganska precis tre år sedan var det utan konkurrens enligt mig det bästa japanska rollspelet på PlayStation 4. Persona 5 Royal är i grund och botten samma spel, men med små förändringar och tillägg på precis samma sätt som Persona 3 FES och Persona 4 Golden.
Frågan på allas läppar är förstås om spelet fortfarande håller? Och svaret är ett rungande ja. Trots att det ursprungligen utvecklades på PlayStation 3 och släpptes samtidigt på två generationer har det stått väl emot tidens tand och är mästerligt på i stort sett alla plan.
Fortsätt läsa Recension: Persona 5 Royal [PS4] »
Veckorna rullar verkligen på i högt tempo numera, och vi är redan framme vid påsken. Det betyder ju för de flesta några extra lediga dagar som kan fyllas med massor av spelande, när du inte äter den traditionella sillen och de tillhörande äggen.
I redaktionen är det fullsmockat på recensionsfronten, och vi börjar i vanlig ordning med att gå igenom några av våra pågående projekt.
Fortsätt läsa Vad spelar du i påskhelgen? [Vecka 15 2020] »
Call of Duty-serien har ju, som nästan alla vet, varit en dominerande kraft bland alla stortitlar på årlig basis väldigt länge nu. Det var dock inte alltid den där givna succén som Activision numera förlitar sig på. Det var inte förrän Infinity Ward beslöt sig för att lämna andra världskriget bakom sig som det riktiga framgångståget sattes i rullning.
Call of Duty 4: Modern Warfare (8/10) var ett banbrytande spel på många sätt när det släpptes i början av förra konsolgenerationen, men personligen var det Call of Duty: Modern Warfare 2 som cementerade mig som en fan av serien på allvar. Det var dock inte flerspelarläget som stack ut för mig, utan det var själva kampanjen.
Fortsätt läsa Recension: Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered [PS4] »
Dandara: Trials of Fear är ett starkt exempel på hur man kan ta en gammal och relativt uttjatad genre, krydda den på ett annorlunda sätt och på så vis få fram ett spännande resultat som fortfarande har kvar genrens kärndrag och samtidigt kommer med något nytt. Spelet är nämligen inte ett renodlat Metroidvania som man vid första anblick kan tro utan verkar även ha influerats av spel inom ”bullet hell”-genren.
Handlingen i spelet är för diffus och drömlik för att kunna redogöra för på ett adekvat sätt men kort sagt ska du i rollen som hjältinnan Dandara utforska en labyrintliknande värld i jakt på dess räddning. Världen breder ut sig rum för rum i klassisk Metroidvania-stil men det som skiljer den från andra titlar inom genren är sättet du utforskar den på. Dandara spatserar, klättrar och småhoppar nämligen inte genom rummen som en vanlig hjältinna. Hon har gravitationen på sin sida och tar stora språng mellan golv, väggar och tak på ett sätt som skulle imponera på självaste Spindelmannen.
Fortsätt läsa Recension: Dandara: Trials of Fear Edition [PS4] »
Vi börjar sakta men säkert röra oss mot våren, men dessvärre är det ju inte riktigt läge att njuta av vårvädret i någon större utsträckning. Lyckligtvis har det ju inte funnits någon brist på intressanta spelsläpp på sistone, som kan hjälpa oss att fördriva tiden.
Denna vecka fick vi bland annat ta del av recensioner av det utmärkta FMV-spelet The Complex (9/10) som verkligen föll Martin i smaken. Om du är mer på humör för taktiska kortspel kanske Deep Sky Derelicts (8/10) kan fånga din uppmärksamhet istället.
Redaktionen har fortsatt fullt upp med fler recensionsprojekt, och här följer några av våra helgplaner.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 14 2020] »