Om du endast sitter med PlayStation som spelmaskin har du gått miste om två helt fantastiska rollspel i The Witcher-serien. Ettan finns till PC, medan tvåan också går att införskaffa till Xbox 360.
Trean ska däremot släppas till PlayStation 4, men nu har det försenats för andra gången. Dubbelt upp på tredje gången gillt? Jag hoppas på det lika mycket som jag inte är förvånad över förseningarna.
Fortsätt läsa The Witcher-seriens PlayStation-debut försenas ytterligare »
Vår chefredaktör ska under en månads tid jaga så många troféer som bara möjligt. Kvantitet på kort tid istället för kvalitet på lång tid är det som gäller, så glöm enkla LEGO-spel och andra titlar som kräver mycket tid – det ska gå snabbt!
The Walking Dead: Season 1 + DLC
Jag vidhåller fortfarande att narrativet i inledningen är väldigt skevt eftersom jag förväntas att svara på relativt objektiva frågor om mig själv samtidigt som jag inte vet ens i stora drag vad jag har tidigare gjort, men bortsett från detta är detta ett helt fantastiskt spel som förtjänar allas uppmärksamhet. Däremot rekommenderar jag det hellre till PlayStation 3 eftersom Vita-versionen lider av en eftersläpning som gör att vissa sekvenser kortas rejält där du snabbt ska trycka på en action-knapp. Räkna med andra ord kallt på att du får göra om saker några gånger om du föredrar Vita.
Fortsätt läsa Troféjakten – The Walking Dead: Season 1 + DLC (Vita) »
Redaktionen tog minsann lite långhelg det här veckoslutet – åtminstone om vi ska se till när det här inlägget publiceras. Nåväl – nog om denna korta avbönen om försening. Nu är det läge att gå loss på vad vi spenderade vår helg med.
Fortsätt läsa Vad spelade du i helgen? [Vecka 11 2014] »
Det har länge snackats om bristen av fullängdsspel till den portabla konsolen PlayStation Vita, och det har nu blivit mer tydligt än någonsin i och med det senaste paketet med en maskin, minneskort och flertalet titlar via en medföljande voucher.
Själva spelen är det egentligen inga frågetecken kring – LEGO-serien levererar alltid en hög kvalitet. Vissa kanske kan tycka att det är lata konverteringar med rejält minskat innehåll i jämförelse med de stationära maskinerna, men trots det lär du säkert behöva ägna massvis med tid om du vill nå 100 % i dem. Däremot lär fler personer protestera över exakt vilka versioner som ingår.
Fortsätt läsa Sony försöker sälja Vita med hjälp av gamla PSP-spel »
Halva redaktionen har haft lite extra stuns i steget, gått och visslat glatt och sett lite smått förälskade ut de senaste dagarna. Det har förstås inget med våren att göra, underligt nog handlar det snarare om döden. För det är väl den vi snart ska utsätta oss för – igen och igen.
För du har väl inte missat att Dark Souls 2 släpps på fredag?
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 11 2014] »
Ännu en arbetsvecka ligger bakom oss. Dags att slänga upp fötterna på soffbordet, äta lite god mat och spela någonting. Det är inte så fasligt många nya spel som kommit den här veckan, men South Park – The Stick of Truth har i viss nedklippt form anlänt till våra breddgrader. Fungerar deras humor i spelformat? Jag är mycket nyfiken, men kommer inte hinna spela det än på ett tag.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 10 2014] »
Igår spreds nyheten om att The Last of Us är det senaste spelet i raden som ska gå och bli film. Lyckligtvis verkar Uwe Boll inte ha några fingrar med i spelet, men nog finns det potential till katastrof ändå. Filmer baserade på spel är som bekant ett säkert katastrofrecept.
Kanske finns det ändå lite hopp i och med att spelets manusförfattare Neil Druckmann är ombord. Projektet genomförs ihop med Sam Raimi och hans bolag Ghost House Productions, rapporterar Deadline Hollywood. Mycket mer vet vi inte i dagsläget, men om du hoppas på storverk tänkte jag bjuda på fem avskräckande exempel.
Fortsätt läsa PSbloggens topplista: Fem filmer The Last of Us måste bli bättre än »
När det utannonserades att spanska studion MercurySteam skulle ge sig på den prestigefyllda Castlevania-serien höjdes många ögonbryn. Skulle studion bakom Clive Barker’s Jericho (även känt som det brunaste spelet i världshistorien) kunna göra det ingen hittills lyckats med? Att på ett vettigt sätt äntligen placera Castlevania i tre dimensioner?
Det korta svaret är nog ”ja”. Castlevania: Lords of Shadow kom ut och fick rätt bra omdömen från kritiker. Inbitna Castlevania-fans gnällde en del över vissa designbeslut, men på det stora hela är det ett riktigt bra spel och lade en stabil grund för hur Castlevania-spel skulle kunna fungera i tre dimensioner. Med liberala lån från andra spel i samma genre levererade MercurySteam ett långt, episkt äventyr med Gabriel Belmont i huvudrollen. Visst, det var ingalunda perfekt – men de flesta brister borde en uppföljare kunna åtgärda.
Fortsätt läsa Recension: Castlevania: Lords of Shadow 2 »
Under den här veckan har vi sett både läckan och utannonseringen av Rocksteadys uppföljare till Arkham City, nämligen Batman: Arkham Knight. När något nytt ska visas i ett spel är det nästan alltid en viss spelmekanik eller något i berättelsen som får huvudfokuset. I den första uppvisningen är det tydligen Batmans bil som är det hetaste sedan skalad potatis.
När det handlar om fordon i ett spel som egentligen inte har något som helst fokus på just körande vaknar min inre skeptiker och skriker lika mycket som ett barn med kolik. Det brukar nämligen finnas en anledning till att just titlar som Battlefield, Tomb Raider och Grand Theft Auto (ironiskt nog) inte sköter bildelen särskilt bra – huvudfokuset handlar om något helt annat.
Fortsätt läsa Läderlappen har numera en läderlappsbil i Batman: Arkham Knight »