Recension: The Infectious Madness of Doctor Dekker [PS4]

Efter det goda mottagandet av FMV-titlarna The Bunker (8/10) och Late Shift (6/10), fortsätter utgivaren Wales Interactive att satsa på fler projekt för spelare som är hungriga efter interaktiva berättelser. I The Infectious Madness of Doctor Dekker handlar det dock inte om att göra ett fåtal val och följa med på ett äventyr, utan istället om att hjälpa ett antal patienter med att tillfriskna psykiskt.

Så fort jag vaknar till i spelet, startar resan mot galenskap då det visar sig att den förra doktorn har mördats och att jag är hans ersättare. Doctor Dekkers patienter behöver fortfarande vägledning och hjälp för att lösa sina stora psykiska problem. Min första arbetsdag blir väldigt lång och omvälvande.

Marianna; en sjöjungfru med minnesförlust eller en siren?

Marianna; en sjöjungfru med minnesförlust eller en siren?

Själva spelupplägget är väldigt enkelt där jag växlar mellan mina patienter och ställer olika frågor till dem. Till en början är deras personligheter väldigt intressanta och jag fullständigt tömmer deras personligheter på information genom mina frågor. I soffan intervjuar jag bland andra Marianna som har minnesluckor, Nathan som lever om samma dag hela tiden, Claire som har mördat och återuppväckt sin make.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, även om en del av karaktärerna lämnar mig smått likgiltig. Min personliga favorit är Bryce; en dödgrävare som har fått en extra timme på dygnet då allt annat står still. Hans resa ner i galenskap är ett makabert mästerverk, enligt mig.

Ju längre in i spelet jag kommer, desto mer slås jag av en störande känsla att Doctor Dekker kanske inte riktigt var den välmenande doktorn som jag urpsrungligen trodde. Patienterna avslöjar en hel del hemligheter som pekar på att den gode doktorn i många fall använt dem som försöksdjur för sina teorier.

Min assistent Jaya plockar upp ett gem som jag har tappat. Eller är det ett mordvapen?

Min assistent Jaya plockar upp ett gem som jag har tappat. Eller är det ett mordvapen?

Samtidigt som detta mysterium utspelar sig, försöker jag idogt att komma på vem som har mördat doktorn och varför. Trots att mina patienter betalar en ganska hög timkostnad, lyckas jag under varje dag få mer information som tar mig närmare en förklaring. Villan som Dekker har använt som mottagning, visar mig fler ledtrådar och mer galenskap än förväntat och mot slutet känner jag mig faktiskt lite illa till mods.

Trots en intressant berättelse och många, häpnadsväckande avslöjanden, faller titeln lite på sitt eget upplägg. Tjusningen med en interaktiv titel tycker jag är att jag i stora drag styr vart berättelsen ska ta vägen, men i fallet med Doctor Dekker krävs det en konstant interaktion för att komma vidare. Som psykologsimulator träffar spelet dock bättre där jag måste lyssna på mina patienter och ge dem sunda råd för att börja må bättre.

Jag spelar igenom hela titeln med min DualShock 4, men om du verkligen vill ta dig an rollen som psykolog, erbjuds även tangentbord i form av PlayStation 4 Second Screen på mobilen eller surfplattan för att skriva dina egna frågor till patienterna.

Med en intressant och mörk berättelse som utvecklas under spelets gång, är The Infectious Madness of Doctor Dekker en riktigt godbit. Det enda som drar ned betyget något är det konstanta kravet på interaktivitet samt spelets slut, vilket jag upplever att handla mer om mordet på Dekker snarare än patienternas välmående.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.