Recension: Faeria [PS4]

Faeria är ett av flera virtuella kortspel som har tagit plats på spelkartan under senare år. Trots att det har hunnit etablera sig relativt ordentligt på de bärbara formaten sedan 2017 har vi konsolspelare snällt fått vänta på dess ankomst tills nyligen.

Spelet är utvecklat av den belgiska studion Abrakam och är utformat som en kombination av strategispel och klassiskt duell-kortspel i stil med Magic the Gathering, Yu-Gi-Oh! och Pokémon. För den som har erfarenhet av fysiska spel som dessa är det ingen nyhet att en stor del av charmen ligger i själva samlandet, men även i de intensiva strider som utgör kärnan för konceptet. Lyckas Faeria med att förmedla samma känsla?

Fortsätt läsa Recension: Faeria [PS4] »

Recension: Stories Untold [PS4]

Fyra berättelser, en mardröm. Det är essensen av Stories Untold från den skotska studion No Code, och efter att ha upplevt dessa fyra upplevelser är jag stum. Stum av beundran, stum över vad jag har fått uppleva och stum av häpnad.

Allt börjar med den fantastiskt nostalgiska upplevelsen The House Abandon, vilket var ett kortare gratisspel vilket släpptes för fyra år sedan. Det unika med denna deltitel, är att det är textbaserat äventyr, även om själva miljön är visualiserad som vilket modernt äventyrsspel som helst.

Fortsätt läsa Recension: Stories Untold [PS4] »

Recension: Sakuna: Of Rice and Ruin [PS4]

Gudarna må leva och festa precis som människor, men har inte speciellt höga tankar om dessa. Därför blir det kalabalik i himmelriket när den gudomliga prinsessan Sakuna, lagom berusad av sake, råkar släppa in en flock av dessa varelser. Festen kommer till ett abrupt slut när människorna och Sakuna stökar till det såpass mycket att stora delar av gudarnas lagrade ris brinner upp.

Självklart måste prinsessan bestraffas och därför förvisas hon till en ö, fylld av monster. Hennes uppdrag blir att bekämpa dessa demoner samt att börja betala av sin skuld i ris genom att själv odla det. Äventyret är i full gång och jag dras omedelbart med i denna mångbottnade upplevelse.

Fortsätt läsa Recension: Sakuna: Of Rice and Ruin [PS4] »

Recension: Fuser [PS4]

När det kommer till musikspel är det få som kan skryta med en lika gedigen meritlista som Harmonix. De satte inte bara musikspel på kartan med Guitar Hero, de ligger även bakom fenomenala Dance Central, Amplitude och min personliga favorit Rock Band Blitz.

I studions senaste hit Fuser får jag prova på en karriär som DJ. På scen finns fyra skivspelare och ett imponerande musikbibliotek att mixa hej vilt, vilket resulterar i en minst sagt kreativ musikupplevelse. Varje låt är uppdelad i fyra olika spår varför det är lätt att plocka ut basgången från en låt och kombinera med sången från en annan.

Fortsätt läsa Recension: Fuser [PS4] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 45 2020]

Med knappa två veckor kvar till PlayStation 5-lanseringen är hungern nu nästan olidligt stor efter den nya konsolgenerationen. Redan nästa vecka är det dags för vissa regioner att sparka igång generationsskiftet, medan vi i Sverige tålmodigt behöver vänta ytterligare en vecka.

Det råder dock ingen brist spel spelprojekt att fördriva tiden med i redaktionen, då det har trillat in en hel del titlar på sistone. Här följer en del av vad som kommer att pågå i helgen!

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 45 2020] »

Recension: Pacer [PS4]

Att färdas längs krokiga vägar i höga hastigheter väcker nog våghalsen i de flesta av oss. Kanske den första associationen vi gör till detta är de leriga grusvägar, kantade av lummiga skogar som vi ser i såväl verkligheten som i de klassiska racing-spelens värld.

Men vid sidan av dessa någorlunda realistiska avbildningar som dessa spel utgör har vi den tradition av futuristiska, stilrena och välpolerade racingspel som vältrar sig i neonsken, teknik och löjligt höga hastigheter.

Fortsätt läsa Recension: Pacer [PS4] »

Recension: The Dark Pictures Anthology: Little Hope [PS4]

Att kunna ladda om senaste kontrollpunkten efter att ha förlorat i ett spel är för det mesta ett välkommet inslag. I skräckspel förtar det däremot lite av spänningen; att bli jagad av en demon blir aldrig särskilt skrämmande när det bara är att hoppa tillbaka någon minut i sparfilen och försöka igen om skräckvarelsen skulle hinna ifatt dig.

Det problemet rådde dock thrillern Heavy Rain (7/10) bot på. Dog karaktären du kontrollerade där fortsatte berättelsen ändå, och chanserna att sätta dit mördaren minskade markant. Supermassive Games anammade snart samma mekanik på ett briljant sätt i Until Dawn (9/10), där jag nervöst satt på helspänn då minsta lilla misstag kunde få dödliga konsekvenser.

Fortsätt läsa Recension: The Dark Pictures Anthology: Little Hope [PS4] »

Recension: YesterMorrow [PS4]

Den lilla tjejen Yui bor i en liten, fredlig by tillsammans med sin familj. Pappan har ett viktigt som jobb som tidshållare, mamman oroar sig mest över alla hyss Yui och hennes lillebror Haro hittar på. Det är dags för den stora ljusfestivalen idag och alla bybor är väldigt upptagna med förberedelserna inför den, därför har knappt någon tid att leka.

När Yui har tröttnat på att leta efter lekkamrater beger hon sig till platsen för festivalen, men under ceremonin går någonting lite snett. Skuggliknande monster dyker upp och anfaller staden. Pappan ber Yui springa iväg och meddela stormästaren, men det går inte helt som planerat.

Fortsätt läsa Recension: YesterMorrow [PS4] »

Recension: Remothered: Broken Porcelain [PS4]

När det kommer till skräck och vad vi som individer upplever som obehagligt uppstår ofta diskussion, framförallt när det gäller skräckfilm och spel, men även i vår vardag. Många tycker exempelvis att mörker är det läskigaste som finns. Andra klarar inte av de krypande lemmarna hos insekter, och vissa blir fruktansvärt rädda på hög höjd. Det finns onekligen bredd i våra rädslor, men vad de flesta nog kan komma överens om är att atmosfär och kontext kan göra det mesta skräckinjagande.

Remothered: Broken Porcelain, som är den senaste delen i Remothered-serien, kör huvudsakligen med de klassiska skräckingredienserna i skräckspelgenren. Det är på sätt och vis upplagt som en kombination av slasherfilm och spel, vilket innebär att spelmoment varvas med videosekvenser där jag huvudsakligen får följa karaktären Jennifers nystande i sitt mystiska förflutna. Spelmomenten påminner en hel del om den gamla serien Clock Tower (framförallt del 3 i serien) där det läggs fokus på att lösa pussel och utforska miljöer samtidigt som man undviker diverse antagonister.

Fortsätt läsa Recension: Remothered: Broken Porcelain [PS4] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 44 2020]

Vi träder nu in i månadens sista helg, och vi kan härmed påbörja nedräkningen till PlayStation 5 på allvar. Själv har jag dock fortfarande inte fått någon bekräftelse på att jag får någon konsol den 19 november, men tummarna hålls förstås intensivt.

Med en intensiv spelmånad framför oss finns det dock fortfarande lite tid att lägga på spelen från oktober, och här är ett axplock av vad som sker i redaktionen denna allhelgonahelg.

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 44 2020] »