För första gången sedan 2015 är det dags för Square Enix att hålla i en egen presentation inför E3, och det ser faktiskt ut som att den kommer att innehålla en hel del trevligheter. De senaste åren har de lånat tid hos både Microsoft och Sony för att visa sina skapelser, men nu ser det ut som att de kommer att ha tillräckligt mycket att visa för att rättfärdiga en helt egen show.
En av höstens potentiella höjdpunkter är ju Shadow of the Tomb Raider, och jag misstänker att vi kommer att få en rejäl genomgång av spelet här. Tomb Raider-serien har verkligen fått nytt liv efter nystarten 2013, och uppföljaren Rise of the Tomb Raider (9/10) är en makalös resa. Jag har därför väldigt höga förväntningar för höstens lansering, och den 14 september är definitivt inringad i kalendern.
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Square Enix »
De senaste årens upplagor av Bethesdas presskonferens har varit smockfulla av toppklassiga spel, och därför är ju förväntningarna högt ställda även för i år. Under förra året visade de upp Wolfenstein II: The New Colossus (9/10), som visade sig bli mitt personliga favoritspel under när vi summerade våra årslistor.
Frågan är om de har något nytt detta år som kan blåsa taket från byggnaden på samma vis som Wolfenstein-trailern gjorde.
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Bethesda »
Efter det goda mottagandet av FMV-titlarna The Bunker (8/10) och Late Shift (6/10), fortsätter utgivaren Wales Interactive att satsa på fler projekt för spelare som är hungriga efter interaktiva berättelser. I The Infectious Madness of Doctor Dekker handlar det dock inte om att göra ett fåtal val och följa med på ett äventyr, utan istället om att hjälpa ett antal patienter med att tillfriskna psykiskt.
Så fort jag vaknar till i spelet, startar resan mot galenskap då det visar sig att den förra doktorn har mördats och att jag är hans ersättare. Doctor Dekkers patienter behöver fortfarande vägledning och hjälp för att lösa sina stora psykiska problem. Min första arbetsdag blir väldigt lång och omvälvande.
Fortsätt läsa Recension: The Infectious Madness of Doctor Dekker [PS4] »
Utvecklarna From Software lade upp grunden för åtta år sedan med ond, bråd död och utforskande i Demon’s Souls. Två år senare fick studion ett enormt genombrott, när den spirituella fortsättningen Dark Souls gjorde stor succé med dess koncept, vilket i sin tur medförde två uppföljare.
Nu, sju år efteråt, får PlayStation 4-ägare möjligheten att besöka Lordran och ge sig ut på äventyr i nyutgåvan Dark Souls Remastered. Fortsätt läsa Recension: Dark Souls Remastered [PS4] »
Först ut bland årets presentationer inför E3-mässan är, precis som förra året, Electronic Arts. Att kalla deras gångna år för svajigt skulle jag nog säga är en ganska rejäl underdrift, åtminstone när det gäller ur konsumenternas perspektiv.
Inte nog med att de kapade bort den meriterade studion Visceral Games, och deras pågående Star Wars-projekt. De lyckades även missa det öppna målet med det lovande Star Wars Battlefront II (6/10) genom att förvandla det till en glorifierad enarmad bandit. EA har med andra ord en hel del jobb framför sig för att kunna återvinna folkets förtroende, istället för bara aktieägarnas.
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Electronic Arts »
Ännu en arbetsvecka har nu avrundats, och framför oss ligger den efterlängtade helgen där vi kan sysselsätta oss med slöande i solen och förstås lite spelande. För min egen del väntar även lite semester nästa vecka, så att jag är utvilad och fräsch till de långa uppesittarkvällarna i samband med E3-mässan.
Jag har börjat spika ihop mina årliga ”inför E3”-artiklar, som du kan se fram emot som dagliga inlägg från och med måndag. Det är alltid en utmaning att förbereda dessa, då läckor blir mer och mer frekventa desto närmare vi kommer evenemanget. Innan dess är det dock dags att redogöra för helgens spelplaner!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 22 2018] »
PlayStation Plus har verkligen gått från klarhet till klarhet på sistone och erbjuder några riktigt solida spel till alla prenumeranter. Förra månadens Rayman Legends och Beyond: Two Souls (8/10) är förvisso uppsnyggade versioner av PS3-spel, men det är långt ifrån dussinverk på underhållningsfronten.
Denna månad får vi faktiskt en ännu starkare samling spel, och den klarast skinande stjärnan är förstås XCOM 2 (8/10). Detta spel ställer verkligen höga krav på dina taktiska förmågor och skapar gång på gång utmanade situationer där dina kära soldater ofta får sätta livet till. Känslan av belöning när du väl börjar få fotfäste är svårslagen dock.
Fortsätt läsa Månadens PlayStation Plus-spel [Juni 2018] »
Juni bjuder inte bara på midsommarfirande och en vändning där vi går mot mörkare tider igen, utan ett av spelvärldens största spektakel går av stapeln. Jag pratar givetvis om Electronic Entertainment Expo, eller E3 som det är mer känt som.
Denna månad brukar bjuda på färre spel, då utgivarna riskerar att konkurrera mot stora spelnyheter. Månadens höjdpunkter bjuder denna gång på vitt skilda spelgenrer där pusselspel med rytminslag delas med bilspel och ett mörkt rollspel.
Fortsätt läsa Månadens höjdpunkter [Juni 2018] »
Gränsen mellan hedrande smicker och skamlöst plagiat är hårfin. Spel som lyckas balansera precis på gränsen däremellan resulterar ofta i helt fantastiska upplevelser, som exempelvis Shovel Knight, men de som däremot går för långt glöms snabbt bort som bleka kopior.
Curse of the Moon är en uppbyggnad i åttabitstappning inför det gräsrotsfinansierade Blooodstained: Ritual of the Moon. Om den senare titeln har som mål att framstå som en andlig uppföljare till det mer rollspels- och Metroid-inspererade Castlevania: Symphony of the Night, är Bloodstained: Curse of the Moon snarare en hyllning till NES-erans mer linjära Castlevania-spel.
Fortsätt läsa Recension: Bloodstained: Curse of the Moon [PS4] »
Under flipperspelens storhetstid på 80- och 90-talen, introducerades ytterligare spelmekaniker för att underhålla oss ungdomar som gärna tillbringade håltimmarna i spelhallen. Kanske var det för att få oss att stanna några minuter extra, eller för att lura av oss ytterligare några enkronor, jag vet faktiskt inte. Vad jag däremot vet är att de små poängtavlorna inte var speciellt passande för att förmedla action-element eller komplicerade spellägen.
Stockholmsstudion Villa Gorilla vänder dock konceptet ut och in och levererar samma idé, fast på ett helt nytt och revolutionerande sätt. Istället för att koncentrera upplevelsen kring ett flipperspel, levereras istället en Rayman-liknande grundmekanik, men där huvuddelen av förflyttningen sker i ett flipper-upplägg. Det låter kanske lite knepigt men faktum är att Yoku’s Island Express ger mig samma känsla som ett knack i flipper – ett frispel!
Fortsätt läsa Recension: Yoku’s Island Express [PS4] »