Det väldigt lyckade konceptet att blanda musik med olika action-moment och leverera det i en VR-upplevelse är på inga sätt en ny företeelse och tur är väl det. Jag anser att detta är en framgångsrik kombination som alltid gör att jag känner mig hänförd, liksom ett med musiken. Och väldigt ofta slutar spelomgångarna med att jag flåsar, svettas och har hög puls.
Med föregångare som Beat Saber och Pistol Whip (9/10), är det såklart svårt att komma med något nytt. Men faktum är att Synth Riders från den amerikanska studion Kluge Interactive i sin enkelhet lyckas i det närmaste perfekt.
Fortsätt läsa Recension: Synth Riders [PSVR] »
I dagens samhälle är det inte helt ovanligt att människor använder sig av olika identiteter på exempelvis nätet. Oavsett om det är äkta eller falska identiteter så speglar de mycket av det vi gör och vilka vi är. Men hur skulle det bli i en framtid där tekniken har tagit oss så långt att identiteter är en hårdvaluta som helt avgör vilka rättigheter du har i samhället? Det har studion bakom Foreclosed funderat på.
Foreclosed är något så intressant som en interaktiv serietidning i spelformat. Råbiffen Evan Kapnos har precis som de flesta andra medborgare en ID-skuld till staten. Utan ett ID hamnar man på samhällets absoluta botten, så när någon en dag försöker förverka hans identitet blir det upp till mig att hoppa från serieruta till serieruta i jakt på svar.
Fortsätt läsa Recension: Foreclosed [PS5, PS4] »
Weird Beluga Studio bildades i Madrid av fem vänner när de tillsammans jobbade på ett studentprojekt för sin utbildning. De döpte sitt speldemo till Clid the Snail. Projektet var så lovande att de valde att ställa upp i en talangtävling som anordnades av PlayStation 2019 och plockade till och med hem utmärkelser för bästa spel och bästa grafik. Detta ledde till att PlayStation erbjöd studenterna resurser för att kunna göra ett komplett spel att släppas på PS4 först.
I Clid the Snail är du den osannolika antihjälten Clid som lyckats med konststycket att bli förvisad och utsparkad från sniglarnas citadell. Hans enda vän och följeslagare är eldflugan Belu. Problemet är att Clid inte är som de andra sniglarna, utan istället tycker om äventyr men också är ganska grinig och excentrisk.
Fortsätt läsa Intervju: Weird Beluga Studio »
Vi börjar närma oss halvvägssträcket i augusti månad och det börjar bli lite fart på spelbranschen igen efter sommarlunket. Även om vi inte har tagit oss riktigt hela vägen in i höstperioden än har toppspelen redan börjat trilla in, i form av exempelvis Hades (10/10). Du kan dock med gott samvete undvika nitlotten Crimson Spires (2/10), som Fredrik fick nöjet(?) att spela.
Innan det blir dags för dig att berätta vad som ligger på din spelmeny i helgen vill vi förstås avhandla vad som sker på redaktionen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 32 2021] »
Jag kommer aldrig att glömma de fantastiska upplevelser som jag har haft med spel som använder musik, tystnad och miljöer för att berätta en historia. De spel som inte förlitar sig på dialog för att föra berättelsen framåt skänker en speciell känsla till fantasin och får mig personligen att ta emot mer av budskapet på något vis.
Klassiker som flOw, Flower och Journey från thatgamecompany är lysande exempel på sådana upplevelser och nu har tyska spelstudion Inkyfox tagit sig an denna känsloladdade genre för att ge oss en liknande upplevelse. När jag skriver spelstudio, syftar detta till utvecklaren Jonas Manke som skapat spelet helt själv, men som är en del av studion.
Fortsätt läsa Recension: Omno [PS4] »
Vissa dagar önskar man verkligen att man legat kvar i sängen och ringt in till jobbet och sjukskrivit sig. Idag är en sådan dag för Erika Wright, en tuff FBI-agent på väg mot ett nytt fall. När chefen plötsligt ringer och hon tvingas göra en avstickare till en närliggande stad för att kolla vad som hänt med en fångtransport som krockat får hon helt enkelt lägga om sina planer. Bilen transporterade nämligen en farlig seriemördare och det bedömdes ha rätt så hög prioritet att se till att denne inte lyckas rymma.
När Erika lyckats hitta transportbilen i närheten av Bataille, Missouri visar det sig att vakterna är döda och fången inte syns till någonstans. Hon får snart kontakt med en lokal polis och börjar undersöka platsen lite mer, när fången plötsligt dyker upp. Men det är inte allt. Mystiska, höga torn skjuter upp ur marken och omringar staden, och försök att ta sig förbi den cirkeln av torn visar sig vara fatala.
Fortsätt läsa Recension: Crimson Spires [PS5,PS4] »
Hades kommer från Supergiant Games som tidigare ligger bakom Bastion (9/10), Transistor och Pyre. Utvecklarna har tidigare satt en regel att frångå föregående spels huvudmekanism för att undvika repetition i framtida titlar och utmana sig själva. Med Hades kom de istället fram till att man ska dra nytta av sina erfarenheter och de har själva beskrivit spelet som en samling av de starkaste delarna från deras egna tidigare verk.
Miljöerna är hämtade från grekisk mytologi och även om du inte är särskilt bevandrad i ämnet kommer du att känna igen flera av karaktärerna.
Fortsätt läsa Recension: Hades [PS5,PS4] »
Ibland hamnar man i situationer där det är svårt att finna var man passar in i vardagen. Det är något som Fennel har kämpat med på sistone, då han och hans ensamstående mamma är relativt nyinflyttade i staden. Mamman jobbar hela dagarna för att få saker att gå ihop, och Fennel håller sig mest inne i tryggheten i sitt rum.
Det är ju dock inte en hållbar plan i längden, och till slut börjar han utforska vad som finns att göra. Det naturliga valet blir att besöka den lokala arkadhallen, vilket drastiskt förändrar Fennels vardag.
Fortsätt läsa Recension: Button City [PS5] »
Nu känns det äntligen som att vädret har stabiliserat sig en smula. I stora delar av landet möter vi nu den äkta, svenska sommaren med allt vad det innebär. Regn möter sol möter kyla som möter värme; kort och gott en perfekt tid att sitta inomhus och frottera sig med sin PlayStation-konsol.
I redaktionen nöter vi fortfarande en del spel, samtidigt som vi försöker levla upp försvaret inför kommande höststormar. Men sommarspelandet hos oss spelar mindre roll egentligen, då vi egentligen är mer intresserade av vad du värmer upp din konsol med i helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 31 2021] »
Några av de mest stämningsfulla uppläggen jag vet när det kommer till berättelser involverar ofta följande ingredienser: en värld i spillror, kamp om överlevnad, upptäckaranda och återuppbyggnad. Klämmer man in dessa element i ett spel och plussar på flerspelarläge och tuffa svårighetsgrader, är jag som fisken på kroken. Blightbound agerar bete i den här liknelsen, men kommer det att smaka?
Efter en lång tid av krig och en dyrköpt seger mot en skräckinjagande titan håller människovärlden på att återhämta sig. Det mänskligheten inte räknade med var att en titans förmultnande kropp har mer effekt på sin omvärld än att bara reta upp folkhälsomyndigheten. En vidrig dimma sprider sig inom kort som en löpeld från de enorma kvarlevorna, farliga varelser börjar smyga runt i skuggorna och de kvarvarande människorna splittras allt eftersom deras samhällen krackelerar.
Fortsätt läsa Recension: Blightbound [PS4] »