Recension: Let’s Sing Queen [PS4]

Sedan SingStar sakta dött ut och servrarna släckts, har andra serier tagit dess plats för partysugna spelare som vill ta ton. Let’s Sing-serien har släppt nya spel regelbundet under de senaste åren och nu har det blivit dags för Let’s Sing Queen att äntra scenen.

En kritik jag har haft mot serien tidigare är att utvecklarna har varit lite fega och gjort dem till karbonkopior av inspirationskällan, men den här gången har de släppt tyglarna och gjort en spännande remix av upplägget.

Originalmusikvideorna med Queen visas i bakgrunden av låtarna.

För det första måste jag berömma valet att släppa ett spel med 30 låtar av Queen som för mig är ett av musikhistoriens bästa band och Freddie Mercury kanske är min favoritrocksångare genom tiderna. Jag struntar blankt i att det redan finns ett SingStar Queen för PlayStation 2 och 3, nu görs de äntligen tillgängliga för nuvarande konsolgenerationen också. Alla de stora hitsen är med och bara att bläddra bland låtarna ger mig en varm, gemytlig känsla.

Självklart finns där ett klassiskt spelläge där du får precis det du kan förvänta dig. Du väljer en låt och sjunger den och får poäng och betyg. Du kan spela upp till fyra spelare och det finns stöd för USB-mikrofoner eller en mobilapp som finns för iOS och Android. Tyvärr fungerade inte mina trådlösa SingStar-mikrofoner, som har övergetts trots att tidigare delar i serien haft stöd för dem.

När jag klarar en låt i Classic så görs den tillgänglig för spellägena Mix Tape och Jukebox där du kan slumpa låtar eller skapa spellistor och sjunga flera i rad. Du får också erfarenhetspoäng, går upp i rang och låser upp nya avatarer som du kan använda när du spelar.

När du tränat färdigt på kammaren är du kanske redo att ge dig på det rankade onlineläget där du möter andra spelare i sångdueller. Interaktionen är minimal och det enda jag ser av motståndaren är namnet och notvyn där jag kan se om de sätter sina toner. Jag tror att spelet designats så för att undvika nätmobbing och för att slippa moderering av saker som publiceras online.

I det här partyläget är texten dold och delar av notfältet förvrängs.

De spellägen som känns nytänkande och fräscha är Feat och Party Mode, där Feat är ett duettläge och Party Mode är precis som det låter ett tävlingsläge som gör sig bäst i större sällskap. I Feat sjunger två spelare tillsammans och får poäng baserat på hur koordinerade de är och hur väl de sjunger tillsammans. Det går också att spela ensam med en bot på andramicken.

Party Mode kräver mellan två och åtta spelare som delas in i två lika lag. Det finns en mängd olika spelvarianter och alla är både kreativa och roliga. Exempelvis desarmerar din sång en bomb och sjunger du fel och den sprängs vinner det andra laget den rundan, eller så ska du samla kassetter i slumpade verser från olika av låtarna. Det är det här läget som sticker ut och i min mening kör ifrån föregångare både från Let’s Sing och andra serier.

Kort och gott kan jag säga att det här är det bästa sångspelet jag har spelat och bjuder både på bra sånger och lite nyheter och variation i upplägget. Gillar du sångspel och Queen så är det här ett säkert köp!