Recension: Ace Attorney Investigations Collection [PS4, PS5]

Ibland finns det spelserier som konstant känns lockande, men som av diverse skäl inte tar steget från ”att spela”-listan. Ace Attorney-spelen är ett av de största exemplen för min del, och det har mest berott på att jag inte ägde plattformen de släpptes på när det begav sig. Capcom har dock gjort ett riktigt bra jobb med att blåsa nytt liv i dessa rättegångsfokuserade visuella romaner med ett gäng nysläpp av både originalspelen och de olika sidospår som serien har tagit.

Nu är det dags för ytterligare en samling som heter Ace Attorney Investigations Collection. Den innefattar logiskt nog Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth och för första gången utanför Japan får vi även ta del av Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor’s Gambit.

Fortsätt läsa Recension: Ace Attorney Investigations Collection [PS4, PS5] »

Recension: Selfloss [PS5]

Selfloss är ett pusseläventyr som handlar om sorg och saknad. Berättelsen utspelar sig i ett drömskt landskap där en mystisk infektion härjar och där det förekommit skärmytslingar mellan jättar och människor. Du axlar rollen som en gammal man som lärt sig ritualen kring självförlust, att hjälpa andra komma över djup sorg och förlusten av någon som står dem nära.

Miljöerna är dystra och bjuder på bleka färger med mycket grått och brunt och har inslag av slavisk mytologi. Till exempel dyker den klassiska häxan Baba Yaga med sitt hus på kycklingben upp i ett senare kapitel.

Fortsätt läsa Recension: Selfloss [PS5] »

Recension: Yars Rising [PS4, PS5]

I en tid när det finns ett stort intresse i att återuppliva gamla klassiker gäller det att ha känsla för hur man som utvecklare vill förvalta ett spels arv. Det kan vara något av en balansgång att hantera och skapa material kopplat till en populär produkt eller varumärke, och många gånger finns det mängder av gamla inbitna fans som mer än gärna vill säga sitt om de får chansen. I många fall tror jag att fans bara är glada att föremålet för deras intresse får lite uppmärksamhet, och Yars-serien är ett sådant exempel. Jag har nämligen spelat Yars Rising, ättlingen till Yars’ Revenge som släpptes redan 1982.

Om du inte har särskilt mycket erfarenhet av spelserien Yars hade Yars Rising bara kunnat vara ett vanligt tvådimensionellt plattformsspel med trevliga sci-fi-vibbar och lite udda handling, men för ett fan är det inte bara en ny titel i serien, utan en helt unik sådan. Saken är nämligen att det har ett helt nytt upplägg olikt sina föregångare, samtidigt som det kopplar an till dem på flera intressanta sätt.

Fortsätt läsa Recension: Yars Rising [PS4, PS5] »

Recension: Vampire Survivors [PS5, PS4]

Det finns spel som på ytan är så enkla och intuitiva att jag klickar med dem direkt. Det är inte alltid de håller i längden, men det känns alltid lätt att plocka upp dem och komma igång. Vampire Survivors kvalar definitivt in i denna kategori, men det visar sig ganska snabbt att det finns mer bakom fasaden än bara en okomplicerad yta.

Du är en vampyrjägare som utrustats med ett startvapen och en startförmåga. Kontrollerna är lika enkla som de är få, du går med vänster analogspak och sen är det slut på kontrollinstruktionerna. Det första vapen du har är en piska som snärtar till automatiskt i den riktning du rör dig, men när du dödat de första fienderna och plockat upp en handfull erfarenhetskristaller dyker det upp ett val av uppgraderingar till vapen du har, nya vapen eller andra passiva förmågor som hjälper dig att dräpa fler av vampyrens bundsförvanter.

Jag fick alla nedladdningsbara expansioner i recensionsexemplaret och de integreras sömlöst i spelet så en liten brasklapp utfärdas att jag kan referera till saker som inte är en del av basspelet.

Fortsätt läsa Recension: Vampire Survivors [PS5, PS4] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 37 2024]

Då vi nu närmar oss mitten på årets nionde månad kan man någonstans i horisonten börja skymta årets slut. Det är förhållandevis långt dit, jag vet, men det går inte att förneka att tiden ofta upplevs förflyta rätt fort, speciellt när man kan fördriva den med ett eller annat bra spel.

Vid den här tiden på året är det dessutom lätt hänt att man börjar klura över alla spel man inte har hunnit spela än, titlar som står där på kö i väntan på att upplevas. Detta är dock inget att skämmas för då de flesta av oss troligtvis har vår alldeles egen skämslista vi ruvar på. Kanske kommer någon av redaktionens medlemmar att avverka ett sånt spel i helgen. Om det är så kommer du att få läsa om det nedan.

