Recension: Remnant 2: The Awakened King [PS5]

The Awakened King är den första av tre planerade expansioner till det populära Remnant 2 (8/10) som släpptes tidigare under året. Jag recenserade grundspelet när det begav sig, fick blodad tand och kände stor nyfikenhet inför vad utvecklarna Gunfire Games skulle hitta på härnäst i Remnants spännande universum.

Då grundspelets huvudsakliga berättelse kretsar kring ett hot som omfattar ett helt gäng olika världars öden finns det redan stor variation, så vad kan vi vänta oss i The Awakened King? Jo, likt expansionens titel indikerar så är det en kung involverad, och det är ingen trevlig sådan vi pratar om utan snarare en klassisk tyrann med demoniska krafter och dålig attityd.

Till att börja med måste jag ta mig till händelsernas centrum, något som görs via knutpunkten i grundspelet; rebellbasen där överlevarna tar sats i sin kamp mot The Root. Genom den gigantiska transportkristallen som finns i basen kan jag efter en liten introduktion av expansionen få tillgång till en direkttransport till kungens domäner som snart visar sig vara allt annat än gästvänliga.

Ett eller annat upprustningsprojekt kanske hade varit på sin plats?

Väl på plats möts jag av en mörk, dyster och framförallt imponerande miljö som tornar upp sig över mig. Världen som the Awakened King utspelar sig i är nämligen medeltidsinspirerad och en gigantisk slottsbyggnad med tillhörande ruckelstad framstår som i en evig konflikt med det piskande hav som nästintill gnager på dess grundvalar. Temat är väldigt inbjudande och jag kan inte låta bli att göra en tankemässig koppling till Yharnam, en liknande värld med liknande problem från From Softwares spel Bloodborne. En tanke som ytterligare stärker bandet mellan Remnant 2 och dess sedan tidigare soulslike-inspirerade inslag.

Man skulle kunna säga att expansionen är uppdelad i tre olika områden, nämligen kloakerna, byn och slutligen slottet där kungen sitter och domderar. Alla tre har en unik fiendeflora med ett flertal halv- och huvudbossar som behöver tas hand om, och det är ingen lätt uppgift. Till en början utforskar jag själv, men det dröjer inte länge innan jag inser att jag behöver hjälp. Andra spelare sällar sig till sällskapet, och action-dosen ökar med råge då vi tillsammans börjar röja på vägen framför oss. Kungen har nämligen inte bara ett menageri av monster under sig, utan även en hord av rabiata följare och trogna riddare som bjuder på rejält med utmaning och strategisk variation.

Fin rock, ful personlighet

Utöver nämnda innehåll tillkommer även en del ny utrustning och andra spännande småsaker som likt resten av expansionen känns intressant och lagom fördelat. Jag imponeras framförallt över hur man har lyckats skapa en spännande och inbjudande värld med en tydlig tematisk tråd som samtidigt kan bjuda på så pass stor variation. I slutändan upplevs The Awakened King som en spännande och intensiv avstickare från grundspelets berättelse, så om den föll dig i smaken är det helt klart värt att utforska denna välgjorda expansion.