Chefredaktörens utmaning [Vecka 21]

Det har varit hektiska spelveckor på sistone, med gott om högkvalitativa spelsläpp som till synes har kommit på löpande band. Det har ju gjort att jag har fått bli lite mer effektiv för att bli klar med recensioner inom rimlig tid, och jag har därför lyckats skaffa mig ett litet försprång igen.

Spelen på recensionsbordet har tunnats ut en aning, men det finns helt klart möjlighet att utöka försprånget ytterligare till nästa vecka. Det hänger lite på hur mycket tid jag behöver lägga på Odin Sphere: Leifthrasir, som är mitt huvudsakliga recensionsprojekt nu, och det finns ingen brist på saker att göra i det spelet.

21. Doom

large

Wow, vilken upplevelse detta spel är. Kampanjen är som ett skenande höghastighetståg som du varken kan eller vill lämna, och jag hade aldrig förväntat mig att id Software skulle kunna göra Doom (8/10) relevant igen. De gjorde inte bara spelet relevant, utan skapade en rejäl frisk fläkt genom att ta rätt komponenter från både det gamla och nya designtänket. Med detta uppstod en av de mest underhållande förstapersonsskjutarna på flera år, och det är något som inte bör missas. Bethesda har nu lyckats sparka nytt liv i både Wolfenstein och Doom, och det borde väl vara en tidsfråga innan vi får se ett nytt Quake också?

22. Shadow of the Beast

shadow-of-the-beast-ps4[1]

Ännu en nostalgitripp för mig eftersom jag har goda minnen från Amiga-versionen av detta spel. Det här är inte ett spel du tar dig an om du vill ha en djup berättelse, här har vi istället ett spel som satsar nästan allt på actionkortet. Det har ett ganska trevligt stridssystem med flertalet alternativ och kombinationer, men framför allt är det riktigt tillfredsställande att slita fiender i stycken. Det finns en del pussel och plattformande inskjutet mellan striderna, men inget revolutionerande på denna front. Trots spelets ensidighet hade jag bitvis väldigt kul, och en trevlig bonus är att originalspelet går att låsa upp och spela igenom i sin helhet.

Kommentera