Recension: Horizon Zero Dawn [PS4]

Horizon Zero Dawn kommer att gå till historien som en plattformsexklusiv titel som kommer att nämnas tillsammans med PlayStation 4. Det har redan pratats om att huvudpersonen Aloy kommer att lanseras som en ny maskot för PlayStation, och hon fungerar riktigt bra i spelet. Men det är framförallt den magiskt vackra grafiken som kommer att nämnas där miljöerna skulle kunna vara hämtade från en David Attenborough-dokumentär.

När spelet börjar får du en introduktion till den karga verklighet vår hjältinna lever i. Hon är bannlyst från den strikt matriarkala Norastammen och uppfostras i vildmarken av jägaren Rost. Under introduktionen får du en försmak av att bakom ytan av spjut och pilbågar vilar en högteknologisk mystik som pockar på din uppmärksamhet. Förutom lite småvilt är alla vilda djur robotar som överlevt från en svunnen tid och ingen verkar veta deras ursprung.

Rent spelmekaniskt är det enklaste sättet att beskriva spelet och Aloy med liknelser från andra actionspel. Hon samlar på resurser och skjuter pilbåge som Lara Croft, hon klättrar som Ezio Auditore och har ett teknologiskt föremål som ger henne Batmans detektivsyn. Dock är det fantastiskt implementerat och jag stör mig inte alls på att jag sett det mesta förut.

Är det en robot eller en byggnad?

Huvudberättelsen är aningen förutsägbar, och faktum är att sidouppdragen där du får bekanta dig med nya personer och nya områden är betydligt mer intressanta. Det finns dessutom andra aktiviteter att sysselsätta sig med, som till exempel jakt- och klätterutmaningar, utkikspunkter på levande robotar, och banditläger. Färdighetsträd och samlings- och tillverkningssystemen är inte nyskapande de heller, men fungerar bra.

Istället är det spelvärlden som står för innovationen, där de naturtrogna miljöerna kanske är de snyggaste jag någonsin sett i ett spel. De olika människostammarna känns väldigt naturliga, även om deras egenskaper blir lite arketypiska och inskränkta ibland. Bara tanken av att människan överlevt apokalypsen och börjat om på nytt är en otroligt positivt upplägg, och Guerrilla Games bygger vidare på detta genom att visa en helt jämlik framtid där ingen ifrågasätter att en kvinna äventyrar på egen hand och är en oerhört duktig jägare.

Striderna bjuder också på en del intressanta detaljer och är betydligt mer taktiska än vad de ser ut att vara på ytan. Alla robotar har svaga punkter och svagheter mot ett eller flera element. Lyckas du dessutom smyga dig fram till dem kan du placera fällor eller få in en kritisk attack som start på striden. De större djuren är brutala och mer än en gång har jag fått fly, särskilt om de får förstärkningar. Då är det bara att slicka såren, plocka lite fler läkande örter, tillverka lite specialammunition och kanske anpassa rustningen och försöka igen.

Lilla huset på prärien väntar på krönet

Jag lever mig in i den vackra världen när jag spelar och varje session landar på ett flertal timmar, oftast tills någon i min familj pockar på uppmärksamheten och vill ha TV:n. Det finns tyvärr undantag, då jag stött på flera spelförstörande buggar. Vid ett tillfälle fick jag till exempel spela om ett uppdrag sex gånger för att mina framsteg inte registrerades, och då är det verkligen inte roligt längre. Utöver det har jag även stött på mindre buggar som att fiender attackerar mig genom väggar. Det har utlovats en patch på släppdagen och även om den har stort fokus på PlayStation 4 Pro-stöd hoppas jag att den även fixar några av buggarna jag har sprungit på.

Jag har redan nämnt att det är ett av de vackraste spelen på PlayStation 4, och än mer så på en PlayStation 4 Pro tillsammans med en 4K-TV med HDR-stöd. Undantaget är dialogscenerna med närbilder på ansiktena. Där är hyn alldeles för blank hos många karaktärer, håret ser inte bra ut på någon och läppsynken borde vara betydligt bättre. På ljudfronten håller spelet en helt sagolikt nivå, och både musik, ljudeffekter och röstskådespelarna är av yppersta kvalitet.

Aloy, en del Ripley från Alien och en del Ygritte från Game of Thrones enligt Guerrilla Games själva

Trots sina problem och brist på innovation här och var är det ett fantastiskt actionäventyr där jag verkligen längtar till nästa spelsession. Jag vill veta mer om världen, varför gick den under, och var robotarna kommer ifrån. Kartan är stor, och jag är verkligen glad över snabbresesystemet och möjligheten att tämja ridbara hästrobotar.

Lever Horizon Zero Dawn upp till förväntningarna? Absolut. Ska du köpa det? Om du gillar actionäventyr med mycket berättelse och massor av upptäckarglädje finns det inga som helst tvivel, då detta är en titel som kommer att vara med och definiera den här konsolgenerationen.

Samtliga skärmdumpar är tagna med en PlayStation 4 Pro.

1. Macce_1