Många äro de individer inom spelvärlden som har blivit besatta av såväl onda som goda krafter. Oavsett om det är självmant eller påtvingat är det nog en ganska udda upplevelse, något som kanske känns extra påtagligt för huvudrollen i Aeon Must Die!. Han har nämligen fått den onda kejsaren Aeon som oönskad inneboende i detta intensiva slagsmålsspel.
I rollen som en namnlös Starspawn vaknar jag upp i en rykande industriell framtidsvärld. Något av en revolution har nyss ägt rum, olika fraktioner susar fram i rymden på jakt efter ära, makt och rikedomar. Aeon har blivit förrådd och avsatt från sin tron, men som ett sista halmstrå för han över sitt sinne och kraft till en intet ont anande krigare. Hämnd ska utkrävas, men är det Aeon eller min karaktär som kommer att stå för det slutgiltiga skrattet?
Fortsätt läsa Recension: Aeon Must Die! [PS5] »
Med oktober månads sista helg runt hörnet börjar ju årets slut närma sig med stormsteg, och i redaktionen har förberedelserna får de traditionella årslistorna redan påbörjats så smått. Det finns ju förstås fortfarande en handfull intressanta spelsläpp kvar i år som eventuellt skulle kunna slå sig in på våra listor, för att inte tala om spelen som redan är släppta som ännu inte har hunnits med.
Men först och främst är det dags att avnjuta helgen och dela med oss av spelplanerna som ligger på vänt.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 43 2021] »
Mörka november är för min del den månad som kanske är allra mest lämpad för att spela på sin PlayStation-konsol. Eller vem försöker jag lura? Alla månader är lika bra. Men de som kör med argumenten att TV-spel endast hör hemma utanför sommarsäsongen eller för den delen vintersäsongen kanske mjuknar lite när det vankas en mörk, regnig och ruggig månad.
På spelfronten kommer julafton redan i november om du gillar skjutare i krigsmiljö. Om du inte gör det kanske du hittar något annat spännande eller tar chansen att jobba ikapp din skämshög eller avnjuta en trevlig independant-titel?
Fortsätt läsa Månadens höjdpunkter [November 2021] »
Det är få spel på senare år som har fått mitt hjärta att bulta på samma sätt som Super Massive Games olika alster. Det slasher-aktiga Until Dawn (9/10) var startskottet för en blodig och skrämmande karusell som sedan dess har följts upp av de fristående berättelserna Man of Medan (6/10), Little Hope (8/10) och nu House of Ashes, som samtliga är delar ur The Dark Pictures Anthology.
House of Ashes är likt sina föregångare ett spel som kombinerar lika delar spel och film. Det är ett koncept som har potential att få ett järnhårt grepp om en viss sorts spelare, men även stöta bort dem som möjligtvis frågar efter mer kontroll över sina handlingar, något som blir lite lustigt eftersom handlingar och val i den här spelserien har avgörande effekt på spelets utgång.
Fortsätt läsa Recension: The Dark Pictures Anthology: House of Ashes [PS5] »
Jag vet inte hur många gånger jag har tittat på min hustru och suckat när hon spelar Animal Crossing eller Harvest Moon-spelen. Jag har undrat var behållningen är att repetera dagliga göromål om och om igen i ett spel. Räcker det inte med vardagen?
Nu har jag till slut utsatt mig för samma sak för att undersöka huruvida det finns något givande i det vardagliga tragglandet att så fröer, vattna, skörda, hugga ved och bryta sten. Är det värt mödan och tiden i ett spel?
Fortsätt läsa Recension: Story of Seasons: Friends of Mineral Town [PS4] »
Vips, så var oktober i princip slut! Det är bara en vecka kvar i denna sköna höstmånad och det innebär självklart en del nya spel att sätta tänderna i, både för nöjes skull och för att recensera.
För oss på redaktionen finns det inte mycket tid över att rensa i skämshögen men du kanske har några gamla pärlor till spel som du plockat fram och tänker spela i helgen? Låt oss gärna veta i kommentarsfältet.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 42 2021] »
Att ta sig an uppgiften att recensera ett spel som baserar sig på något verk som man verkligen uppskattar är tveeggat. Allt härrör självklart till de känslor som jag i egenskap av recensent bär med mig från originalet. Hoppet består av att jag får en unik inblick i en värld eller ett äventyr som i sitt ursprung gör att jag längtar att få vara en aktiv del i det. Risken är dock alltid stor att allt mynnar ut i en stor besvikelse som är så fundamental att den påverkar kärleken till ursprunget.
Eller så lyckas jag som kritisk skribent se igenom charaderna som utgivaren eller utvecklaren spelar framför mig i ett försök att få mig betuttad i konceptet för att jag ges möjligheten att styra en redan känd berättelse framåt. Att känna mig som en del i serien, även om jag leker med slarvigt gjorda papier-mâché-dockor som ska tvinga bort demoner från jordens yta.
Tyvärr uppfyller Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles alla förutsättningar för att klassas som det sistnämnda.
Fortsätt läsa Recension: Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles [PS4, PS5] »
Halva månaden har nu passerat och det har hittills varit en månad som har blandat och givit när det gäller spelutbudet. Dels har vi fått underhållande flerspelarupplevelser som Back 4 Blood (9/10), men det har även bjudits på gammal skåpmat i form av Far Cry 6 (6/10).
Kanske har du ett av dessa spel på menyn i helgen, eller något helt annat, men innan du får dela med dig av dina planer är det dags att gå igenom vad som sker i redaktionen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 41 2021] »
När populära spelserier helt plötsligt får ett slut uppstår det ofta ett tomrum. Inte bara hos de mängder av spelare som har spenderat hundratals eller kanske tusentals timmar i de fiktiva världar spelen har byggt upp för dem, utan ibland även på marknaden. Det sistnämnda förutsätter såklart att liknande spel inte har tagit dess plats, men det har i alla fall jag svårt att se när det kommer till serien Left 4 Dead som hade sin storhetstid i slutet av 00-talet.
Back 4 Blood, som den här recensionen handlar om, är inte en uttalad uppföljare, men det är ingen hemlighet att Turtle Rock Studios har sina gamla alster som huvudsaklig inspiration och de gamla fansen i sikte.
Fortsätt läsa Recension: Back 4 Blood [PS5] »
Lagom till att jag hade börjat på gymnasiet släppte Enix ett väldigt besynnerligt spel till Super Nintendo, som kombinerade två vitt skilda spelstilar. Tvådimensionell action mötte stadsbyggande i en hybrid som inte borde ha fungerat, men som faktiskt gjorde det. Mitt första möte med Actraiser var inte när det släpptes, utan något årtionde senare, när jag var inne i en retro-rollspelsvåg av rang. Jag betade av en stor mängd Square- och Enix-spel i rask takt, men Actraiser stod ut som något av ett unikum tack vare de kombinationen av spelstilarna.
Nu, 30 år efter första släppet i Japan, har Square Enix återupplivat spelserien. De sidscrollande action-bitarna är kvar, så är även stadsbyggandet. Men det har även introducerats några nya element, på gott och ont.
Fortsätt läsa Recension: Actraiser: Renaissance [PS4] »