Recension: Guard Duty [PS4,Vita]

Guard Duty är ett traditionellt peka-och-klickaäventyr som får mig att med ett stort leende på läpparna minnas Lucasarts och Sierras storhetstid under 90-talet. Men det spel som jag tror varit den allra största inspirationskällan är Adventure Soft-klassikern Simon the Sorcerer.

I en inte alltför avlägsen framtid är jorden invaderad av demoner och går slutligen under i frihetskampen. Klockan dras snabbt tillbaka 1000 år och från denna punkt utspelas berättelsen mestadels i fantasymiljö. Jag undviker att avslöja mer om berättelsen då den är en av de stora behållningarna i spelet.

Fortsätt läsa Recension: Guard Duty [PS4,Vita] »

Recension: SnowRunner [PS4]

Det börjar onekligen att bli mer och mer populärt att simulera mer vardagliga saker på ett trovärdigt vis, vilket vi kan se från diverse tåg-, buss- och lastbilssimulatorer som sakta men säkert börjar få ett bredare fotfäste på marknaden. Det var förr något som primärt var för PC-spelare, men nu börjar denna genre successivt röra sig mot konsoler också.

SnowRunner är just ett sådant spel som är designat med realismen och autenticiteten som riktmärken. Här sätts du i rollen som chaufför i diverse lastbilar och andra tyngre fordon, men detta är förstås inte en tillräcklig utmaning. Du ska även försöka navigera dig genom snudd på omöjlig terräng.

Fortsätt läsa Recension: SnowRunner [PS4] »

Recension: Obey Me [PS4]

Obey Me är ett actionspel i isometrisk vy med demoniskt tema, och på ytan har det en del likheter med Diablo-serien. Men ju längre jag spelar desto fler skillnader upptäcker jag.

Premissen är att demonherren Ammon har en hemlig plan för att öka sin makt och du axlar rollen som den lägre demonen Vanessa och demonhunden Monty i Ammons tjänst. De är fixare som får uppdrag som att avrätta konkurrerande demoner eller hitta artefakter, men utan att få det bakomliggande syftet.

Fortsätt läsa Recension: Obey Me [PS4] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 17 2020]

Vi har nu passerat en ganska intensiv period med många stora spelsläpp, och ett relativt lugn börjar visa sig på horisonten. Det finns dock ingen direkt brist på högkvalitativa mindre spelsläpp att sysselsätta sig med, som till exempel Fredrik blev varse om när han recenserade Roundguard (8/10). Han har även hunnit med att uppleva spännande rymdäventyr i det stämningsfyllda Deliver Us The Moon (8/10).

Nu när helgen är precis runt hörnet är det förstås i vanlig ordning dags att gå igenom vilka spelplaner som ligger på agendan!

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 17 2020] »

Recension: Deliver Us The Moon [PS4]

Jorden har under 2030-talet börjat gå åt skogen, och naturtillgångarna är mer eller mindre helt förbrukade. I ett försök att hitta alternativa lösningar på det rådande energiproblemet grundas World Space Agency som finner en möjlig källa till energi – Helium-3.

Detta element finns det gott om på månen, och nästa steg är självklart att kolonisera månen och sätta upp en produktionsfacilitet och en massiv mikrovågskanon som skjuter energi ned till jorden. Men 2054 händer något. Stationen släcks ned, energiöverföringen upphör och ingen svarar på anrop.

Fortsätt läsa Recension: Deliver Us The Moon [PS4] »

Recension: Convoy: A Tactical Roguelike [PS4]

Convoy: A Tactical Roguelike kanske inte har så mycket gemensamt med Sam Peckinpahs klassiska film Convoy, men det är svårt att inte höra ledmotivet ur filmen när jag med min stora lastbil tvingas ut i en postapokalyptisk öken full av faror och banditgäng.

Mitt schyssta rymdskepp tvingades nödlanda på ökenplaneten Omek Prime efter att vissa vitala system tagit stryk under en solstorm. Planeten är dock inte universums mysigaste, utan snarare en riktig öken. Det finns däremot en chans att jag kan hitta reservdelar till mitt skepp här, om jag väl lyckas överleva. Tre större gäng kämpar nämligen om makt, bränsle och kontroll över de väldigt begränsade råvarorna öknen har att bjuda på.

Fortsätt läsa Recension: Convoy: A Tactical Roguelike [PS4] »

Recension: Moving Out [PS4]

Simulatorgenren är en stor doldis i spelsammanhang. I grunden simulerar alla spel någonting, men förpassar oftast verkligheten rejält för att premiera spelglädje. En australiensisk och svensk utvecklare tror sig nu tillsammans ha hittat den perfekta balansen med sin nya flyttsimulator Moving Out.

För att bli flyttkille krävs först certifiering från F.A.R.T. (Furniture Arrangement & Relocation Technician). Tack och lov är ribban låg och du får en tillsvidareanställning hos företaget Smooth Moves efter en snabbgenomgång av kontrollerna.

Fortsätt läsa Recension: Moving Out [PS4] »

Förhandstest: Guilty Gear -Strive- [PS4]

Under helgen som var fick jag möjligheten att prova betaversionen av det kommande Guilty Gear -Strive- som planeras att släppas fram mot slutet av året. Det var onekligen lite extra spännande eftersom serien är relativt ny för min del.

Trots att den pinsamt nog har varit en doldis för mig har Guilty Gear hängt med sedan 1998 och gjort en del avstickare från den ursprungliga slagsmålsgenren till förmån för olika genrer, något som tagits emot med blandade känslor.

Fortsätt läsa Förhandstest: Guilty Gear -Strive- [PS4] »

Recension: Disaster Report 4: Summer Memories [PS4]

Spelserien Disaster Report har länge funnits att uppleva för PlayStation-spelare i Japan. Konceptet som serien har kretsat kring, är överlevnad i katastrofsituationer. Den fjärde delen i denna serie skulle ha släppts till PlayStation 3 under 2011, men lades ned eftersom Japan drabbades av den kraftfulla jordbävning som kostade tiotusentals livet och där nästan en miljon byggnader kollapsade eller skadades.

När skaparen av spelen senare startade upp en egen studio och köpte rättigheterna till serien, såg han även till att återuppväcka denna titel som legat begravd sedan 2011.

Fortsätt läsa Recension: Disaster Report 4: Summer Memories [PS4] »

Recension: Roundguard [PS4]

När man tänker på äventyrsspel som går ut på att spöa upp monster och samla på sig skatter är flipper- eller pachinkofysik kanske inte det första som dyker upp i huvudet. I Roundguard har Wonderbelly Games med hjälp av liberal inspiration från PopCaps mästerverk Peggle hittat på en egen tolkning av grottkravlande,.

I likhet med Peggle så behövs lika delar tur som skicklighet när det gäller att slunga iväg din äventyrare mot monster, skattkistor och andra hinder på skärmen. De tre hjältarna som går att välja mellan har alla olika förmågor som kan hjälpa till på vägen – krigaren kan till exempel yxa sönder hinder lite enklare än tjuven eller magikern, men de har å andra sidan andra hjälpsamma förmågor.

Fortsätt läsa Recension: Roundguard [PS4] »