Recension: The Walking Dead – The Telltale Definitive Series [PS4]

Zombier har länge varit populära representanter för skräck i många olika kulturella uttryck, inte minst tv-spel. Kanske är de så populära inte bara på grund av faran de utgör rent fysiskt, utan även genom den psykosociala problematik de formar hos människan. Klarar du av att ha ihjäl en nära vän, familjemedlem eller kanske din partner när denne blir en odöd? Svåra val kommer att behöva göras när zombierna tar över.

Telltales The Walking Dead-serie kombinerar serietidningskänslan med tv-seriernas uttrycksfulla dramatik vilket gör dem till väldigt effektfulla spel. I samlingen med den tungvrickande titeln The Walking Dead: The Telltale Definitive Series har samtliga 5 spelsäsonger inkluderats och den utgör därmed en ordentlig mängd berättelser för spelaren att ta sig igenom.

Jag biter mig genast fast i avsnitt 1 på första säsongen vilken är bekant för mig eftersom jag spelade den när den släpptes våren 2012. Det mesta från den genomspelningen har förträngts ur mitt minne, så jag är ivrig att starta på en ny omgång.

Jag ställs tidigt inför moraliska beslut framkallade av en frågvis polisman och försöker komma ihåg hur jag svarade första gången jag spelade igenom spelet. Eftersom dialogvalen och besluten jag tar som spelare påverkar handlingens utkomst känns det roligast i mitt tycke att agera som jag förhoppningsvis hade gjort på riktigt i en liknande situation, i alla fall under första genomspelningen.

Du har visst något i ögat hörru!

Spelet utsätter mig ständigt för kluriga situationer och jag inser väldigt fort att det är svårt att hålla alla människor i min omgivning nöjda, eller ens vid liv. Det är lätt att bli känslomässigt involverad i de olika karaktärernas livshistorier och det blir därför smått påfrestande när ens avsedda handlingar utmynnar i konsekvenser man inte hade en aning om skulle hända. Spelet gör dessutom ett bra jobb med att diskret påpeka eventuella konsekvenser genom korta textrader i stil med att personen jag nyss talade med ”märkte att jag var oärlig” eller ”uppskattade vad jag sa”.

Att känna den där lilla stressen när jag spelar Walking Dead är bitterljuvt. Den gör att jag trots att jag väldigt gärna vill veta vad som kommer att hända ibland inte orkar mer dramatik för stunden, och därför får ta en paus och kanske till och med spela något mer lättsamt en stund. Det är ett bra upplägg för den här sortens spel eftersom det förlänger spelupplevelsen och gör att det känns som en välgjord och engagerande interaktiv tv-serie. Kanske borde skapare av interaktiva filmer kika på den här sortens upplägg som inspiration?

Hmm, låt mig fundera lite…

Ibland lyser lite buggar igenom, framförallt i form av flera röstspår som aktiveras samtidigt av olika anledningar, men det händer relativt sällan och är därför inget som påverkar upplevelsen nämnvärt. Designen på spelet är stilren på ett charmigt vis och jag gillar att karaktärer från både serietidningen och tv-serien blandas ut med helt nya karaktärer. Vem kan låta bli att dra på smilbanden när ens favorithjälte eller -skurk gör entré så att säga?

Att ha samtliga säsonger tillgängliga i ett och samma paket är smidigt, och dessutom gör variationen i huvudrollerna att ny energi väcks inför varje ny säsong. Några av karaktärerna dyker upp i flera av de olika säsongerna vilket för mig ger en trevlig röd tråd att gå och hålla i när handlingen är som mörkast. The Walking Dead: The Telltale Definitive Series är en trevlig (och ibland väldigt otrevlig) samling berättelser som håller mig i ett järngrepp, helt klart värd att upplevas av alla som gillar spänning, drama, zombier och fascinerande livsöden.