Nytt på PlayStation Store [Vecka 13 2014]

Idag är en bra dag. Varför då? Jo, för att Polytrons underbara pusselspel FEZ släpps till alla tre aktuella PlayStation-plattformar till ett hutlöst lågt pris. Phil Fish lilla indiemästerverk kostar endast 72 kronor (eller 90 om du inte har PS+), och då får du det till PS3, PS4 (med 3D-stöd) och PS Vita. Det finns inte mycket att klaga på på den fronten.

Och sedan har vi lite annat smått och gott också, som ett par spel till PS3 och Vita. Kolla in hela listan nedan.

Nya spel till PlayStation 4:

Recension: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes [PS4]

Vinden blåser i regnkapporna och vätan dryper om kläder och kroppar. Redan från start är det klart att Metal Gear Solid V: Ground Zeroes är ett visuellt kraftpaket.

Allt från hur skådespelarnas anletsdrag återskapats till de majestätiska vyerna förtrollar, men det dröjer inte länge innan det vänder sig i magen. Barnsoldater, tortyr och våldtäkt är kryddor som seriens regissör Hideo Kojima ogenerat blandar i historien.

Fortsätt läsa Recension: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes [PS4] »

PS Vita uppdateras till 3.10 – får stöd för röstmeddelanden, kalender och fler appar

Idag uppdateras den inbyggda programvaran i PlayStation Vita till version 3.10. Den nya uppdateringen för faktiskt med sig en hel del nyheter, som röstmeddelanden, en kalender och att antalet appar nu kan vara 500 istället för 100. Och så har automatiska funktioner för sommartid lagts in, lagom till helgen.

Den fullständiga listan med uppdateringar visas här nedan:

Viktiga funktioner i version 3.10 av systemprogramvaran

Vad spelade du i helgen? [Vecka 13 2014]

Drakar, demoner, dimmor och djupa gruvor. Helgens spelande har gått i d-moll. Vi sammanfattar vad vi spelat under helgen och undrar såklart – vad spelade du?

Fortsätt läsa Vad spelade du i helgen? [Vecka 13 2014] »

Recension: Dark Souls II [PS3]

Hur långt var From Software villiga att gå för att bredda Souls-spelen? Vilka designval gjordes för att göra Dark Souls II mer lättillgängligt? Hur kommer spelet att se ut och fungera utan Hidetaka Miyazaki vid spakarna? Frågorna var många och svaren var få under spelets utveckling. Nu har resultatet av From Softwares mödor äntligen kommit ut och många av frågorna kan slutligen besvaras.

Fortsätt läsa Recension: Dark Souls II [PS3] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 12 2014]

Så många nya spel har kommit de senaste två veckorna att det är svårt att inte känna sig lite stressad. Inte nog med att Dark Souls 2 kom förra veckan, den här veckan har det även dykt upp eminenta titlar som Infamous: Second Son och Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, men även de högupplösta nyversionerna av Final Fantasy X/X2.

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 12 2014] »

Recension: Yaiba: Ninja Gaiden Z

Ninja Gaiden är en spelserie som har ett gediget CV som sträcker sig tillbaka till arkadversionen från 1988. Serien har varit ett av Tecmo Koeis största dragplåster i många år och har alltid erbjudit snabb action och hög svårighetsgrad. I synnerhet titlarna som har släppts efter hoppet från två till tre dimensioner ställer höga krav på spelaren när det gäller att lära sig attackkombinationer i blixtsnabbt tempo. Och nu är det alltså dags för Yaiba: Ninja Gaiden Z – det senaste spelet i serien.

Fortsätt läsa Recension: Yaiba: Ninja Gaiden Z »

Snart kan vi sänka ljusstyrkan på DualShock 4

Ända sedan dag ett med min PlayStation 4 har jag irriterat mig på hur pass starkt ljuset är på dess handkontroll (DualShock 4). Reflektionen syns alldeles för tydlig på min TV och jag vågar inte ens tänka på hur mycket det förstör för de som väljer att spela med en projektor och duk.

Vi som har irriterat oss på detta har i dagsläget använt sig av antingen mörk tejp eller valt att vinkla handkontrollen så att inte fronten syns på ens bildskärm (har du kanske något tips att dela med dig av?). Snart kommer det dock en lösning som borde ha funnits sedan release.

Fortsätt läsa Snart kan vi sänka ljusstyrkan på DualShock 4 »

Recension: Infamous: Second Son [PS4]

Under tidens tand utvecklas saker. När Infamous släpptes 2009 till PlayStation 3 var det för mig väldigt främmande att behöva välja mellan en god och en ond handling. Innan dess var det aldrig några kritiska ögonblick där jag behövde tänka efter hur jag egentligen ville utvecklas som karaktär i spelen, utan flera år av fast vägledning gjorde det svårt att bli engagerad och själv forma personen jag styrde.

Nu har det gått nästan fem år och saker har ändrats radikalt. Vissa spelserier, som Mass Effect-serien, ger illusionen av val (som egentligen är mer kosmetiska) medan andra, som The Witcher 2, genuint påverkar hur din berättelse fortsätter. Resultatet varierar, men vad de har båda gemensamt är att jag inte längre behöver tänka svart eller vitt.

Har Infamous: Second Son gått i samma utveckling?

Fortsätt läsa Recension: Infamous: Second Son [PS4] »

Nytt på PlayStation Store [Vecka 12 2014]

Våren är här (i alla fall i teorin), vilket innebär att det äntligen börjar släppas lite spel. Inte nog med det, utan PlayStation 4 får till och med flera stora titlar denna vecka. Det börjar alltså finnas fler skäl att använda Sonys senaste maskin än tidigare, vilket i alla fall gör oss på redaktionen glada.

Infamous: Second Son, Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, HD-versionerna av Final Fantasy X och X-2 samt en drös indiespel finns på veckans meny, vilket inte är fy skam. Inte fy skam alls.

Nya spel till PlayStation 4: