Recension: We Love Katamari Reroll+ Royal Reverie [PS4, PS5]

Efter att prinsen rullat upp tusentals objekt och räddat stjärnhimlen i Katamari Damacy Reroll (10/10) visar det sig att Kungen av kosmos såklart tagit åt sig all äran. Att det var kungens fel att stjärnorna försvann är bara en parentes i sammanhanget, kungen är mest glad över att hela jordens befolkning älskar honom.

Men denna kärlek från jordborna är såklart inte kravlös – de vill ha lite hjälp från honom, såklart. Nu vore det ju inte särskilt kungligt beteende att stiga ned på jorden och rulla upp saker i en boll, utan det tunga jobbet faller naturligtvis på mig – prinsen.

Om du kanske har missat Katamari-serien så är grundidén lika enkel som genial. Du spelar en liten figur (prinsen) som rullar en självhäftande boll framför sig och saker som är mindre än bollen kan fastna på den, vilket får bollen att växa och desto större saker kan rullas upp. Från början går det bara att rulla upp gem, suddgummin, häftstift och liknande saker. Men ju större bollen blir, desto större saker går att rulla upp – och till sist går det att rulla upp byggnader, sjöodjur och kanske till och med länder. Allt illustrerat av en oerhört charmig grafisk stil och tonsatt av svängig japansk jazzpop.

Även prinsen behöver besöka stranden när det börjar bli varmt. Det är dock inte så uppskattat.

We Love Katamari skiljer sig en del från föregångaren, mest när det gäller antalet nivåer men även genom lite fler exotiska utmaningar. Istället för att bara rulla upp saker med en liten boll måste jag även rulla så stora snöbollar som möjligt, eller mata en sumobrottare upp till matchvikt. De nya utmaningarna är en kul ändring från standardformeln, men det är ju trots allt det (till slut) obegränsade växandet och möjligheten att rulla upp allt som är charmen i ett Katamari-spel.

Att försöka blidka konungens fans och uppfylla deras önskningar och drömmar är både spännande, utmanande och frustrerande. I vissa nivåer räknas till exempel bara blommor, men det är ändå okej att rulla upp andra saker för att växa lite snabbare. En av de mer frustrerande upplevelserna är att försöka tända en eld med en brinnande katamari. Om jag inte rullar upp saker i tid så slocknar den, och det är bara att börja om.

Till och med skolan blir rolig att vistas i om man kan rulla upp bänkar, elever och lärare.

We Love Katamari Reroll+ Royal Reverie är en riktigt bra uppföljare till Katamari Damacy och det är lika roligt att spela nu som när det först släpptes, men når kanske inte upp till det första spelets unika dragningskraft fullt ut. Nytt för denna utgåvan är dock läget “Royal Reverie”, som innehåller betydligt svårare utmaningar än de ursprungliga, och som vänder perspektivet lite från prinsen till själva konungen.

Grundtemat är i många fall fanservice, och är enligt intervjuer utvecklarnas reaktion på att det första spelet blev så omtyckt. Det dras dock aldrig över gränsen, trots att hela premissen är så oerhört överdriven och knasig. Ett redan knasigt spel får en ännu knasigare uppföljare, men det är svårt att inte bli genuint glad över dess galenskap. Det blir liksom aldrig tråkigt att rulla upp saker på en självhäftande boll.