Recension: Urban Myth Dissolution Center [PS5]

Vandringssägner är ett ämne som alltid kommer att fascinera, oavsett om det handlar om spöken, märkliga spökhus eller mindre kända sådana. Så att dyka ned med huvudet först i Urban Myth Dissolution Center var en fascinerande upplevelse. I rollen som Azami Furukai, en ung tjej med vissa klärvoajanta förmågor, kastas jag in i rollen som undersökare för organisationen Urban Myth Dissolution Center. Organisationens uttalade syfte är att slå hål på vandringssägner som florerar på sociala medier och som riskerar att missbrukas av en växande rörelse av ockultister.

Till min hjälp har jag den rullstolsbundna ledaren Ayumu och min kollega Jasmine och med deras hjälp behöver jag angripa ett antal vandringssägner. Genom att snacka med de som tror sig ha råkat ut för diverse konstigheter, undersöka brottsplatser och lösa lite logiska pussel dras jag längre och längre in i sägnernas värld.

Det allra första fallet Azami dras in i handlar om en sägen jag inte var särskilt bekant med – men den kan väl jämföras med “monstret under sängen”, och har här drabbat en ung tjej som försöker bryta sig loss från sitt tidigare liv. Genom att analysera sociala media-rykten får jag snabbt reda på att hon försörjt sig som sällskapstjej och att många anonyma konton menar på att hon förtjänar att bli uppäten av monstret under sängen.

När en bekant till den unga tjejen låter henne bo i hennes lägenhet, och monstret även dyker upp där börjar det kännas som att myten kanske inte längre stämmer, iallafall menar Ayumu att just den här sägnen är bunden till en specifik plats. Det blir dags att gräva lite djupare i fallet med andra ord. De nästkommande fallen handlar även de om rätt okända (åtminstone för mig) vandringssägner, där den enda jag kunde placera var en snygg tolkning av Bloody Mary.

För att lösa de olika fallen behöver jag dels analysera platser, undersöka föremål och prata med de inblandade personerna. Men även använda Azamis klärvoajans för att se spår av saker som har hänt tidigare, eller som kanske kommer att hända. Det i kombination med min chefs förmågor leder i slutet av varje fall till en utfrågning – där jag får försöka bevisa vad jag tror har hänt för att slå hål i vandringssägnerna. 

Ju längre in i handlingen jag kommer, desto mer indragen blir jag. Jag börjar se paralleller till hur sociala medier ibland kan spåra ur helt, utan att ta hänsyn till de inblandades privatliv eller välmående. Och såklart – det är en fascinerande värld spelet utspelar sig i, och gott om nickningar till obskyra ockulta fenomen och vandringssägner. Dock är tempot snudd på lite för långsamt, men med tanke på att handlingen och karaktärerna fångat mig totalt är det ingenting jag direkt tänker på. 

De sex olika fallen och den övergripande ramhandlingen, är oerhört välskriven och bjuder på en hel del överraskningar, och ibland får jag ta en paus och verkligen tänka efter när jag försöker klura ut vad det är som händer och vad som är sanningen bakom sägnerna. När slutet väl nått mig så önskar jag verkligen att det fanns fler fall att lösa. Bakgrundshandlingen med en i det närmaste apokalyptisk sekt som hetsar på sociala medier med konspirationsteorier och profetior och vill störta samhället är en fascinerande bonus som kanske ligger lite för rätt i tiden för att helt vara en slump.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.