Som jag har sagt många gånger tidigare, det finns något rogivande med simulatorer av alla dess slag. Och eftersom jag har ett ganska hektiskt jobb emellanåt finns det få saker som slår känslan att sätta sig under helgen med ett nytt jobb. Ett avkopplande, nästan monotont sådant.
I den första simulatorn av kollektivtrafikens under, Bus Simulator (8/10), föll jag för den repetitiva charmen samtidigt som jag njöt fullt ut av att ta mina passagerare längs samma rutter gång på gång. Det var något i denna titel som tilltalade mig i dess lugna lunk där jag i det virtuella förarsätet låtsades vara en busschaufför.
Fortsätt läsa Recension: Bus Simulator 21 [PS4] »
Super Monkey Ball-konceptet är i grund och botten ganska enkelt. Du kontrollerar en boll som ska nå ett mål utan att trilla av banan. Har du spelat klassiker som Marble Madness eller PlayStation-favoriten Kula World så har du en hum om vad som väntar.
Super Monkey Ball Banana Mania är en sorts remake av Super Monkey Ball Deluxe som i sin tur omfattade de två första spelen i serien. Anledningen till att jag inte kallar det en ren remake är att banorna har återskapats och några har gjorts lite lättare. Dock går det att spela originalbanorna också för den som är masochistiskt eller nostalgiskt lagd.
Fortsätt läsa Recension: Super Monkey Ball Banana Mania [PS4, PS5] »
Vid en första anblick, ser Kena: Bridge of Spirits ut som en underhållande Zelda-klon, åtminstone på pappret. Men efter att ha tillbringat hela helgen med andeguiden Kena och gjort mitt yttersta för att rensa en korrupt värld från ondska, vill jag påstå att det är mycket mer, samtidigt som det inte riktigt är lika mycket.
Spelet är nämligen något så unikt som en oerhört vacker Tomb Raider-upplevelse med fokus på en vacker, men sorglig berättelse. Kopplingen mellan Lara Crofts äventyr och de som Link uthärdar för att befria sin älskade Zelda kanske du tycker är underlig, men när du väl dyker in i äventyret, kommer du att förstå exakt. Och förmodligen njuta av varje minut.
Fortsätt läsa Recension: Kena: Bridge of Spirits [PS4, PS5] »
Många av oss spelare är nostalgiker. Vi har mängder av minnen från forna dagar om spel vi har tagit oss an och det är förhoppningsvis de positiva minnena som har lämnat störst avtryck. Skaparen bakom UnMetal har särskilt fina minnen från de tidiga titlarna i spelserien Metal Gear, och med dessa i åtanke har han skapat en humoristisk hyllning av inte bara de spelen, utan även mycket annat som 80- och det tidiga 90-talet hade att bjuda på.
För mig är det alltid spännande att ta mig an den här sortens spel, framförallt eftersom jag tycker det är intressant att se hur utvecklare väljer att tolka gamla spel och genrer med all dess enkelhet, brister och eventuellt föråldrade designval. Vill man göra det så tidsenligt som möjligt eller nöjer man sig med en känsla av retro som huvudsakligen bygger på enkel grafik och sparsam ljudbild? Med UnMetal har man valt att göra det väldigt gammaldags på många vis, men på ett elegant och strömlinjeformat sätt som gör att det fortfarande känns som ett modernt spel.
Fortsätt läsa Recension: UnMetal [PS4] »
Höstmörkret är över oss och kallare och blötare väder är att vänta. På spelfronten syns ändå både ljus och värme, då oktober brukar höra till de starkare månaderna då julhandeln drar igång på riktigt. Listan av månadens släpp är som väntat gedigen med både ett stort antal spel och flera efterlängtade stortitlar.
Här finns verkligen något för alla oavsett om du vill skjuta, köra, bli skrämd eller bara uppleva episka, intergalaktiska äventyr. Jag har valt ut tre spel som jag tycker sticker ut och som jag är nyfiken på att få testa under månaden.
