Läkaren Jonathan Reid återvänder till sin London efter att ha tillbringat tid på frontlinjerna i första världskriget. Minnena från kriget väger tungt på hans sinne, han verkar lite distraherad och frånvarande och märker inte när en mystisk figur smyger sig på honom bakifrån och förändrar hans liv totalt. Allt blir svart, och när Jonathan vaknar upp en stund senare har han fått en ny hunger, nämligen för blod.
Dontnods senaste alster, Vampyr, lånar friskt från viktoriansk skräck, och det märks att författarna har bläddrat i Bram Stokers Dracula vid mer än ett tillfälle, då ett par karaktärer lånat sina namn ifrån denna vampyrbibel.
Fortsätt läsa Recension: Vampyr [PS4] »
Efter Electronic Arts stappliga inledning av årets E3-presentationer höll jag verkligen tummarna för att Bethesda skulle vända trenden till något mer positivt. När de sedan inledde med ett minst sagt energifyllt framträdande från Andrew W.K. fanns det inte längre några tvivel att detta skulle bli en mer fartfylld tillställning.
Det var dock bara början på de trevligheter som väntade senare under min uppesittarkväll.
Fortsätt läsa E3 2018 – Sammanfattning av Bethesda »
När jag började skriva min inför E3-artikel för Electronic Arts hade jag stora förhoppningar på en stark presentation från utgivaren med det mest sargade ryktet från det senaste året. De hade mycket att bevisa för fansen, och de hade chansen att räta upp skutan när hela världens spelfans riktade ögonen mot dem.
Det var dock inte riktigt vad som hände. Mycket av presentationen var precis lika styltig som förra året, med lågt tempo och fokus på helt fel saker. Det saknades dock inte ljuspunkter helt och hållet.
Fortsätt läsa E3 2018 – Sammanfattning av Electronic Arts »
Den lilla byn Rynoka har en uråldrig historia, där byns invånare har utforskat de närliggande templen i jakt på skatter för att kunna försörja sig själva. Befolkningen har två yrken; de äventyrslystna krigarna står för sökningen och försäljarna säljer de upptäckta råvarorna.
Spelet börjar med att huvudrollsinnehavaren Will har börjat undersöka ett tempel, men snart blir han överrumplad av en stor skara fiender och blir utslängd från grottan. Hans farfar berättar med en besviken ton att Will inte är en hjälte, utan den blivande arvtagaren för lokala butiken Moonlighter och beordrar sin sonson att sluta springa omkring i de mystiska ruinerna. Fortsätt läsa Recension: Moonlighter [PS4] »
För mig har det blivit en tradition att leverera en liten önskelista inför E3; en samling drömmar som förmodligen aldrig kommer att slå in, men som jag ändå känner är relevant. I år firar jag treårsjubileum med mina vilda fantasier och jag hoppas att du håller med, åtminstone i några fall.
Personligen har jag aldrig fallit för lockelsen att betala extra pengar föra att låsa upp nya karaktärer eller färdigheter och därför tror jag att min första önskan faller väl ut i år. Spelbranschen har infekterats av kostsamma tillägg där spelarna måste betala för ”loot crates” eller kort som låser upp nya möjligheter att dominera i spelet, men i grund och botten är det uppenbart att det är lusten efter pengar som driver företagen att införa sådana diaboliska mekaniker. Ta bort, gör om, gör rätt!
Nu till drömmarna och fantasierna, häng med!
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Martins drömmar »
Sony har haft en ganska aktiv vår när det kommer till stora exklusiva titlar. Efterlängtade spel som det lysande God of War (9/10) och det betydligt mindre lysande Detroit: Become Human (6/10) har anlänt, och det ska bli intressant att se hur planerna för hösten ser ut.
De har i god tid meddelat att deras upplägg på E3 detta år kommer att skilja sig lite från hur det brukar se ut, och de kommer primärt att fokusera på djupdykningar i fyra stora exklusiva satsningar under presentationen.
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Sony »
Att äventyrsspel av den gamla skolan är poppis även nu, mer än 30 år senare, har väl inte undgått någon aktiv spelare. Jag vill påstå att Telltale Games återintroduktion till genren i och med The Walking Dead väckte ett slumrande intresse, vilket senare fullständigt exploderat och resulterat i återutgivningar av klassiska verk som till exempel Full Throttle Remastered (10/10).
Göteborgsbaserade Skygoblin låter i år PlayStation 4-ägare att färdas tillbaks i tiden till 2014, för att njuta av deras märkliga äventyr The Journey Down som då släpptes till PC. Det märks tydligt att en stor del inspiration har hämtats från 90-talets ljuvliga äventyr, vilka då levererades av LucasArts.
Fortsätt läsa Recension: The Journey Down: Chapter 1 [PS4] »
På många fronter har Ubisoft gått från klarhet till klarhet när det gäller deras stora spelserier på sistone. När vissa konkurrenter fördubblar sina satsningar på konsumentfientliga mikrotransaktioner, har Ubisoft istället lyckats hitta en bra balanspunkt där de släpper nytt material vilka faktiskt känns som vettiga tillägg till huvudspelet.
Detta har gjort att spel som Rainbow Six: Siege och For Honor (9/10), som båda i mina ögon lanserades med lite torftigt utbud på innehållsfronten, fortfarande lever och i hög grad frodas med en ständigt växande spelarbas.
Fortsätt läsa Inför E3 2018 – Ubisoft »
Old Man’s Journey är i grund och botten ett äventyrsspel med pusselelement där stämning och det visuella sitter i förarsätet. Det släpptes förra året på plattformar som stödjer styrning med pekskärm eller mus, och nu får PlayStation 4-ägare chansen att spela det.
Det första som slår mig är de färgglada, handritade miljöerna vilka omedelbart får mig att dra på smilbanden. Mina tankar svävar iväg mot barndomens tecknade filmer från öststaterna och exempelvis Professor Balthazar, även om spelet inte har fullt så många färger och lika överdriven design. Mot slutet får resan dock lite surrealistiska undertoner innan målet till slut nås.
Fortsätt läsa Recension: Old Man’s Journey [PS4] »