Förhandstest: For Honor

När For Honor offentliggjordes under förra årets E3-mässa var jag ganska ointresserad av vad jag fick se. Inte ens världens mest passionerade producent, i form av Jason VandenBerghe, kunde få mig att lyfta ögonbrynen när denna flerspelardemo visades upp på scenen. Sedan dess har det klargjorts att faktiskt finns en kampanj i spelet, och lite mer djup än det som ursprungligen demonstrerades.

I helgen fick jag ett litet smakprov av detta fiktiva universum där slagfältet delas av vikingar, samurajer och riddare, och jag måste medge att det finns mer som tilltalar mig här än vad jag hade förväntat mig.

Demon som fanns tillgänglig på Comic Con var av flerspelarläget, och jag beslöt mig att prova lyckan med en riddare med svärd och sköld. Jag fick fort lära mig att det finns väldigt mycket att tänka på i spelets taktiska strider. När du försvarar dig måste du positionera din gard rätt jämfört med din motståndares attacker, vilket förstås låter som en uppenbar sak, men i stridens hetta är det verkligen en utmaning att hålla reda på. Om du har svårt att hitta hål i din motkombatants försvar finns det även möjlighet att slå undan skölden och lämna honom öppen för attacker.

Du behöver också tänka lite på vad som händer i övrigt på kartan, där datorstyrda karaktärer utkämpar strider om territorier som kan ge dig bonuspoäng i matchen. Dessa fiender kan du enkelt plöja ner och de gör knappt någon skada på dig heller, men det öppnar också upp dig för attacker från andra mänskliga spelare om du inte har ögon i nacken.

Striderna, som jag tidigare tyckte såg enformiga och lite trista ut, känns väldigt engagerande tack vare all taktik som krävs. Återkopplingen för varje träff är påtaglig, och varje duell du ställs inför är en rejäl utmaning.

Jag är som bekant inte en person som spelar så hemskt många tävlingsinriktade spel online, men i rätt grupp kan detta nog bli ganska kul. Jag ser dock mest fram emot att få ser mer av själva kampanjen, som i dagsläget inte riktigt har demonstrerats. Om de lyckas väva in detta underhållande stridssystem med en intressant berättelse kan det mycket väl bli något att se fram emot när spelet släpps den 14 februari nästa år.

Kommentera