Recension: What the Bat? [PS VR2]

För några år sedan släppte spelstudion What the Games? indiepärlan What the Golf? – ett smått surrealistiskt golfspel för folk som inte gillar golf. Och eftersom jag både ogillar golf och älskar knäppa lir så föll jag pladask för det (trots att det tyvärr inte finns till någon PlayStation-plattform ännu).

Nu är studion tillbaka med What the Bat? till PlayStation VR2, och denna skruvade uppväxthistoria helt trollbindande. Grundpremissen är att du har fötts med två baseballträn istället för armar, och spelet följer din uppväxt från bebis och skolåldern ända in i vuxenkarriären och bortom detta. Resultatet är ungefär lika skruvat som det är skojigt. Det vill säga mycket.

Som tur var slapp jag raka mig

Banorna består av minispel där du ofta ska knocka en pokal med en boll, detta genom att slå det med dina slagträn till händer. Det hela är väldigt intuitivt och enkelt, och What the Bat? sätter tonen direkt med sin lekfulla grafik och den färgglada paletten. Eftersom det är ett VR-spel så känns det som att jag befinner mig i en tecknad film, och den bisarra humorn dyker upp orimligt fort.

Under spelets första minuter har jag fått göra allt från att plocka upp en fisk (förvånansvärt svårt!) till att borsta tänderna på min låtsaskompis till elefant som står bakom mig och bara syns i spegeln (imponerande intuitivt). Vissa moment är oväntat knepiga, som när jag ska köra ett radiostyrt flygplan, men utvecklarna har lyckats skapa en intressant mix av spelidéer som sprudlar av upptäckarglädje.

Små hemligheter gömmer sig i nästan varje bana, och det skapar en nyfikenhet i minispelen som gör även de mest mundana momenten underhållande. Stämningshöjande detaljer som att bakgrundsmusiken ackompanjeras av en bastuba när du tittar på din elefantkompis eller att en höna flyger ut om du öppnar en ugnslucka på måfå livar upp spelet och ger allt en vidunderlig känsla.

What the Bat är som bäst när det verkligen tar ut i svängarna, till exempel när jag får ta på mig VR-glasögon inuti spelet och spela gamla minispel mot mig själv. Snacka om meta.

Oslagbar humor och bisarra situationer är vardagsmat

Som VR-spel betraktat fungerar What the Bat? otroligt bra. Det är lätt att lära sig, fullt av nya spelsätt som ändras hela tiden och framförallt passar det utmärkt för korta spelsessioner. Grafiken är passande enkel och berättelsen är tillräckligt utbyggd för att det ska vara engagerande nog att hänga med i den, särskilt framåt slutet när den verkligen spårar ur och jag dras med på en liten vansinnesfärd ut i rymden. Själva storyn är inte mycket längre än några timmar, men spelet kostar bara några hundralappar och har snabbt blivit en av mina favoritupplevelser till nya PSVR2.

Mitt enda egentliga klagomål är att spelet kräver att du kör det i full rumsskala, det vill säga en spelyta på två gånger två meter. Det krävs med andra ord väldigt mycket utrymme, och utvecklarna hade helt klart kunnat skala ned spelytan och anpassa vissa moment så att det gick att spela det enbart ståendes. (Uppdatering: Detta har nu patchats in i efterhand enligt utvecklarna, och ska därför gå att spela i stående läge. reds. anm)

Men om du har tillräckligt med utrymme i vardagsrummet (eller kan möblera om det), utgör inte detta något hinder, så om du gillar fräscha och nyskapade spel så får du inte missa denna lilla godbit. Visst, det ser kanske inte ut som ett PS5-spel och jag är osäker på hur många gånger jag kommer att återvända till huvudstoryn, men vad gör det när själva spelmomenten är så här roliga?