Recension: Beat Cop [PS4]

Beat Cop är en nostalgitripp för alla oss som växte upp med Spanarna på Hill Street, Magnum PI och Miami Vice på 80-talet. Men räcker det med en kärleksfull hyllning för att bygga ett helt spel, eller tappar Beat Cop fart efter ett tag då nostalgin klingar av?

Du spelar David Kelly, en detektiv som blivit falsk anklagad för att ha stulit något från en senators hus. Nu är du degraderad till att patrullera gatorna och har bara 21 dagar på dig att lista ut vad som egentligen stals från senatorns hus och ta det tillbaka. Men det är lättare sagt än gjort då du måste lappa felparkerade bilar, hantera problem som butiksägare i området har samt tampas med både maffian och ett gäng som håller till i dina kvarter. Ingen har sagt att det ska vara enkelt att vara kvarterspolis i New York.

Vardag i Beat Cop

Beat Cop är ett spel där du varje dag har fullt upp att hinna med allting som borde göras och varje dag innebär att nya beslut måste tas. De första dagarna är relativt lugna och fungerar som en slags grundlektion i vad som komma skall. Men allt eftersom dagarna går, blir livet mer och mer hektiskt och till slut är du tvungen att bestämma dig vad du skall fokusera på. Men varje beslut i Beat Cop får konsekvenser för dig.

Om du väljer att hjälpa maffian, riskerar du att både polisen och gängmedlemmarna blir arga, vilket gör att deras respekt för dig minskar. Och tvärtom. Men att inte hjälpa någon av dem hjälper inte heller då de försöker att döda dig om respekten sjunker för lågt. Och eftersom du måste betala underhåll för din exfru med jämna intervaller kan det vara en fördel att ta en muta då och då. Men inte på fel dag eftersom internutredarna då kan vara ute och spana.

Puh! Och som om inte det vore nog, får du små uppdrag varje dag att genomföra. Kanske behöver du hjälpa en gammal kvinna att handla, se till att rysk polis på besök inte hamnar i trubbel eller att en porrstjärna kan göra en sista film. Och här ligger kanske det stora problemet jag hade. Det övergripande målet är att bevisa din oskuld och hitta den som är skyldig till stölden. Men med så mycket annat, känns det ibland som att detta kom i skymundan. Denna historia om korruption inom polisen får spela andrafiol till förmån för skämt om misshandlade personer inne på porrbutiker.

Om man gillar pixlar är Beat Cop ett underbart spel att titta på.

För att uppskatta Beat Cop, krävs det nästan att du gillar Pixel Crows ganska grova humor. Spelet lever nästan uteslutande på denna humor, och den är i många avseenden en ganska bra summering av mycket av det som polisserier på 80-talet stod för, men samtidigt kan det bli väldigt grovt ibland. Dock har utvecklaren var ganska tydlig att detta inte kommer vara ett tillrättalagt spel.

Grafiken är ren pixel-perfektion och musiken passar som handen i handsken. Men ju mer jag spelar Beat Cop, desto ”tråkigare” blir det. Spelet känns väldigt upprepande jag kände mig inte alltid på det klara med varför jag skulle göra vissa saker. Titeln har ett öppet slut där jag som spelare kan försöka uppnå en av flera olika varianter. Men jag har svårt att se att jag skulle gå tillbaka för att se vad jag kunde valt. Så pass kul var inte Beat Cop.