Veckans fråga: Utannonseras spel för tidigt?

På onsdag skulle det fantastiskt ambitiösa No Man’s Sky ha släppts enligt den ursprungliga planen. Som ni säkert vet, blev det tyvärr inte alls så. Istället sköts släppdatumet framåt och landade några månader senare. En del människor tog verkligen illa upp och var väldigt verbala med sitt missnöje.

Veckans fråga kretsar kring fenomenet med för snara utannonseringar av spel; bör utvecklarna hålla sina planer hemliga längre med risk för att drabbas av informationsläckor eller ska de försöka hålla sig till att planera vilket år spelet ska släppas, snarare än exakta släppdatum?

Martin klarar av förseningar utan problem

Väntan har gjort mig alldeles gråhårig, eller gråfjädrig kanske det heter?

Väntan har gjort mig alldeles gråhårig, eller gråfjädrig kanske det heter?

Jag blir alltid överlycklig när jag får se datum på ett spel som jag längtar efter. Dock blir jag inte speciellt besviken om det råkar bli försenat någon månad eller till och med något år. Jag föredrar att vänta på ett spel som är vackert polerat och som flyter på bra, snarare än att få ett framstressat, trasigt dito.

Den femte juni 2010 lade jag min förbokning av The Last Guardian och har aldrig frestats att avboka det. Tvärtom, dessa sex år har gjort att jag har hunnit köpa nyutgåvan av ICO och Shadow of the Colossus men inte hunnit spela klart dem ännu. Att The Last Guardian blivit försenat ser jag inte som ett problem, huvudsaken är att det kommer ut någon gång och att det sätter press på mig att spela igenom de tidigare mästerverken!

Jesper tycker lagom är bäst

Är del 15 den slutgiltiga fantasin?

Är del 15 den slutgiltiga fantasin?

Nu är jag sådär klyschigt svensk och tycker att en lagom längd mellan utannonsering och släpp är att föredra. Och lagom är dessutom lite flytande beroende på hur väl spelbolagen lyckas hajpa spelet. Men precis som Martin föredrar jag ett komplett och fungerande spel på releasedagen och väntar hellre ett tag till än att få något halvfärdigt. Jag förhåller mig pragmatisk och intalar mig själv att jag i slutändan får en bättre produkt.

Ibland vinner dock peppen över hjärnan och två av mina nuvarande förbokningar är från 2013; Persona 5 och Final Fantasy XV. Och efter E3 i år förbokade jag både God of War och Spider-Man trots att jag inte har någon aning om när de kommer.

När det gäller oberoende spel som inte går att förboka händer det att jag glömmer bort dem när de utannonseras för tidigt. Cuphead som utannonserades till en konkurrerande plattform på E3 2015 väckte mitt intresse för att glömmas bort tills det kom en ny trailer på årets mässa. Där har jag svårt att se något positivt med att det gått över ett år utan att vi fått någon mer info än att det planeras ett släpp i år.

Johan håller förväntningarna på rimliga nivåer

Väntan på Half-Life 2 Episode 3 pågår fortfarande.

Väntan på Half-Life 2 Episode 3 pågår fortfarande.

Spelutveckling är svårt, det går inte att bestrida. Planering av lanseringsdatum är något som är väldigt komplicerat och ett projekt kan lätt snubbla på ett oförutsett problem som kräver omfattande förändringar på systemnivå. Ekonomiska faktorer spelar även in och kan påverka den planerade teamstorleken. Jag tvivlar aldrig på att ambitionen att hålla ett släppdatum finns där, men samtidigt får var och en använda lite sunt förnuft och analysera om datumet vi har fått är troligt.

De senaste två åren har Sony haft två starka E3-presskonferenser med jättestora utannonseringar, men väldigt få av deras högprofilspel har ett datum. Samtidigt som det är tråkigt att inte veta vad planen är för dessa spel, är det positivt att utvecklarna inte bara kastar upp ett datum de inte känner sig trygga med. Förseningar kommer alltid att ske, men jag kommer ändå aldrig ha en brist på saker att spela.

Tycker du att spelens släppdatum når oss för tidigt?

2 kommentarer
  1. Macke86
  2. Alestes Alestes

Kommentera