Med en ny månad kommer nya möjligheter. November, månaden vi nu har tagit ett kliv in i är allt som oftast en månad där hösten verkligen har kickat igång, och nog faller löven för fullt om man tittar ut genom fönstret. Med hösten känns dagarna dessutom allt kortare vilket kan ge fördelar i form av stämning för längre spelsessioner.
Med en ny månad kommer dessutom nya förmånstitlar för den som har en prenumeration på PlayStation Plus, och det tackar vi självklart inte nej till. För att du ska få en bättre uppfattning om vilka titlar som erbjuds kommer här en kort introduktion av månadens utbud.
Fortsätt läsa Månadens PlayStation Plus-spel [November 2024] »
Rollspel med lantbruk inkluderat ligger mig varmt om hjärtat. Denna subgenre är både avkopplande och beroendeframkallande, vilket titlar som Harvest Moon och Stardew Valley bevisar.
Vissa spel, som Rune Factory-serien, lutar åt ett mer äventyrligt håll med fokus på strider och utforskning utöver jordbruket. Det nya tillskottet Farmagia tar dock mixen av bondeliv och äventyr i en mer strategisk riktning.
Fortsätt läsa Recension: Farmagia [PS5] »
Det är dags. Fredagen är här och med det som utgångspunkt har vi (nästan) en ocean av speltid framför oss. Kanske är jag lite för optimistisk då helger för de flesta brukar gå alldeles för fort, men lite positivt tänk skadar ju inte iallafall.
När man väl har insett att man har en hel helg framför sig kvarstår bara en sak, och det är att välja spel såklart. För vissa är det en lätt uppgift, men för andra kan mängden möjligheter leda till stora beslutsproblem. Vi på redaktionen råder gärna bot på detta genom att berätta lite om vad vi ska spela. Därför kommer nu våra spelplaner för helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 44 2024] »
Under de senaste åtta åren har Dead by Daylights ensemble av karaktärer vuxit enormt, och flera nya rollfigurer är planerade att släppas under minst ett år framöver.
I skrivande stund har listan över mördare, både licensierade och egna kreationer från utvecklarna, blivit hela 37 stycken. Alla antagonister har sina egna krafter, personliga spelsätt och förmågor som skiljer karaktärerna åt. Att lära sig grunderna och skaffa en personlig favorit tar tid, beroende på hur spelaren agerar mot motståndarna, men utbudets bredd gör att de flesta kan hitta en som klaffar.
Jag har spelat Dead by Daylight sedan lanseringen och har inför Halloween gjort ett försök att rangordna mina fem favoriter bland mördare, baserat på deras krafter och hur roligt det är spela som dem.
Fortsätt läsa Topplista: Jerrys fem favoritmördare i Dead by Daylight »
Mörka november är här, och skulle jag välja ut en månad som är bäst lämpad för konsolspel hemma skulle valet falla på november. Månaden bjuder på en hel del spännande släpp och även om listan inte är lika diger som den var i oktober så tror jag att du ska kunna hitta något som faller dig i smaken.
Det finns återutgivningar, indietitlar, storspel, skräck, simulatorer och mycket mer. Precis som vanligt har jag valt ut tre spel som jag tycker ser spännande ut på förhand och jag skulle gärna höra vad du ser fram emot mest.
Fortsätt läsa Månadens höjdpunkter [November 2024] »
Det har visserligen bara gått drygt sju år sedan originallanseringen av Horizon Zero Dawn (9/10), som var en av flaggskeppstitlarna under PlayStation 4-generationen. Men nu har Sony bestämt sig för att spelet behöver en ansiktslyftning, utöver den som dök upp på PC för cirka fyra år sedan. Denna gång handlar det dock inte bara om en liten putsning av texturer och optimerad bildfrekvens, utan nu har de tekniska experterna Nixxes fått fria tyglar att implementera många av de uppgraderingar som dök upp i Horizon Forbidden West (8/10).
Den stora debatten som har pågått sedan spelet tillkännagavs är om dessa förändringar är värda pengarna, och jag har hårdtestat spelet för att utvärdera just detta.
Fortsätt läsa Recension: Horizon Zero Dawn Remastered [PS5] »
Det är inte lätt att starta en sekt och jag får snabbt lära mig i vilka ledaregenskaper jag behöver i Cultist Simulator. Det är inte i närheten av lika lätt, eller charmigt, som Cult of the Lamb (8/10) kan få en att tro. I denna simulator krävs det väsentligt mer taktiskt tänkande, resursbalanserande och ibland ren tur.
Jag är rätt så bekant med spelen som Alexis Kennedy från Weather Factory tidigare utvecklat, och vet att de kan vara rätt så svåra att penetrera. Webbspelet Fallen London har slukat veckor av mitt liv, och mina seglatser i Sunless Sea: Zubmariner Edition (9/10) har lärt mig att tålamod, att läsa mellan raderna och hänge sig åt spelens egna logik och absurda värld är måsten. Men jag var ju inte beredd på att Cultist Simulator skulle vara ännu svårare att få ett grepp om.
Fortsätt läsa Recension: Cultist Simulator [PS4, PS5] »
Jag skulle generellt sett kalla mig ett fan av mestadels linjära, berättelsedrivna enspelarupplevelser och det är precis vad Unknown 9: Awakening erbjuder. Du iklär dig rollen som den indiska flickan Haroona som har mystiska förmågor att beröra och samla kraft från ett veck i verkligheten. Det är ett slags magiska förmågor men som ändå förankras i vetenskap. Händelserna utspelas under 1920-talet vilket begränsar de teknologiska hjälpmedlen även om det är de mystiska som väger tyngre.
Haroona dras in i en maktkamp mellan två organisationer som känner till det parallella universumet och vill nyttja krafterna för egen vinning respektive att hjälpa världen.
Fortsätt läsa Recension: Unknown 9: Awakening [PS5, PS4] »
Snart är det helg igen, och som vi har väntat! Det spelar liksom ingen roll hur många helger vi får, man tröttnar aldrig på möjligheten att få några extra timmar med sin favoritsysselsättning. Jag pratar så klart om att spela, och spela har redaktionen verkligen gjort på sistone.
Under veckan som gått har vi nämligen publicerat ett helt gäng recensioner av spel från alla möjliga genrer, och fler blir det! Nedan får du nämligen läsa om redaktionen planer för helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [vecka 43 2024] »
”-Neva?” Karaktären på skärmen ropar lite försiktigt ut i mörkret. Vi får inget svar, hon och jag, men efter att ha följt mina spår tillbaka en bit ser jag återigen karaktären som spelet är döpt efter. Jag provar att trycka på samma knapp som tidigare, och nu låter ropet desto mer bestämt, nästan frustrerat. ”-Neva!” Den stora vita vargen kommer springande, och vi fortsätter vår färd längs den mörka och surrealistiska vägen vi följt sen några timmar tillbaka. Jag har spelat Neva, ett spännande äventyrsspel signerat Nómada Studio.
Neva tillhör den där kategorin av spel som gränsar till att vara lika mycket konstverk som spel. Jag återkommer då och då till den beskrivningen, men det är svårt att hålla sig när den visuella upplevelsen i ett spel gör så pass stort intryck som det ofta gör i de aktuella spelen. I Neva möts jag till en början av en lummig skogsmiljö. Det är sommar, men bland prunkande ängar och vildvuxna dungar gror något mörkt och farligt. En parasit, och långsamt sväljer den livsform efter livsform samtidigt som världen omkring den mörknar.
Fortsätt läsa Recension: Neva [PS4, PS5] »