Recension: Resident Evil 3 [PS4]

Ett av förra årets mest efterlängtade titlar var nyversionen av den gamla skräckklassikern Resident Evil 2 (10/10). Väntan var väl värd och resultatet gott, så Capcom fortsatte på samma spår vilket har lett till ett rykande hett nysläpp av uppföljaren Resident Evil 3.

Originalet släpptes 1999 som Resident Evil 3: Nemesis och var en återgång till serien efter Capcoms avstickare med den begynnande serien Dino Crisis. Nyversionen har skippat ordet Nemesis i titeln (troligtvis för att enklare koppla det till föregångaren), men det är inte den enda förändringen som skiljer den här versionen från originalet.

I likhet med förra årets nysläpp har Resident Evil 3 fått en ordentlig polering och den moderna grafiken gör under för spelets alla färgglada och detaljerade miljöer. För precis som i föregångaren utspelar sig spelet i ett kaosartat Raccoon City där folk flyr i panik, upplopp och plundring sker utan hejd och de allt fler odöda erövrar gata efter gata. Tillsammans med en detaljrik ljudbild gör detta att miljöerna blir riktigt spännande att utforska. Musiken hade kanske kunnat lyftas fram mer, men i de moderna skräckspelens ljuddesign spelar man oftare på kontrasten mellan tystnad och plötsliga ljud som ett sätt att skrämmas.

Att ta sig förbi en sån här situation utan strid är ingen lätt uppgift.

S.T.A.R.S.-medlemmen Jill har varit avstängd från tjänst sedan det första spelet men kastas nu ut i den grymma verkligheten då hon visar sig vara måltavla för spelets huvudantagonist, supermutanten Nemesis. Tillsammans med spelets andra spelbara huvudkaraktär Carlos startar kampen för att överleva samtidigt som målet är att rädda staden från total förstörelse. Capcom har här gjort flera förändringar i spelets handling.

Bland annat har man lagt till ett antal karaktärer och vinklat handlingens fokus en aning. Med de ändringarna har man varit tvungna att byta ut vissa områden som var med i originalet till fördel för andra. På ett sätt är det lite synd eftersom det innebär ett väsentligt steg ifrån originalet, men samtidigt är förändringarna utförda med omsorg och passar väl på plats, så de kan definitivt ses som en välmotiverad modernisering.

Under spelets gång plockar du upp nya vapen, utrustning och andra föremål för att hjälpa dig i ditt utforskande av staden. Med originalet kom en ny funktion för serien där man kunde hitta olika sorters krut och själv välja hur man ville kombinera dem för att skapa olika sorters ammunition, precis som man gör med de olika läkande örterna, och detta spelar även en stor roll i nyversionen.

Carlos ”golvmoppen” Oliviera utgör en stabil axel att luta sig mot när det är som värst.

Designmässigt har Capcom fortsatt att välja att lyfta fram action framför exempelvis pussel och problemlösande, men vissa element av det finns kvar. Eftersom framförallt den senare halvan av spelet är relativt linjärt i sin bandesign jämfört med föregångaren skulle jag föredra lite fler, och framförallt mer avancerade, pussel för att fylla ut spelet lite.

Precis som originalet är det nämligen förhållandevis kort, delvis för att du till skillnad från både Resident Evil och Resident Evil 2 inte väljer en av flera karaktärer i början, utan alternerar mellan Jill och Carlos under spelets gång. Det finns dock ett värde i att spela om äventyret eftersom det finns flera svårighetsgrader och utmaningar som hjälper dig att låsa upp exklusiva vapen och extramaterial. Jag är vanligtvis inte så intresserad av sådana inslag, men i ett spel där det finns relativt få vapen blir det desto mer spännande att lyckas få tag på den där extra utrustningen.

Trots sitt mer action-orienterade upplägg lyckas RE3 få till en del skräckmoment.

För att ytterligare öka på innehållet har man även valt att inkludera ett nytt flerspelarläge i form av Resident Evil: Resistance, ett spelläge där fyra spelare ska fly olika miljöer medan en femte spelare agerar motståndare och placerar ut fiender på spelplanen. Det är ett lättsamt läge men ganska underhållande om du inte har fått nog efter spelets kampanj.

Resident Evil 3 är kanske inte riktigt lika vasst som förra årets fullträff, men det är fortfarande ett förbaskat bra spel som definitivt lyckats fånga känslan av sin ursprungsförlaga. Kan utvecklarna upprätthålla den här standarden i sina kommande titlar i serien så har vi spelare mycket gott att vänta oss.