Recension: Guard Duty [PS4,Vita]

Guard Duty är ett traditionellt peka-och-klickaäventyr som får mig att med ett stort leende på läpparna minnas Lucasarts och Sierras storhetstid under 90-talet. Men det spel som jag tror varit den allra största inspirationskällan är Adventure Soft-klassikern Simon the Sorcerer.

I en inte alltför avlägsen framtid är jorden invaderad av demoner och går slutligen under i frihetskampen. Klockan dras snabbt tillbaka 1000 år och från denna punkt utspelas berättelsen mestadels i fantasymiljö. Jag undviker att avslöja mer om berättelsen då den är en av de stora behållningarna i spelet.

Det sitter en trött lönnmördare med vit kåpa framför en hög med hö. Om du spelar dina kort rätt kan du få trofén Assassin’s Greed.

Gränssnittet är både enkelt och intuitivt, och påminner om de senare Lucasarts-spel där du har en säck med föremål och kan interagera eller undersöka intressepunkter på skärmen. Spelkaraktärerna rör sig dock lite långsamt och det blir bitvis störande, särskilt i områden med längre transportsträckor. Ett annat störningsmoment är den bedrövliga musiken som snabbt utvecklar sig till ett irritationsmoment. Det märks också att det är amatörer som gör rösterna, men de är inte lika störande som musiken.

Manuset är smart och intressant, men misslyckas ofta i humoravdelningen. Det blir tyvärr lite för mycket slapstick för min smak, men lyckligtvis blir inte alltför många skämskuddar. Jag älskar verkligen hur dispositionen mellan spelets olika akter ser ut och utan att avslöja för mycket blev jag verkligen överraskad av hur berättelsen utvecklades. Pusslen är för det mesta logiska och håller riktigt hög klass i genren. Bitvis påminner de faktiskt om äventyrsspelens guldera. Det finns tillfällen där jag tvingas klicka runt och prova olika saker, men oftast förstår jag lösningen efter lite tankearbete.

Alla vet väl DLC står för Death Liability Contract och att ett sådant behövs för att lämna staden, eller hur?

Den retroinspirerade pixelgrafiken fungerar bra, både på PlayStation 4 och PlayStation Vita, men jag förstår inte designvalet att rendera spelet i 4:3 och ha bruna ramar på sidorna. På Vita-versionen hade det verkligen gjort skillnad om hela skärmytan hade använts. På tal om Vitan så är spelet ett korsköp där du får båda versionerna när du köper den ena.

Det är ett ganska litet spel där varje akt bjuder på en handfull platser, och faktum är att jag klarade hela spelet på en lite längre spelsession. Förvänta dig därför inget långvarigt äventyr i stil med Thimbleweed Park (8/10).

På det hela taget blev jag positivt överraskad av Guard Duty, och om du gillar genrerna knasig fantasy och traditionella äventyrsspel tycker jag att du ska hålla ögonen på detta.