Fyra lovande indiespel har fått lanseringsdatum

Under gårdagen tillkännagavs den årliga PlayStation Store PLAY-kampanjen för nordamerikanska PlayStation Store, vilket är en satsning som ställer fyra intressanta indietitlar i rampljuset under en månads tid. Dessvärre är det en kampanj som inte har gällt för oss européer de senaste åren, och detta år är inget undantag.

Trots detta finns det nyhetsvärde även för oss eftersom vi får information om när dessa intressanta spel kommer att göras tillgängliga för oss, även om vi inte får ta del av kampanjerbjudandet.

Headlander 26/7

Först ut redan nästa vecka har vi Headlander från Adult Swim Games och Double Fine. Detta spel bjuder på plattformande och pussel i en härlig 70-talsdoftande science fiction-miljö, och det syns tydligt att det är producenten Lee Petty som ligger bakom projektet. Han har pusselspelet Stacking på meritlistan, vilket hade ett liknande koncept där du tar över roller från olika karaktärer i spelvärlden. Headlander ser dock betydligt mer actionfyllt ut, och är ett spel jag kommer att ha på min radar.

ABZÛ 2/8

Detta är förmodligen min personliga favorit i årets upplaga av denna kampanj, mycket på grund av likheterna med ett av mina favoritspel Journey (10/10). Vi bjuds på en vansinnigt vacker öppen undervattensvärld som ska utforskas i samspel med Austin Wintorys stämningsfulla musik, och jag fylls av förhoppningar när jag ser trailern för spelet.

Brut@l 9/8

När jag var liten var majoriteten av de tillgängliga rollspelen textbaserade, med ett fåtal undantag. Dessa grafiska rollspel var då uppbyggda på ASCII-tecken för att representera själva grottsystemet och fienderna, och detta har det actionfyllda Brut@l anammat som designidé. Trots att spelet är tredimensionellt består alla karaktärer och föremål av sammanställningar av ASCII-tecken, och det skapar ett ganska intressant upplägg. Det återstår dock att se om det finns något mer än det påhittiga designkonceptet.

Bound 16/8

Bound är ett vansinnigt vackert spel, kort och gott. Från trailern är det tydligt att se att det finns väldigt mycket inspiration av dans i detta spel, och Martin har redan skrivit en förhoppningsfull text om verket. Spelet kommer dessutom att få stöd för PlayStation VR när denna enhet släpps i oktober, och det kan troligtvis bli en mycket spännande upplevelse.

Vilket spel ser du mest fram emot?

Kommentera