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 37 2024] »

Recension: Antstream Arcade [PS4, PS5]

I takt med att åren och konsolgenerationerna passerar har diskussionen om preservering av spelhistoria blivit ett alltmer relevant ämne. Ganska nyligen har digitala butiker för både Wii U och Xbox 360 stängts ner, vilket har lett till att många spel inte längre är tillgängliga att köpa och det finns därmed inga 100 procent lagliga vis att få uppleva delar av vår spelhistoria längre.

Ju längre bak vi kikar i tiden, desto fler luckor finns det, men det finns lyckligtvis aktörer som försöker täppa igen vissa av dessa hål. En av dessa heter Antstream Arcade, och det är en streamingtjänst som redan har funnits ett tag på andra plattformar men som nu slutligen har tagit steget till PlayStation. Med löften om över 1300 tillgängliga titlar med i abonnemanget kastade jag mig in i vimlet av spel för att hårdtesta tjänsten.

Fortsätt läsa Recension: Antstream Arcade [PS4, PS5] »

Krönika: Hiphop och TV-spel – En kärlekshistoria

”Super Nintendo, Sega Genesis, when I was dead broke, man, I couldn’t picture this”. Så lyder första raden i tredje versen av Notorious B.I.G.s låt ”Juicy” från 1994, och visst, varför välja sida i dåtidens glödheta konsolkrig om du helt plötsligt hade råd med båda konsolerna?

Vissa kanske vill argumentera för att merparten av radens syfte är att lyfta fram materiell rikedom, men nog kan man anta att det även fanns något av ett spelintresse hos den allt för tidigt bortgångna hiphop-giganten. Faktum är att Notorious B.I.G är långt ifrån den enda artisten inom genren som har namedroppat en eller annan TV-spelsreferens.

Fortsätt läsa Krönika: Hiphop och TV-spel – En kärlekshistoria »

Recension: Visions of Mana [PS4, PS5]

Ända sedan Mana-serien kom till som en sorts spin-off på sitt storasyskon Final Fantasy har den levt något av ett tufft liv. Efter att ha fått en relativt stark start har serien kämpat lite med att hitta sin identitet på rollspelshimlen, vilket har märkts på såväl spelarnas omdömen som spelens stundvis plottriga release-schema. Många skulle nog ändå våga påstå att serien sitter på något speciellt, så det lär definitivt finnas en nyfikenhet kring Visions of Mana, den första titeln i huvudserien sen 2006 års Dawn of Mana. Nu är spelet här, och jag har gett mig in i dess färgglada universum.

Spelets handling kretsar kring det stora manaträdet, ett träd vars magiska krafter håller världen vid liv och förser människorna med de resurser de behöver för att överleva. Kruxet är bara att även trädet behöver energi för att överleva, vilket det får av att absorbera livskraften hos ett bestämt antal individer vart fjärde år. I samband med ritualen besöker en älva varje by för att utse de utvalda, vilket ses som en stor ära av invånarna som utöver detta krav lever väldigt sorglösa liv.

Fortsätt läsa Recension: Visions of Mana [PS4, PS5] »

Recension: Valfaris: Mecha Therion [PS4, PS5]

Damm och blodskvätt dalar ner genom luften i ett postapokalyptiskt landskap och tystnaden lägger sig för några sekunder som efter en enorm sammandrabbning. Kameran zoomar in på en ensam överlevare, himlen mörknar stämningsfullt och en kör av metal-gitarrer börjar dåna rytmiskt likt en kupa av förbannade bin.

Överlevaren headbangar på tv-skärmen, och jag headbangar med honom. Vi har precis hittat ett nytt vapen, och nu firar jag och Therion fyndet tillsammans på det enda sätt som passar ett spel av den här kalibern. Lika snabbt som firandet började är det över och vi riktar båda blickarna mot den nya vågen av fiender som närmar sig i horisonten. Jag har spelat Valfaris: Mecha Therion, och nu ska du få läsa om upplevelsen.

Fortsätt läsa Recension: Valfaris: Mecha Therion [PS4, PS5] »

Recension: Warhammer 40,000: Space Marine II [PS5]

Det är nog ingen överdrift att säga att jag inte har någon större investering i Warhammer, oavsett om det gäller fantasyvarianten eller science fiction-världen som målas upp i Warhammer 40,000: Space Marine II. Världarna och berättelserna som skildras är fascinerande, men känns snudd på ogenomträngliga med tanke på alla böcker och annat källmaterial som finns.

Lyckligtvis finns det spel som just Space Marine II, som ger mig en ingång i denna täta fiktiva värld genom att erbjuda en ganska lättillgänglig actionrökare där jag både kan suga åt mig av intressanta teman medan jag klyver horder av anstormande fiender.

Fortsätt läsa Recension: Warhammer 40,000: Space Marine II [PS5] »