Veckans fråga: Vilket Star Wars-spel tycker du är bäst?

Dagen D är snart här – de enorma fyrfota krigsmaskinerna landar snart på Hoth och påbörjar sin långsamma färd mot rebellernas bas. De kommer att krossa allt i sin väg och om inte Prinsessan Leia, Han Solo och Luke Skywalker agerar snabbt, riskerar allt att gå förlorat. Star Wars: Battlefront dyker snart upp i affärerna och börjar förladdas för de som föredrar digital distribution.

För att hedra denna ödesdigra dag, tänkte vi på bloggen dela med oss av några godbitar i Star Wars speluniversum. Vi tänker tillbaks på de där härliga titlarna som fick oss att trumma Imperial March under tiden spelet laddades in eller de där vi utforskade okända delar av molnstaden Bespin. Veckans fråga handlar helt enkelt om vilket spel du tyckte bäst om i George Lucas galax långt, långt borta för länge, länge sedan…

Johan längtar efter den gamla republiken

HK-47 har en enda passion i sitt mekaniska liv.

HK-47 har en enda passion i sitt mekaniska liv.

Knights of the Old Republic är, och förblir, ett av de bästa spel som Bioware har skapat. Med hjälp av det kreativa geniet Casey Hudson, som senare även låg bakom Mass Effect-trilogin, skildrade spelet en fantastisk berättelse som både kändes fristående men ändå som en del av den övergripande helheten. Spelet har lysande sidokaraktärer som HK-47 som trots sitt intensiva människohat kämpar vid din sida, och har några av de roligaste replikerna som har yttrats i ett rollspel.

Det är smått deprimerande att vi sannolikt inte kommer att få se ett tredje spel i serien tack vare Electronic Arts retorik om att MMO-spelet The Old Republic minsann skulle ersätta allt behov för uppföljare. Världen förtjänar ytterligare ett Knights of the Old Republic.

Martin njöt av de mörka krafterna

Tro mig: det var mycket, MYCKET snyggare för 20 år sedan!

Tro mig: det var mycket, MYCKET snyggare för 20 år sedan!

Jag kunde helt enkelt inte låta bli utan att tappa hakan när jag satte igång Star Wars: Dark Forces för första gången. Året var 1996 vill jag minnas och det var långt kvar innan mina barndomsminnen för alltid skulle komma att besudlas tack vare filmen med Jar Jar Binks. Här spelade jag Kyle Katarn, en före detta officer i det galaktiska imperiet som via skumraskaffärer ganska snart börjar luta åt motståndarlägret.

Aldrig förr hade jag upplevt Star Wars-universat i förstapersonsvy, aldrig förr hade jag fått ta upp en imperialistisk bössa och avfyra den mot en Stormtrooper. Jag fick smyga mig igenom korridorerna i en Star Destroyer, glida omkring med Jabba i hans ökenyacht och försöka infiltrera imperiets högkvarter på Coruscant. Som äkta Star Wars-nörd blev jag snabbt förlorad och lät villigt Dark Forces sluka mig hel, likt en hungrig Sarlacc.

Andréas laserar polygonskepp

TIE-skepp var verkligen optimerade för enkel polygongrafik.

TIE-skepp var verkligen optimerade för enkel polygongrafik.

Till att börja med får jag konstatera att jag nog inte tycker något Star Wars-spel är speciellt bra då inget av dem har lyckats fånga det absolut viktigaste; själva känslan i ett stort levande och gränslöst universum, som gjort för en rebell. Några har dock lyckats väl med små enskilda scener ur det och det första där rymdstriderna fungerade var Star Wars Arcade för SEGA 32X, kanske för att striderna fungerade väl för tredimensionell spelöversättning.

Detta utgjordes i stort sett helt av att flyga runt och skjuta ner TIE-skepp, men det gjorde det bra. Senare återkom vissa moment från detta i spelen på Nintendo 64, som också skildrade just flygstriderna fint men tyvärr istället belastades med andra moment som var helt ospelbara. Så när det gäller Star Wars så ser jag dem som lördagsblandning och plockar ur de goda bitarna.

Detta var några av våra fina minnen från Star Wars-spel, nu är det din tur att berätta om dina!

3 kommentarer
  1. motz motz
  2. Alestes Alestes
  3. Quint Quint

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.