Recension: SteamWorld Heist [Vita,PS4]

De flesta spelarna spelar för belöningarna, det må vara troféer, en kort flykt från vardagen eller som en kulturell upplevelse. Sen finns det spel som SteamWorld Heist som totalt överraskar med sin charm, spelglädje och design. Som spelare har jag ofta koll på vilka spel jag kommer att gilla, och därför blir det en alldeles särskild belöning när jag överraskas av ett riktigt guldkorn.

SteamWorld Heist är ett turordningsbaserat strategispel i två dimensioner där striderna påminner en hel del om XCOM: Enemy Unknown och Hard West. Varje runda delas in i två handlingar som oftast innebär en förflyttning till skydd och ett skott med vapnet. Det finns mängder av vapen och förmågor som ändrar förutsättningarna och systemet känns otroligt genomtänkt och balanserat samtidigt som det har ett oväntat djup. Varje karaktär har unika färdigheter och med tanke på urvalet av vapen och stödutrustning blir det ett enormt urval av kombinationer.

Många av nivåerna har slumpmässigt genererade kartor och belöningar, precis som i andra roguelike-spel. Utforskandet av rymdskepp och rymdstationer påminner om Dungeon of the Endless, och är en viktig del om du vill öka ditt rykte i sektorn för att låsa upp affärer, bonusuppdrag och utrustning. Beroende på uppdrag, kan du ha mellan en och fyra besättningsmedlemmar. Målen varierar mellan att döda alla fiender, hitta alla skatter eller förstöra ett visst föremål. Bosstriderna är dock som väntat höjdpunkterna bland uppdragen.

Seabrass visar skurkarna att de muckat med fel ångrobot

Världen är densamma som i den svenska utvecklaren Image & Forms tidigare spel SteamWorld Dig, och styrs av robotar. Berättelsen fokuserar på den godhjärtade och ångdrivna piratkaptenen Piper Faraday som i utkanten av galaxen försöker reda ut varför deras hemsektor invaderats av plundrare på senare tid samtidigt som de försöker hitta vatten för att överleva. Världen är otroligt vacker och ser ibland ut som om den hämtats direkt från en serietidning. Besättningen du kontrollerar är otroligt charmig och förmedlar så mycket personlighet att det för mig blir obligatoriskt att prata med alla mellan uppdragen.

Jag spelade igenom hela spelet på PlayStation Vita och efter att ha testat det på PlayStation 4 anser jag att SteamWorld Heist passar bäst på den portabla plattformen. Du får båda versionerna om du köper spelet, men det finns tyvärr ingen crossplay-funktion.

Efter allt prat om världen och nivåsystem, återstår den viktigaste frågan om det är kul att spela? Mitt svar blir ett rungande JA, då det var länge sedan jag fastnade så hårt i ett spel och det var svårt att lägga ifrån sig Vitan innan eftertexterna rullade. Spänningen när jag rikoschetterar ett skott mot taket för att komma förbi en sköld, kampen mot larmnedräkningen innan det kommer fiendeförstärkningar, avvägningen om jag ska göra en dubbelförflyttning för att få en bättre position nästa runda eller inte, ja listan kan göras lång. Den absolut största behållningen med spelet är den enorma spelglädjen och beroendet det framkallar.

Även uppdragskartan är rejält bildskön!

Även uppdragskartan är rejält bildskön!

Jag satt länge och försökte identifiera vilka brister som finns och hur mycket de skulle dra ned betyget. Jag funderade på om längden på spelet är till dess nackdel då jag klarade alla banor på ungefär 11 timmar, men i ärlighetens namn känns tiden helt perfekt för att få en intensiv upplevelse. Precis när jag började fundera på om banorna kändes repetitiva så dök det upp nya element och till slut kom jag fram till att det inte finns några brister som drar ned betyget. Det här är ett mästerverk och ett av de bästa spelen som finns till PlayStation Vita. Om du gillar turordningsbaserade strategispel ska du göra dig själv en tjänst och spela SteamWorld Heist!