Fortsätt läsa Månadens höjdpunkter [Oktober 2021] »
Råttornas domäner var länge under attack från ondsinta grodor, fram till att kung Rattus den förste intog tronen, enade råttorna under ett mäktigt kungadöme och lyckades slå tillbaks deras styrkor ordentligt. Allt var frid och fröjd i kungadömet och livet gick vidare. Kungen blir äldre och äldre, och byborna börjar bli oroliga över en bekant odör. Grodorna, under ledning av Green Wart, är tillbaks.
Kungen är för gammal och skröplig för att hålla i ett svärd, så äran att försvara kungadömet faller på Redgi, hans arvinge. Med Green Wart och hans arme av grodor och andra eländiga varelser utanför slottet är hans uppdrag enkelt – försvara kungadömet och bekämpa fienden en gång för alla!
Fortsätt läsa Recension: Tails of Iron [PS5,PS4] »
Vi lämnar nu snart denna intensiva vecka bakom oss och myser vid tanken på alla de timmar vi kan tillbringa inomhus tillsammans med familjen eller framför vår PlayStation-konsol. Hittills har redaktionen hunnit med att smaka på det lysande Deathloop (9/10) och det välpolerade samt action-stinna Tales of Arise (9/10).
Mängden spel som släpps, tornar upp sig likt den mängd titlar som formligen trillar in i redaktionens virtuella brevlåda. Det är ett antal spel som vi kommer att roa oss med under vår spelhelg och vi tänkte dela med oss om vad som värmer våra konsoler nu. Sedan vill vi gärna höra om dina planer.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 38 2021] »
“En bild säger mer än tusen ord”, säger ett gammalt ordspråk. Efter att ha fyllt fotorulle efter fotorulle i Toem så har jag ett par väl valda ord att säga om det svenskutvecklade indiespelet.
Allt börjar i en liten sävlig småstad. En ungdom får en kamera av sin farmor inför resan ut i den vida världen, där hen ska uppleva fenomenet ‘Toem’ precis som farmorn gjorde i sin ungdom. Nu är ingenting såklart så enkelt som att ta sig direkt till detta mystiska fenomen, utan på vägen tvingas jag göra mellanlandningar i olika små samhällen och lära känna dess invånare.
Fortsätt läsa Recension: TOEM [PS5] »
Tales of Arise har den otroligt klyschiga rollspelsöppningen där en ung man med minnesförlust måste resa sig mot onda förtryckare och hans handlingar leder mot mer episka äventyr. Men ganska snabbt når jag insikten att det här inte är något dussinspel även om den första anblicken antyder det.
Tales-serien har blivit en riktig långkörare och det finns delar till samtliga PlayStation-plattformar. Seriens tidigare signum har varit att det funnits ett lokalt samarbetsläge som gör att du har kunnat uppleva spelen med en kompis. Tales of Arise bryter detta mönster och är en enspelarupplevelse, men samtidigt tvivlar jag på att exempelvis stridssystemet skulle vara lika bra om det hade varit designat för två eller fler spelare.
Fortsätt läsa Recension: Tales of Arise [PS5] »
Arkane är en studio som i många år har stått för hyperambitiösa projekt som jag har tillbringat otaliga timmar med, och jag håller Dishonored-serien som ett kvalitetsriktmärke i smygspelsgenren. Jag blev därför lite orolig när deras nya spel Deathloop skulle inkludera ett flerspelarelement, då detta kändes väldigt främmande från deras tidigare designstruktur.
Det gick dock inte riktigt att dämpa min nyfikenhet trots detta, och jag var helt enkelt tvungen att ta reda på hur studion som har specialiserat sig på långsamma och detaljfokuserade spel implementerar både ett roguelike-koncept och invasioner från andra spelare.
Fortsätt läsa Recension: Deathloop [PS5] »