Recension: Ratchet & Clank: Rift Apart [PC]

När Ratchet & Clank: Rift Apart (9/10) visades första gången framhävdes det som ett av de primära exemplen på spel som enbart var möjliga med hårdvaran i PlayStation 5, och det är än idag en väldigt imponerande teknisk bedrift. Den sömlösa övergången mellan nivåer genom dimensionsportaler är något som aldrig riktigt upphör att se imponerande ut.

Nu när portningsstudion Nixxes har tagit sig an utmaningen att överföra denna actionfyllda upplevelse till PC var jag väldigt nyfiken på att se hur dessa tekniskt krävande scenarier skulle fungera på hårdvara som spelet inte var designat för ursprungligen. Jag kommer att fokusera lite mer på de tekniska aspekterna av portningen, som jag brukar i dessa PC-recensioner, och ge ett jämförelseperspektiv med PS5-versionen. Du kan kika på Jespers utmärkta recension här om du istället vill ha en genomgång av spelupplevelsen.

Laserpekaren som Ratchet fick i julklapp var något överdimensionerad.

Jag behöver inte spela länge förrän jag får en demonstration av en uppsjö av de tekniker som Insomniac Games använde för att skapa den banbrytande upplevelse som Rift Apart erbjuder. Redan i prologen kastas jag genom portaler och revor i tid och rum, och det finns faktiskt en märkbar skillnad i hur laddningstiderna hanteras. Nu har jag förvisso inte SSD-lagring av samma generation som den som sitter i PlayStation 5, och detta spelar ju in i hur snabbt data kan strömmas in i spelet.

När jag passerar genom några av portalerna hänger Ratchet liksom kvar lite i luften i någon sekund innan spelet fortsätter, och magin försvinner därför en aning när man redan har sett de sömlösa övergångarna på PS5. Detta kommer ju dock att fungera som det är tänkt om du har en NVME-disk från fjärde generationen, som matchar de hastigheter som PlayStation 5 stoltserar med.

Det är dock de enda riktiga prestandaproblem som jag upplevde under min speltid. Jag kunde inte maxa ut alla detaljer på mitt RTX 3090-kort, men samtidigt kände jag inte riktigt att det behövdes för att få en bättre visuell upplevelse än vad konsolversionen erbjuder. Tack vare uppskalningstekniken DLSS och dynamisk upplösning kunde jag utan problem ligga på över 60 bildrutor per sekund med de flesta ray tracing-funktionerna på hög nivå, och det skapar en betydligt bättre skärpa och stabilitet i bildkvaliteten jämfört med performance-läget på PS5. Jag upplevde dock ett gäng mindre grafikbuggar, som exempelvis flimrande texturer samt skuggor och reflektioner som agerade märkligt. Det är inte något som förstör själva spelet, men det påverkar helt klart inlevelsen när det uppstår.

Ännu en dag, ännu en dimensionsreva att trilla genom.

Jag tog även tillfället i akt att testa spelet på min Steam Deck, eftersom det godkändes av Valves verifieringsprocess, och även om jag håller med om att det går att spela är jag inte helt övertygad om att det borde spelas där. I lugnare sekvenser där du utforskar öppna områden och dylikt fungerar det alldeles utmärkt, och jag skulle till och med vilja kalla det för en trevlig upplevelse.

Så fort striderna brakar loss och partikeleffekterna haglar är det dock inte lika angenämt, och det är inte ovanligt att bildfrekvensen dyker ner under 30 FPS. Detta går ju delvis att åtgärda genom att sänka detaljnivån ytterligare, men de laddningsproblem jag nämnde ovan i samband med portaler och revor blir ännu tydligare än vad de är på min PC. Det är ju inte så konstigt med tanke på den långsammare lagringen samt att det finns mindre systemminne att tillgå, men jag skulle säga att du behöver ganska hög tolerans för prestandaproblem för att få något ut av Rift Apart på Steam Deck.

Detta är faktiskt första gången jag har recenserat en PC-portning av ett PlayStation-spel där jag inte helt och hållet kan ge en rekommendation utan att kvalificera den. Om du har en riktigt biffig PC med grafikkort från senaste generationen, en snabb SSD och gott om RAM-minne då är det utan tvekan en bättre upplevelse än vad PlayStation 5 kan erbjuda. Men saknar du någon av dessa centrala komponenter är det inte längre lika självklart, utan du kan mycket väl får mer ut av PS5-versionen.

Det handlar inte om att det är en hafsig portning heller egentligen, utan till stor del för att hårdvaran som spelet är byggt för inte ger PC-versionen lika mycket spelrum. Optimering kommer att ske de kommande månaderna, det är jag ganska säker på, men om du ligger på gränsen för systemkraven skulle jag nog avvakta och se, alternativt spela det här superunderhållande spelet på PS5 istället.