Recension: Active Neurons [PS4]

Genren pusselspel används ganska generöst, och kan beskriva allt från äventyrsspel i första person med pusselinslag till avskalade tankenötter. Active Neurons tillhör definitivt den senare kategorin. Du ska aktivera neuroner genom att knuffa till en nervände med ett block, men problemet är att blocket du kontrollerar inte slutar glida förrän det slår i ett hinder.

Varje område av hjärnan består av tio nivåer och bjuder på en ny spelmekanik, som till exempel hinder som dödar dig, block som kan knuffas och glasblock som går sönder efter en träff.

Detta designval gör att inlärningskurvan känns nästintill perfekt, då varje ny neuron bjuder på en bana för att lära sig den nya mekaniken för att snabbt öka svårighetsgraden. Alla tidigare mekaniker finns givetvis kvar, så mot slutet gäller det verkligen att ha tungan rätt i mun och gnugga geniknölarna rejält.

Ditt vita block ska till den vita utgången. Men rött och rosa är fara och den gula dörren är än så länge stängd.

Det finns många bra saker att säga om Active Neurons och den absolut främsta egenskapen är att det får mig att känna mig både smart och glad när jag väl listar ut hur jag ska lösa ett pussel. Även på komplexa banor premieras det att testa olika metoder, då det går riktigt snabbt att återställa den till ursprungligt skick.

Den behagliga, mjuka new age-musiken och den avskalade grafiken sätter fokus på själva spelandet och bidrar starkt till en förhöjd spelupplevelse. De olika färgerna som symboliserar hinder och hjälpblock etsar sig blixtsnabbt in i min hjärna och känns lika självklara som om jag hade vetat om deras funktion innan. Det finns också inställningar för färgblinda och för spel i monokromt läge.

En del banor har flera utgångar som måste aktiveras innan du klarat banan.

På minussidan måste jag ändå nämna spelets längd då jag blev uppriktigt förvånad att det inte fanns fler pussel när jag var färdig. De 40 sista banorna lades till efter det ursprungliga släppet på PC och hade inte de funnits i PS4-versionen skulle det verkligen dra ned min upplevelse. Jag har sett att det finns en uppföljare planerad och förhoppningsvis kan jag få min hunger mättad med både fler banor och nya spelmekaniker.

En annan nackdel tycker jag är att lösningen på pusslet finns tillgängligt med en knapptryckning. Jag försökte undvika att använda det, men vid ett par tillfällen på banor där jag körde fast blev frestelsen för stor och jag tittade på lösningen.

När jag sammanfattar min upplevelse måste jag ändå klassa Active Neurons som ett briljant pusselspel som bjuder på tankenötter i dess renaste form. Det är säkert ett spel som inte passar alla, men mig passar det som handen i handsken.

Ett svar
  1. Thomas Thomas

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.