Det har varit en minst sagt hektisk vecka i och med alla nyheter som har dykt upp från E3-mässan i Los Angeles, och det har ju förstås inverkat lite på speltiden när så mycket tid gick åt att producera nyhetsartiklar. Dygnsrytmen har inte heller varit speciellt bra efter mina uppesittarkvällar, men det börjar rätta till sig nu igen.
Årets täckning av E3-mässan är vår största hittills med råge, och om du har missat några av våra artiklar kan du hitta dem här!
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 24] »
Nyheter som inte fick plats i presskonferenserna på E3 fortsätter välla in från mässgolvet. Ett av de spel jag ser fram emot allra mest är Persona 5 för PlayStation 4, och Atlus har precis släppt en ny spelsekvens-trailer. Spelet kommer att släppas 15 september i Japan och på Alla Hjärtans Dag, den 14 februari, nästa år i Nordamerika och förhandsbokningarna öppnades under E3. Förhoppningsvis tillkännager Atlus även ett Europadatum snart, givet att de bestämt sig för en ny distributör efter att de avslutat samarbetet med NIS America.
I trailern får vi massor av sekvenser från inuti spelet, och det ser helt fantastiskt ut med en verkligen unik känsla och design. Mitt hjärta bankar snabbare och med Persona 4 Golden i minne finns det inget annat spel jag längtar mer efter.
Fortsätt läsa Persona 5 får ny trailer »
Parkour och Free Running vill jag jämföra med formel 1, där små skillnader finns mellan bilarna och att det som avgör loppets vinnare är föraren som styr. Nu har jag fått möjligheten att testa den mänskliga varianten i DICE nya tolkning av Mirror’s Edge, där vi får återuppta bekantskapen med parkourmästarinnan Faith.
I denna nya tolkning får vi en rejäl återblick i protagonistens bakgrund och en del frågetecken som uppstått i originalspelet rätas ut. En enorm företagsgrupp har mer eller mindre förslavat invånarna i nationen Cascadia och handlingen utspelar sig i den stora staden Glass, där företaget Kruger Holding besitter all makt. Människorna i landet riskerar kollektiv hjärntvätt och utsätts för konstant förtryck av Krugers säkerhetspolis. Oscars-nomineringarna kommer inte att hagla över denna titel, men Mirror’s Edge har å andra sidan aldrig handlat om en djup berättelse, utan om att springa.
Fortsätt läsa Recension: Mirror’s Edge Catalyst [PS4] »
Jag formligen älskar flummiga och udda spelupplevelser och har därför länge sett fram emot titlar som Boundless, No Man’s Sky och såklart ABZÛ. Redan under E3-mässan 2014 fastnade blicken och hjärtat vid studion Giant Squids amibitösa projekt som handlar om vatten, hav och varelserna däri.
I år fick inte Matt Nava’s studio stå själva i rampljuset och visa hur långt de kommit med sin titel men de fanns närvarande under mässan och lät inte den förlorade scentiden avskräcka dem. Tvärtom visade de stolt upp en ny trailer som spreds via sociala medier och de gav oss dessutom ett datum för när spelet släpps.
Fortsätt läsa ABZÛ får ett datum och en fantastiskt vacker trailer »
De flesta spelarna spelar för belöningarna, det må vara troféer, en kort flykt från vardagen eller som en kulturell upplevelse. Sen finns det spel som SteamWorld Heist som totalt överraskar med sin charm, spelglädje och design. Som spelare har jag ofta koll på vilka spel jag kommer att gilla, och därför blir det en alldeles särskild belöning när jag överraskas av ett riktigt guldkorn.
SteamWorld Heist är ett turordningsbaserat strategispel i två dimensioner där striderna påminner en hel del om XCOM: Enemy Unknown och Hard West. Varje runda delas in i två handlingar som oftast innebär en förflyttning till skydd och ett skott med vapnet. Det finns mängder av vapen och förmågor som ändrar förutsättningarna och systemet känns otroligt genomtänkt och balanserat samtidigt som det har ett oväntat djup. Varje karaktär har unika färdigheter och med tanke på urvalet av vapen och stödutrustning blir det ett enormt urval av kombinationer.
