Det finns en handfull utvecklingsstudior som har talang för att krama ur det där lilla extra från hårdvaran de programmerar för. Lite som om de har någon fuskkod som förskjuter gränserna för vad som borde vara möjligt. Naughty Dog har flera gånger visat dessa färdigheter, men under PlayStation 5-generationen har Insomniac Games varit en ledande kraft på denna front.
Nu när vi är nästan tre år in i PS5-livscykeln är det dags att se vad teamet har lyckats åstadkomma i deras efterlängtade uppföljare till Marvel’s Spider-Man (10/10) och Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (9/10). I synnerhet nu när Insomniac har lämnat PS4:an bakom sig och fokuserat enbart på nuvarande hårdvarugeneration.
Fortsätt läsa Recension: Marvel’s Spider-Man 2 [PS5] »
Förstapersonsskjutare är en spelgenre som allt som oftast kretsar kring intensiva doser action med varierande mängder explosioner, vinande gevärskulor och vågor av motståndare. Vad som räknas som intensivt är såklart individuellt, men trots det kan man nog ändå påstå att det finns en oskriven skala för vad som räknas som ett lite lugnare spel och ett riktigt röjigt sådant.
Trepang2 hör till det sistnämnda och jag har kämpat mig igenom horder av såväl elitstyrkor som mutanter och förbannade skurkar för att slutligen skriva den här recensionen. Hur det gick, det får du veta nedan.
Fortsätt läsa Recension: Trepang2 [PS5] »
Det har varit en intensiv vecka här på bloggen med många recensioner och andra spännande spelprojekt i rullning. Ingen är förvånad eftersom det vid det här laget är vida känt att den här hösten är full av spännande spelsläpp, och vi ser fram emot att vara ert fönster mot dessa händelser allt eftersom de fortlöper.
Genom att läsa veckans recensioner har du fått en inblick i några av de äventyr vi har tagit oss an den senaste tiden, men för att skåda in i framtiden räcker det med att du fortsätter läsa, för nedan avslöjar vi några av helgens spelplaner.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 41 2023] »
Att blanda genrer är inget nytt, men att kategorisera Eternights är inte lätt. Det är en postapokalyptisk datingsimulator men inslag av en visuell roman, actionstrider, pussel och ett racingsegment. Upplevelsen blir kanske inte helt oväntat lite spretig men bjuder också på några välgjorda moment.
När spelet börjar har de två artonåriga protagonisterna en sak på hjärnan; tjejer. När en variant på zombieapokalypsen inträffar tvingas de dock fokusera mer på överlevnad. De lyckas komma undan och tar skydd i ett tåg.
Fortsätt läsa Recension: Eternights [PS5, PS4] »
Datorspel baserade på rollspelet Advanced Dungeons & Dragons har alltid legat mig nära hjärtat. Allt sedan jag tog mina första stapplande steg i SSIs numera uråldriga ‘gold box’-serie (Pool of Radiance, Curse of the Azure Bonds, med flera) och senare vidare till Eye of the Beholder så har dess värld och spelsystem alltid lockat mig. Att lära sig hur man övervinner hinder, bäst bekämpar fiender och vad THAC0 egentligen betyder var till en början en ordentlig trappa.
Genom åren har det kommit en hel uppsjö av licensierade spel, men just Baldur’s Gate-serien brukar ofta hyllas som en av de mest kompetenta serierna ur både karaktärs- och berättelseperspektiv. Efter att serien legat stilla i drygt två årtionden (om vi bortser från det utannonserade och sedan nedlagda Baldur’s Gate 3: The Black Hound) är det dags att röra runt i grytan igen och se vad ett nytt spel i Baldur’s Gate-serien kan göra med lite nya kockar inblandade.
Fortsätt läsa Recension: Baldur’s Gate 3 [PS5] »
Planeten Rubicon 3 har brunnit i ett par hundra år. Detta efter att en ovanlig substans, coral, hittats där och som energikälla verkade den oerhört lovande. Dock visade den sig vara relativt instabil, eller så exploaterades planeten lite för hårt, vilket ledde till en rejäl planetär katastrof och att stora delar av solsystemet våldsamt brann upp.
