Recension: BioShock: The Collection [PS4]

Åtta år efter att 2K Games släppte ett av 2000-talets viktigaste och bästa spel till PlayStation 3; BioShock, har spelstudion snickrat ihop förmodligen en av de mest efterlängtade samlingarna någonsin.

BioShock: The Collection är en återutgivning av alla tre spel och deras berättelsebaserade extramaterial med en högupplöst, snyggare yta. De två första spelen ligger på en skiva medan det tredje kapitlet; BioShock Infinite, och dess tillägg ligger på en separat skiva.

Ändringarna märks omedelbart när jag tar klivet in i fyrtornet för första gången på Sonys nuvarande konsol. Färgerna smälter in bättre i omgivningen och tack vare den högre bildfrekvensen får spelen ett bättre flyt. De största förändringarna och förbättringarna tycker jag främst första spelet har välsignats med. Jag uppfattade att originalversionen till PlayStation 3 var aningen för mörk och otydlig, men nu upplever jag staden under havsytan som tydlig och vackrare än någonsin. Konturerna är nu skarpare än tidigare och eftersom det är välpolerat till den grad att jag kan nästan föreställa mig en Big Daddy som dragit igång en polermaskin bara att få till den ljuvliga kromglansen.

Det går också att följa med bakom kulisserna där skaparna berättar om produktionen av spelens utveckling, och jag tycker att det är väldigt intressant att beskåda dessa informativa dokumentärer.

Ingrid

Elisabeth i en rökig situation som får mig att tänka på 1950-talets Hollywoodfilmer.

Trots att jag har spelat spelen många gånger, är det fortfarande trevligt med dessa tidsresor till en surrealistisk amerikansk historia, där överlägsen mekanik möter kemiska krafter. Det finns mycket jag fortfarande älskar med äventyren i Rapture och Columbia; allt från det färgstarka persongalleriet till kombinationen av fantastiskt välskrivna manus och tempofyllda eldstrider. Att leka med Plasmids och Vigors är fortfarande väldigt underhållande, och jag får en rejäl tillfredsställelse varje gång jag skickar ett gäng blodtörstiga kråkor mot en flock av Comstocks soldater.

Kontrollen är än idag lika vattentät som undervattensstadens svetsade skarvar och eftersom jag inte har styrt Jack, Delta eller Booker på åratal; måste jag förtydliga att det gick fort att lära mig navigera de kära protagonisterna igen.

BioShock Infinite, mitt favoritspel i trilogin, har inte ändrats mer än att det är skarpare i 1080p nu. Jag är fortfarande förtjust i den amerikanska estetiken från 1910-talet, allt från människornas mode till de läckra flaskorna med Vigors i.  En av de största anledningarna att jag älskar det tredje spelet är Elisabeth, trilogins bästa karaktär. Jag känner mig mycket tryggare när hon finns vid min sida; hennes hjälp under de intensiva striderna mot de rökhostande kolosserna Handymen är guld värt. Att glömma bort hennes starka karisma och blicken i hennes ögon är för mig omöjligt.

Spelserien har några år på nacken, men kamperna mot Andrew Ryan, Splicers, Comstock och de religiösa maktbegären känns fortfarande relevant idag. Berättelsernas tyngd har gett trilogin en legendarisk status och det är inte svårt att förstå varför. Ett exempel är när jag lyssnar på de fantastiskt talangfulla röstskådespelarnas insatser; vem kan glömma Ryans fråga i första spelets början ”Är inte en man berättigad till sitt anletes svett”?

Kommer

Kommer det en stor typ iklädd en robust dykardräkt är det bäst att ladda de tunga vapnen.

Det här är en monumental samling med extra allt, inklusive det underskattade Clash In The Clouds och den viktiga länken mellan första och tredje spelet; Burial At Sea. Att flerspelarläget från BioShock 2 saknas gör faktiskt ingenting, eftersom jag tycker att äventyren i städerna ovan och under fyrtornet ska upplevas i ensamhet. Den geniala blandningen av äventyr, skräck, rollspel och förstklassig dialog passar perfekt till alla spelare oavsett om man har spelat de äldre versionerna tidigare eller inte.

Har du inte haft möjligheten att upptäcka denna mäktiga trio av moderna spelklassiker är tiden inne nu. Jag vill vänligen avsluta med att tacka 2K Games och Blind Squirrel Games för att de har fiskat upp en spelskatt från havets mörka djup. BioShock: The Collection är absolut ett måste att äga till PlayStation 4.