Recension: The Jackbox Party Pack 5 [PS4]

Klassiska sällskapsspel gör sig bäst runt ett bord och inte på teven. Detta var åtminstone vad jag trodde tills jag kom i kontakt med Jackbox-serien, som motbevisade min tes med råge. Med hjälp av en PlayStation och några mobiltelefoner lyckades serien bjuda på en fantastiskt kul tvist, och med lyckade varianter av Rappakalja, Cards Against Humanity och Pictionary har de tidigare Jackbox-samlingarna snabbt blivit säkra kort på spelkvällar, förfester och middagsbjudningar.

Kvalitén på sällskapsspelen i den femte Jackbox-samlingen varierar stort, men höjdpunkten Patently Stupid håller definitivt hög nivå rakt igenom. Här tilldelas du ett ”vanligt” problem, till exempel att du alltid blir hungrig när du är på stranden. Ditt uppdrag blir att gnugga geniknölarna, komma på en uppfinning som löser bekymret och rita en bild av denna på din mobiltelefon. Självklart måste du även namnge innovationen och förse produkten med en slogan. Med ett bildspel framför de andra deltagarna får du sedan presentera hur fantastisk din ätbara baddräkt Pizzakinin är, som helt består av nybakt pizza och har taglinen #nobeach2019.

Efter att alla presenterat sina uppfinningar betygsätter spelarna varandras verk genom att investera olika belopp, och en vinnare utses. För att bli roligt ställer upplägget höga krav på fantasi och påhittighet hos deltagarna, men när det lyckas lockar det verkligen till ordentliga gapskratt och applåder.

Uppfinningar man ritar på mobilen blir sällan lika snygga som i det här exemplet, men misslyckade teckningar kan lätt bli väldigt komiska.

Mad Verse City är den andra höjdpunkten i samlingen. I denna rapduell får du först i uppdrag att komma på ett ord i en specifik ordklass, som sedan kastas in i första raden av en slumpgenererad strof. Därefter är det upp till dig att helt fritt skriva nästa rad i låten, men den måste givetvis rimma på föregående mening. När alla är klara med sina raplåtar framförs de av robotar med taktlösa datorröster i episka rapdueller, som verkligen kan bli hur knasiga som helst.

Att hela samlingen enbart är på engelska gör det givetvis svårare att uppskatta om inte samtliga spelare bemästrar språket relativt bra. Sällskapen jag provade Mad Verse City med hade nog uppskattat duellerna bättre om det gick att rappa på svenska, men att slänga beats på svengelska var överraskande underhållande det med.

Då spelet kontrolleras via en webbsida i mobilen fungerar Jackbox utmärkt att streama till vänner över nätet, som kan vara med och spela eller dela ut poäng på distans.

Frågesportspelet You Don’t Know Jack är en galen variant av Buzz med kryptiskt ställda frågor om onödigt vetande, där humorn ofta tar större plats än själva kunskapstestandet. Delmomentet Dis or Dat stjäl hela showen, där du på kort tid får en rad olika titlar som du ska lista ut om de är namn på filmer med Jennifer Lopez eller namn på hudvårdsprodukter. Efter någon omgång eller två känns frågesporten dock ganska enformig och det är lätt att tröttna på upplägget.

Resten av samlingen är dessvärre inte mycket att hänga i granen. Zeeple Dome är ett försök till ett actionspel som styrs med smartenheter via en hemsida, men fungerar så genomuselt att det mer eller mindre blir ospelbart. Split the Room har ett kul grundkoncept, men med långsamt tempo och tråkiga frågeformuleringar blir det lite av en stämningsdödare.

När The Jackbox Party Pack 5 är som roligast har vi riktigt kul och skrattar ofta. Jag saknar dock något lika snabbt och simpelt som favoriterna Drawful och Quiplash från de tidigare samlingarna, och det ställs lite högre krav på kreativitet än vanligt hos deltagarna, som bör vara minst fyra till antalet. Har du och dina vänner aldrig kommit i kontakt med serien bör ni därför kolla in samling ett och tre först, som innehåller roligare spel överlag. Törstar ni däremot efter fler Jackbox-varianter är detta en bra fortsättning.