Eldarna på Rubicon 3 lugnade ner sig så småningom, och när coral börjar upptäckas igen ett par hundra år senare börjar såklart en kapplöpning där ett antal faktioner slåss om möjligheten att få tag på denna energikälla. Min stackars pilot, C4-621, skickas dit för att slåss som oberoende legosoldat under någon som kallar sig Walter. Första uppdraget – sno åt mig officiella ID-handlingar, så jag lättare kan få andra uppdrag. Jag får anropsnamnet ‘Raven’ och spelet kan börja.
Fortsätt läsa Recension: Armored Core VI: Fires of Rubicon [PS5, PS4] »
Jag har alltid varit svag för spel som utspelar sig under ytan, i det stora blå. Senast handlade det om djuphavsäventyret Under the Waves (8/10), vilket var ett ganska mörkt spel. Dolphin Spirit – Ocean Mission är faktiskt raka motsatsen; här är grafiken ljus, med sprudlande färger och ett behjärtansvärt uppdrag.
Ön Mauripoa har drabbats av hårda stormar och mängder av bråte har flutit i land. Som om inte det vore nog, visar det sig inom kort att allt inte står rätt till under ytan heller. Jag får välja att spela som antingen Pava eller Avi; en pojke eller en flicka vars farfar bor på ön.
Fortsätt läsa Recension: Dolphin Spirit – Ocean Mission [PS4, PS5] »
En ny månad har tagit vid och nya spelmöjligheter uppenbarar sig. Under veckan som har gått har det varit ett stabilt flöde med nya glödheta recensioner, men även matnyttig information i form av månadens höjdpunkter. Skulle det vara så att du fortfarande är osäker på vad du ska spela den kommande helgen kan du slänga ett öga på förra veckans inlägg om månadens Playstation Plus-spel, eller helt enkel fortsätta att läsa här. Nedan kommer nämligen några av redaktionens medlemmar att dela med sig av sina spelplaner för helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 40 2023] »
När Assassin’s Creed Valhalla (9/10) släpptes för knappt tre år sedan blev jag väldigt kluven som en fan av serien sedan första början. Å ena sidan är det ett på många vis fantastiskt spel, men jag började känna en otrolig mättnadskänsla av den massiva världen som var fullsmockad med aktiviteter. Spelet hade tappat kopplingen till sina rötter, och inte ens när jag fokuserade på enbart huvudberättelsen kunde jag slippa irrelevant fluff. Jag var på väg att trilla av en av mina absoluta favoritserier, och det kändes lite bittert.
När Ubisoft meddelade att sista expansionen till Valhalla hade växt ut till ett fristående spel i form av Assassin’s Creed Mirage, och att detta spel skulle återgå till många av de gamla designidéerna, började hoppet tändas. Kanske finns chansen att jag kan få spela ett Assassin’s Creed igen utan att det kräver närmare 100 timmar av min tid.
Fortsätt läsa Recension: Assassin’s Creed Mirage [PS4, PS5] »
Platsen vi kallar helvetet är ett återkommande fenomen i många av världens religioner, om än representerad i många olika varianter och med varierande innebörd. Det kan ta sig många former när människan får möjlighet att avbilda det, och ofta bygger dessa avbildningar på vad vi föreställer oss att en sån plats hade haft för relation till oss människor, våra rädslor och svagheter.
Den mest spridda bilden av helvetet här i västvärlden är troligtvis den klassiska grottmiljön, en varm och primitiv plats långt ner i underjorden där eldsflammor slickar fotsulorna på alla stackars syndare. Med spelet Scorn introducerar studion Ebb Software ett annat sorts helvete, nämligen en högteknologisk dystopi där lidandet tas till nya höjder.
Fortsätt läsa Recension: Scorn [PS5] »