Recension: The Book Walker: Thief of Tales [PS4, PS5]

Föreställ dig att du är en författare. Du har gott om läsare, säljer bra och njuter av ditt arbete. Skrivandet är ditt liv. Plötsligt tas det ifrån dig, bokstavligen. Detta händer författaren Etienne Quist som efter att ha brutit mot en lag förses med ett par magiska ”handklovar”, som inte bara ger honom en 30 år lång skrivkramp utan även torterar honom om han försöker skriva något. För att ta sig ur det hela ger sig Etienne in i ännu fler olagliga aktiviteter, och en spännande berättelse tar form i The Book Walker: Thief of Tales, ett spel där berättelser staplas på varandra i ett intressant upplägg.

Strax efter att Etienne har fått sitt straff tar jag kontroll över honom. Spelet får sin start i en smutsig lägenhet som fungerar som knutpunkt i berättelsen. Här ses spelet ur förstapersonsvy och jag utforskar kvickt Etiennes lägenhet medan jag klurar på vad som komma skall. Plötsligt ringer telefonen. En man erbjuder mig hjälp med att bli av med straffet som har ålagts mig, på ett villkor: jag måste hjälpa honom med en serie kupper som involverar andra författares böcker och deras innehåll. I den här världen kan man med vissa medel nämligen bege sig in i böcker fysiskt, besöka dem, interagera med karaktärerna och till och med påverka handlingen om man vill skapa oreda.

Om jag hade läst boken i förväg hade jag tagit på mig varmare kläder..

Kort sagt vill kontaktpersonen att jag ska stjäla föremål ur utvalda böcker, och snart är jag på mitt första uppdrag i en smutsig fängelsehåla. I och med hoppet från den ”verkliga” världen in i den aktuella boken ändras spelet från att ha setts ur förstapersonsvy till ett fågelperspektiv där jag får se Etienne från ovan. Väl inne behöver jag orientera mig och lokalisera mitt mål, något som kräver att jag både utforskar min omgivning, löser lite pussel och pratar mig förbi bokens invånare. Varje bok jag besöker har en unik handling, och det är just i berättandet som spelets största styrka ligger.

Dialogerna som utgör en viktig punkt är intressanta och underhållande, delvis för att Etienne såklart inte hör hemma i miljön där de förs (vilket stundvis blir väldigt lustigt), men även för att mina beslut ibland kan påverka bokens handling. Konstigt nog har man valt att ge spelaren möjligheten att initiera vissa samtal mer än en gång, vilket gör att man får se all dialog för karaktären jag pratar med. Även om det inte funkar på de viktigaste av dem så känns det lite som att det tar udden av dess budskap. Det är lite synd, men inget som påverkar helhetskänslan nämnvärt.

Uppdragen kommer smidigt paketerade i portföljer.

Utöver att socialisera med lokalbefolkningen blir det en hel del pussel och även enklare strider mot fientliga element som dykt upp i böckerna. Pusslen är oftast ganska lättsamma, men de funkar bra i samspel med de övriga uppgifter som nivåerna har att erbjuda. Bland annat finns ett enklare system för att skapa verktyg och hjälpmedel. Vissa verktyg går att använda på saker i ens omgivning för att komma åt fler resurser men även för att t.ex. underlätta ens detektivarbete med att hitta föremålet man ska stjäla.

Beroende på hur jag gör mina val i spelet kan det uppstå en och annan konflikt som behöver lösas med våld. Stridssystemet är turordningsbaserat och ganska simpelt uppbyggt men passar rätt bra in med spelets kontext då det är utformat som en sorts ”litterär” strid. Etienne kan nämligen ”stryka över” sina motståndare och använda bläck för att aktivera extra effektiva förmågor. Efter varje bok är avklarad har jag möjlighet att uppgradera vissa av mina förmågor, men trots det känns det inte riktigt som att striderna är mer än en lättsam utsmyckning i spelets helhet.

En stulen trollstav på en skola för trollkarlar? Låter bekant.

Under min genomspelning av The Book Walker: Thief of Tales är det en ganska blandad kompott av intryck som sätter sig hos mig. Dialogen, handlingen och de fantastiskt detaljerade miljöerna är helt klart de starkare korten spelet har att erbjuda, men även de andra inslagen gör vad de ska, om än med svagare resultat. Vid ett fåtal tillfällen i spelet springer jag dessvärre på en och annan bugg som gör allt från att skruva till dialogalternativ till att hindra mig från att avancera (med följd att jag får spela om nivån). Förhoppningsvis får utvecklarna bukt med de problemen, för bakom dem döljer sig ett intressant äventyr som för många kan vara värt en genomspelning.