Recension: Marvel’s Spider-Man: Miles Morales [PS4]

Jag måste erkänna att jag vare sig har hängt med i superhjältevågen, varken när det kommer till filmer eller spel. Faktum är att jag har missat så mycket av det som har hänt på skärmar och den vita duken att jag inte ens kände till att det fanns ytterligare personer som iklär sig rollen som Spindelmannen, förutom Peter Parker som jag bekantade mig med som tonåring.

Jag har heller inte några vidare goda spelerfarenheter av den nätsvingande hjälten då min senaste träff med honom var i titeln The Amazing Spider-Man 2 (4/10). Tur då att Insomniac Games har tagit över stafettpinnen när det kommer till Spindelmannens fortsatta äventyr i spelform. Jesper var alldeles lyrisk över Marvel’s Spider-Man (10/10) och för mig är det dags att uppleva sidospåret som kretsar kring den andra Spindelmannen; Miles Morales.

Action är en viktig komponent i spel vars handling kretsar kring superhjältar och det blir jag varse om i princip omedelbart. Jag och den första Spindelmannen försöker stoppa den väldiga Rhino, vilket bjuder på en fartfylld och spännande introduktion till de olika mekanikerna i spelet.

Höjd- och fartkänslan i spelet är oslagbar

För mig som inte har spelat det första spelet känns till en början inlärningskurvan ganska hög då det finns väldigt många saker att lära sig; alltifrån nätsvingande till stridstekniker. Men efter ett tag så sitter grunderna där, och äventyret kan ta fart.

Peter Parker beslutar sig för att åka på semester till Europa och lämnar därför New York med omnejd i mina händer att förvalta. Miles Morales har ännu inte axlat hjälterollen till fullo och har därför lite svårt med det mesta. Utmaningarna återspeglar sig i både kring hur han kommunicerar med sina nära och kära om vardagliga ting, men också hur han möter motstånd. Det är verkligen underhållande att svinga sig igenom staden i början, då det syns tydligt hur ovan han är att använda sina nätskjutare för att transportera sig fram.

Liksom i föregångaren, bjuds jag på en spännande berättelse och mängder av sidouppdrag. Är det inte pågående brott som distraherar mig från att ta mig vidare i berättelsen, så är det den nya appen som Miles kompis har utvecklat för att medborgare ska kunna anmäla när de behöver Spindelmannens hjälp.

Cyberpunk-inspirerade antagonister finns det gott om

Upplägget kring sidospåren påminner om de distraktionsmoment som jag upplevde i Assassins Creed-serien innan jag slutade spela det, men på ett bra sätt. Här finns alltid några råbarkade busar att klå för att öva upp mina stridstekniker, eller varför inte fartfyllda jakter på biltjuvar för att öva upp förmågan att ta mig fram genom den myllrande staden så fort som möjligt.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales får mig att enkelt längta tillbaka till ytterligare en session av nätsvingande. Det är nog det första superhjältespelet på länge som har sporrat mig att sikta på en platinatrofé, där inFamous Second Son (7/10) var det senaste.

Oavsett om du har spelat det tidigare spelet, eller om du uppskattar superhjältespel, måste jag rekommendera den här titeln starkt. Det var länge sedan jag njöt av action och äventyr på det här sättet!