Förhandstest: Guilty Gear -Strive- [PS4]

Under helgen som var fick jag möjligheten att prova betaversionen av det kommande Guilty Gear -Strive- som planeras att släppas fram mot slutet av året. Det var onekligen lite extra spännande eftersom serien är relativt ny för min del.

Trots att den pinsamt nog har varit en doldis för mig har Guilty Gear hängt med sedan 1998 och gjort en del avstickare från den ursprungliga slagsmålsgenren till förmån för olika genrer, något som tagits emot med blandade känslor.

Med Guilty Gear -Strive- kör utvecklarna återigen ett klassiskt 2D-stridssystem komplett med häftiga animationer och charmig tecknad grafik. I beta-versionen jag spelade var antalet spelbara karaktärer begränsade, men det var ett intressant och varierat gäng som definitivt gav lite nostalgiska vibbar åt 90-talets alla klassiska slagsmålsspel.

Den där Faust är en intressant typ, helt klart.

I onlineläget har man implementerat ett rankningssystem som får mig att tänka på de klassiska tornen i Mortal Kombat. Beroende på hur väl du presterar i dina strider avancerar du uppåt och möter lika starka spelare. Vinner du tillräckligt mycket där så fortsätter hissen ännu högre och pallar du inte trycket går det nedåt. Ett stabilt sätt att balansera matchnivåerna mellan spelare.

Jag ska inte sticka under stol med att min nyfikenhet för slutprodukten har vuxit en hel del efter att ha fått prova den här betan. Det ska bli kul att se om slutresultatet blir så bra som man kan hoppas.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.