Fortsätt läsa Recension: SteamWorld Heist [Vita,PS4] »
Under E3-mässan framkom inte bara nyheter i form av nya, episka storverk med enorma budgetar eller projekt som Sony står bakom. SEGA ligger inte heller på latsidan, utan har sett till att annonsera titlar som tilltalar även de som är lite mer intresserade av den japanska kulturen (läs: blåhårig, virtuell diva).
Sedan tidigare står det, efter ett officiellt uttalande, klart att Hatsune Miku: Project Diva X får ett läge speciellt anpassat för PlayStation VR. Denna uppdatering av det befintliga spelet, räcker dock tydligen inte för divan, utan SEGA berättar nu att ytterligare en titel är på gång.
Fortsätt läsa Hatsune Miku tar steget in i Virtual Reality »
Mitt under pågående E3 smög Sony in en uppdatering av PlayStation Store nästan obemärkt. Vi får äntligen ta del av rollspelet Grand Kingdom som Martin gillade i sitt förhandstest. Annars ser vi en del nyheter från mässan som exempelvis demo-versioner av Resident Evil 7 och LEGO Star Wars: The Force Awakens.
Den beryktade sommartorkan som spelvärlden dragits med verkar som bortblåst och veckans uppdatering är tämligen omfattande och det finns något för alla oavsett om du vill förstöra saker som katt i Catlateral Damage eller spela ett utmanande plattformsspel i Bard’s Gold.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 24 2016] »
Hideo Kojimas första spel sedan han bröt med Konami är Death Stranding, som utannonserades under Sonys stora presskonferens med en mystisk trailer innehållande en bebis och en torkad sjö med döda fiskar. Spelet har Walking Dead-stjärnan Norman Reedus i huvudrollen och är ett PlayStation 4-exklusivt spel.
Vi fick ganska lite information om spelet annat än trailern, men när vi har med Kojima att göra misstänker jag att vi får en episk berättelse med övernaturliga toner. Fokus i trailern är absolut på det visuella och det surrealistiska med det korsformade ärret över magen som skulle kunna vittna om att den manliga huvudpersonen fött barnet. Jag får nästan lite Salvador Dalí-vibbar i den mest positiva bemärkelsen. Och vad är det för svävande föremål ovanför sjön?
Fortsätt läsa Hideo Kojimas nya spel Death Stranding avtäcks »
Utvecklaren Plastic stod för en av de drömlika upplevelser som Sony introducerade på scen i natt. Under den korta trailern blev jag trollbunden av den estetiskt tilltalande designen, musiken och rörelserna på skärmen.
I Bound, som spelet heter, får spelaren dansa genom en flickas minnen av sin uppväxt. Videon visar vackra, surrealistiska landskap blandat med rena plattformselement men även några skrämmande sekvenser. Karaktären som vi får möjlighet att styra, har långa band knutit runt sina händer och förmodligen spelar dessa en roll i spelet med tanke på titeln.
Fortsätt läsa Är Bound det nya Journey? »
Snart är väntan äntligen över för alla äventyrslystna PlayStation-spelare. I natt bekräftades ytterligare en gång att spelet inte alls är nedlagt utan faktiskt kommer att släppas till PlayStation 4. I höst! Hade vi inte fått ett datum denna gång, hade nog till och med jag som är en obotlig optimist, tappat hoppet.
Nu blev det dock tvärtom och istället för förtvivlan, vaknade jag upp i morse med en lite ljusare syn på framtiden. På scenen avslöjades förutom lanseringsdatumet, även detaljer om den begränsade samlarutgåvan som ser riktigt trevlig ut. Den innehåller en staty av Trico som är den hundliknande jättevarelsen som spelet kretsar kring men även en bok innehållandes konst från spelet.
Fortsätt läsa The Last Guardian släpps i höst »