Recension: Unusual Findings [PS4]

Det börjar bli lika vanligt att göra en upputsad återutgivning av ett klassiskt spel som det är vanligt att släppa ett helt nytt verk som osar retro och nostalgi. Unusual Findings från Epic Llama Games är av den senare kategorin och de lyckas perfekt med att fånga känslan av ett peka-och-klicka-äventyr från 90-talet.

Faktum är att jag skulle vilja likna titeln vid en slags avknoppning till Stranger Things, fast i spelformat och med en annorlunda berättelse. Här bevittnar de tre vännerna Vinny, Nick och Tony hur ett rymdskepp kraschar i en skog i deras närhet. Äventyret är igång med detsamma och jag sugs snabbt in i spelet som likaväl kunde ha släppts under min ungdom.

Cyklande ungdomar i ett litet samhälle känns igen

Den välgjorda pixel-grafiken gör att jag genast får vibbar från Monkey Island-spelen, och bitvis även Full Throttle. Upplägget i spelmekanik är också väldigt likt spelen från förr, vilket tydliggörs när spelet öppnar upp med att jag behöver skapa en pryl för att kunna smyga ut ur mitt rum på natten. Men för att få fatt i alla delar behöver jag låsa upp en garderob och nyckeln är såklart försvunnen.

På detta vis fortsätter spelet med ibland klurigare utmaningar, och som en liten hälsning till inspirationskällorna finns det även en del knäppa saker som skapar lösningar på problem. Det blir ett vilt flängande mellan olika miljöer för att klara alla utmaningar, men som tur är finns det en överblickskarta som gör att jag snabbt kan ta mig mellan de olika nivåerna.

De enskilda nivåerna i sig sparar verkligen inte på krutet när det kommer till att locka fram nostalgiska känslor. Titeln börjar med en inspirerande inledning där filmsekvensen ackompanjeras av tonerna till You Spin Me Round (Like a Record), biografen visar Return of the Jedi och i spelbutiken skymtar fler föremål som tar fram barndomsminnen hos mig.

Ska jag släcka elden, leta efter ett kort till dörren eller bara springa för livet?

Narrativet är överraskande kompetent, även om jag upplever att volymen på röstskådespelarna är ojämn i flera olika situationer. Själva berättelsen kretsar kring en invasion av utomjordingar och det är uppenbart att inspiration har hämtats från filmklassiker såsom Goonies, TV-serien V men även tidigare nämnda Stranger Things. All denna nostalgi som hämtas från så många olika källor, blandas varsamt och med fingertoppskänsla som gör att jag blir alldeles lycklig.

Om du sedan länge har kört igenom samtliga remakes och nu letar efter ett äventyr i sann retro-anda, misstänker jag att detta är vad du har saknat. Det är en titel som för mig fyller avsaknaden från spelen förr med värme istället för tomhet.