Inför E3 2018 – Electronic Arts
Först ut bland årets presentationer inför E3-mässan är, precis som förra året, Electronic Arts. Att kalla deras gångna år för svajigt skulle jag nog säga är en ganska rejäl underdrift, åtminstone när det gäller ur konsumenternas perspektiv.
Inte nog med att de kapade bort den meriterade studion Visceral Games, och deras pågående Star Wars-projekt. De lyckades även missa det öppna målet med det lovande Star Wars Battlefront II (6/10) genom att förvandla det till en glorifierad enarmad bandit. EA har med andra ord en hel del jobb framför sig för att kunna återvinna folkets förtroende, istället för bara aktieägarnas.
Trots raden av tråkigheter hade utgivaren en helt okej uppställning under förra årets presskonferens, även om det hela blev presenterat på diverse kantiga vis. Jag misstänker att deras genomgående satsning på YouTube-kändisar kommer att hålla i sig även i år, på gott och ont. När stora företag ska försöka fånga e-sport eller streamkulturen i ordnade former uppstår det oftast situationer som får mina händer att söka sig mot pannan.
På spelfronten kommer troligtvis mycket av tiden tillägnas två gigantiska spel som båda är relativt nära förestående. Ett av dessa är förstås Battlefield V som nyligen offentliggjordes med både en kaotisk trailer och en genomgång av lite av den planerade strukturen. En av de mest glädjande detaljerna är att spelet nu kommer att slopa det notoriskt svindyra säsongspasset för att istället släppa alla nya kartor och spellägen gratis till alla som har köpt grundspelet. Det känns som ett nödvändigt steg för att undvika skuggan från Battlefront II-katastrofen.
De nämnde även att det inte kommer att gå att betala riktiga pengar för att låsa upp prylar i spelet, utan dessa belöningar får du enbart genom att spela dig till dem. Det känns lite märkligt att detta måste poängteras nuförtiden, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning.
Det andra riktigt stora spelet vi får se är Anthem, som ursprungligen avtäcktes under förra årets E3-mässa. Detta actionspel i en öppen spelvärld verkar onekligen ha Destiny-fansen som målgrupp, med ett snarlikt flerspelarupplägg och en jakt på ny och bättre utrustning. De korta spelsekvenserna vi fick se förra året visade upp en otroligt vacker spelvärld som potentiellt kan vara intressant att utforska.
Förhoppningsvis kommer det inte att dras med samma problem som Destiny-spelen gör, utan faktiskt har gott om omväxlande innehåll att sysselsätta spelare med. Vi kommer dock att få vänta ett tag med att klä på oss raketdräkten, eftersom EA redan har bekräftat att lanseringen kommer att ske under första kvartalet 2019.
Sportspelen kommer att få sin sedvanliga plats, och även om NHL-spelen sällan får någon uppmärksamhet på scenen skulle jag vilja se att trenden med berättelselägen i sportspel att sprida sig till hockeyvärlden. Det har varit ett framgångsrikt tillägg i både FIFA-serien och i Madden-spelen, och jag hoppas att resurser satsas på detta även i framtiden.
Det ska bli spännande att se vad indieinitiativet EA Originals har att presentera detta år också. Vi har tidigare fått se svenskutvecklade spel som Unravel (7/10), A Way Out (7/10) och Fe, och det skulle inte vara helt osannolikt att det sedan tidigare bekräftade Unravel 2 dyker upp här. Jag hoppas dock på att vi får se något helt nytt och fängslande indieprojekt utöver detta.
Sedan förra året har ju EA dessutom köpt upp den framgångsrika studion Respawn Entertainment efter samarbetet med både Titanfall och det smått fantastiska Titanfall 2 (9/10). Jag tror dock att det är lite för tidigt för att se något från ett Titanfall 3, men eftersom Respawn har växt till en studio med två team har de även arbetat på Star Wars-projekt sedan något år tillbaka. Det är hög tid att avtäcka detta nu misstänker jag.
Det har dessutom talats en del om ett nytt Dragon Age på sistone, vilket förstås skulle vara välkommet. Trots att Dragon Age: Inquisition (9/10) lämnade mycket av det som gjorde originalspelet speciellt, bjöd det ändå på både intressanta karaktärer och en fängslande berättelse. Ett fjärde Dragon Age-spel får dock gärna återvända till Biowares rollspelsrötter, och fokusera mindre på actionfyllda strider.
Ett par avslutande önsketankar är två efterlängtade uppföljare som jag sannolikt inte är ensam om att drömma om. Först och främst skulle jag väldigt gärna vilja se ett nytt Burnout-spel, vilket för ett år sedan kändes väldigt osannolikt. Med tanke på nysläppet av Burnout Paradise (10/10) och det positiva mottagandet känns det dock inte längre lika långsökt.
Det andra spelet som många har trånat efter är Skate 4. I flera år har EA bombats via sociala medier med önskemålet om att få se denna uppföljare, men hittills har fansen mötts av döva öron. Electronic Arts behöver göra något som skapar goodwill hos spelare, och då skulle troligtvis Skate 4 vara ett bra första steg. Och om de inte gör detta så blir jag precis lika glad för ett nytt SSX, fast i stilen från de gamla PS2-spelen istället för det lite halvdana PS3-spelet.
Electronic Arts drar igång presentationen den 9 juni klockan 20.00.
Vad hoppas du att få se under presentationen?