Recension: Roundguard [PS4]

När man tänker på äventyrsspel som går ut på att spöa upp monster och samla på sig skatter är flipper- eller pachinkofysik kanske inte det första som dyker upp i huvudet. I Roundguard har Wonderbelly Games med hjälp av liberal inspiration från PopCaps mästerverk Peggle hittat på en egen tolkning av grottkravlande,.

I likhet med Peggle så behövs lika delar tur som skicklighet när det gäller att slunga iväg din äventyrare mot monster, skattkistor och andra hinder på skärmen. De tre hjältarna som går att välja mellan har alla olika förmågor som kan hjälpa till på vägen – krigaren kan till exempel yxa sönder hinder lite enklare än tjuven eller magikern, men de har å andra sidan andra hjälpsamma förmågor.

Om du tycker att Roundguard ser urflippat ut så har du helt rätt.

Eftersom det är ett grottkravlarspel i grund och botten finns det självklart enorma mängder utrustning att samla på sig, och nya specialförmågor att lära sig. Det är en aning mer taktiskt krävande än Peggle, eftersom våra hjältar dessutom har begränsat med hälsa och magi, som används för att aktivera specialförmågor, och varje “attack” på ett monster kan skada vår hjälte.

Mellan de flipperlika nivåerna berättas en fantastiskt skruvad berättelse, vackert animerad och med humor och ordvitsar som hade fått valfri göteborgare att bli stolt. Handlingen är kanske inte den djupaste – spöa upp monster, samla på dig pengar och bli en tuffare äventyrare.

Den slumpgenererade kartan bjuder ibland på rejält motstånd – den lila blobben längst ned är fruktansvärt knepig. Snacka om ögon i nacken.

Men i den här typen av spel är handlingen bara ren dekoration. Oavsett hur bra handlingen hade den varit så hade den bleknat i jämförelse med vansinnet som är speldesignen. Det är helt enkelt bara fantastiskt roligt (och ibland frustrerande) att slunga iväg sin hjälte mot monster, krukor eller med lite otur flaskor som ger negativa effekter.

Kartan vår hjälte måste navigera på vägen mot slutet genereras lite halvt slumpmässigt vilket gör att varje försök att nå slutet är lite annorlunda, och skapar ett enormt omspelningsvärde. Det i kombination med att det finns gott om magiska föremål som ska underlätta äventyret att samla på sig gör att det är svårt att slita sig från Roundguard.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.