Mina första timmar med Hatsune Miku: Project Diva X

Dagen efter att Hatsune Miku: Project Diva X släpptes, hade jag förmånen att besöka en spelaffär i Japan och kunde naturligtvis inte låta bli utan att köpa det. Nu har jag tillbringat några timmar med spelet och tänkte delge dig mina tankar.

Det första som slår mig när jag startar spelet är hur mycket text på japanska som presenteras för mig. Jag blir lite orolig eftersom jag har läst att det ska innehålla ett mer invecklat narrativ, men jag är modig och kastar mig hungrigt in i spelet. Jag trycker cirkel hela tiden för att hoppa över textsjok som jag inte förstår. Miku är lika glad som vanligt och berättar en massa saker för mig; jag nickar, ler och låtsas som att jag förstår vad hon säger.

Inom kort slängs jag in i den underbara vocaloid-musiken igen och jag uppmärksammar att ljuden som uppkommer när jag trycker på knapparna har ändrats, eller optimerats. Det låter perfekt i varje knapptryckning, oavsett vilken typ av låt som spelas.

Nyheten för denna utgåva är att jag inte bara får ett antal nya låtar att spela igenom, utan presenteras istället för ett antal världar, eller områden; ”Neutral”, ”Cute”, ”Cool”, ”Classic” och ”Quirky”. Varje område, eller aura som de även kallas, har sin stil, sina utmaningar och sin tydliga inspiration och allt känns som att det passar alldeles utmärkt.

Dags att spamma triangel, men samtidigt titta på de kommande noterna!

Dags att spamma triangel, men samtidigt titta på de kommande noterna!

Det finns fler nyheter i spelet, som till exempel sekvenser i knapptryckandet där det gäller att hamra så fort som möjligt på knappen som visas på skärmen. Detta kallas ”rush” och öppnar upp möjligheten för snabbtryckande spelare att toppa upp sina poäng ytterligare. En annan ny funktion är de slumpmässiga vinsterna av nya moduler som sker om jag klarar utmaningar efter att jag har spelat bra under en stor del av låten.

Som om inte detta vore nog introduceras även producentmixen, vilken är den sista låten som utmanar mig innan jag får ta mig vidare till nästa värld. I en blandning av tre eller fyra låtar från samma skapare varvas de mer eller mindre kända musikaliska verken som artisten tycker är bra, eller anses populära. Många av mina favoriter från artister som till exempel Michie M kommer här till sin fulla rätt med nya tag och jag måste erkänna att jag har lätt för att få gåshud samtidigt som jag svänger med huvudet i takt med musiken.

Jag är rösten från framtiden!!

Jag är rösten från framtiden, men än så länge bara på japanska!!

Hittills låter det ju perfekt för Hatsune Miku-fantasten men det finns en stor nackdel i dagsläget och det är språket. Jag har lyckats spela igenom samtliga låtar i tre av de fem världarna och jag tycker att jag har gjort ett riktigt bra jobb. Ändå släpps jag inte in i de två återstående regionerna, och hur mycket jag än försöker lyckas jag inte. Jag försöker ta hjälp av min hustrus kusinbarn (som talar och läser japanska flytande) men hon vet inte heller riktigt hur jag ska gå vidare, det kanske hade varit lättare om hon spelat spelet från början?

Hatsune Miku: Project Diva X är än så länge ett formidabelt spel med många bra låtar och nya, härliga utmaningar, men för den importsugne spelaren rekommenderar jag ändå att vänta tills i höst när den översatta versionen släpps. Berättelseläget och språkbarriären kräver helt enkelt för mycket för att komma vidare och för att njuta av spelet fullt ut.

Å andra sidan har jag ju satt som mål att börja lära mig japanska ordentligt, så för mig kanske detta blir en utmaning i sig? Om jag bara lär mig tyda katakana och hiragana lite mer, kanske jag förstår vad den blåhåriga Divan berättar för mig. Ganbare, Miku-chan!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.