I förra årets nytappning av Tomb Raider lyckades Crystal Dynamics blåsa nytt liv i en förlegad karaktär och en genre som gått på tomgång sen Uncharted dök upp på marknaden. Det var fullproppat av Indiana Jones-action, gravar att skända och lummiga miljöer att utforska. Men hur står sig Lara Croft, nu när hon glidit in på nästa konsolgeneration?
Fortsätt läsa Recension: Tomb Raider: Definitive Edition [PS4] »
Om jag bara fick gå ut med en enda önskan från mig som recensent till alla spelutvecklare ute i världen vet jag precis hur det skulle låta. Jag skulle inte klaga på storbudgetserier med årliga släpp, mikrotransaktioner i fullpristitlar eller manus med hål i storleksordningen fallgropar.
Nej, jag skulle vilja att alla som, handen på hjärtat, vet med sig att de bara slänger in ett flerspelarläge för att ha något skrytigt att skriva på baksidan av fodralet skulle tänka om.
Fortsätt läsa The Order: 1886 gör det enda vettiga valet och skippar flerspelarläget »
Jag och resten av världen blir lika förvånade varje gång utgivaren Electronic Arts utannonserar ett fotbollsspel baserat på fotbolls-VM. Under EM för två år sedan släpptes det för första gången endast via digitala kanaler som ett tillägg för FIFA 12. Den här gången återgår de till det fysiska formatet. Men bara för två plattformar.
Fortsätt läsa Varken Sverige eller PS4-ägare får medverka i årets fotbolls-VM »
Vår chefredaktör ska under en månads tid jaga så många troféer som bara möjligt. Kvantitet på kort tid istället för kvalitet på lång tid är det som gäller, så glöm enkla LEGO-spel och andra titlar som kräver mycket tid – det ska gå snabbt!
Nu är jag inne på slutfasen i mitt månadslånga projekt, och jag trodde nog aldrig att jag skulle kunna få så här pass många troféer. Förvisso har jag sjunkit så lågt som jag bara kan rent kvalitetsmässigt, men det känns ändå konstigt när jag sitter och stirrar på mina siffror innan Troféjakten och hur de ser ut nu.
Fortsätt läsa Troféjakten-summering [Vecka 3] »
Med PlayStation 4 lanserad och etablerad på marknaden skulle man kunna tänka sig att Sony fasar ut föregångaren PS3. Hittills finns dock inga sådana tendenser – åtminstone inte på den front jag tidigare gnällt lite på, nämligen barnspelsbranschen. Eller familjespel, som det fint kallas.
PlayStation 3 har sedan ett tag tillbaka krupit under 1 500 kronorsstrecket och fortsätter i någon mån att sjunka. För en barnfamilj som inte tidigare hoppat på tåget finns mycket att upptäcka och få för pengarna, inte i ren muskelkraft men väl i både utbud och funktioner. Många av maskinens ursprungliga säljargument – som Linux och bakåtkompatibilitet med PS2 – har sedan länge slopats, men det lär dagens småbarnsföräldrar strunta i.
Fortsätt läsa PlayStation 3 är inte död – men mest en familjemaskin »
Nu när plånböckerna kanske hunnit återhämta sig en aning från julfirandet passar Sony på att sparka igång årets första ordentliga rea. Över femtio titlar finns med på listan – många relativt färska. Till och med PlayStation 4 får lite (med betoning på lite) uppmärksamhet i form av nedsatt pris på Knack (5/10) och Tiny Brains.
När det gäller föregångaren är dragplåstret helt klart The Last of Us, men det får sällskap av andra trevliga titlar som Saint’s Row IV och Gran Turismo 6 (8/10). Vitan lämnas inte heller därhän utan har en ovanligt stark närvaro med spel som Tearaway (7/10), första säsongen av The Walking Dead samt svenskutvecklade Stick it to the Man.
Hela listan på reaspel hittar du efter hoppet!
Det första som slår mig när jag startar upp Rainbow Moon är att det ser fruktansvärt gulligt ut. Den grafiska stilen påminner om så många andra japanska taktiska rollspel, men Rainbow Moon skiljer sig en smula från sina kollegor. Det är nämligen inte utvecklat i Japan.
Sidequest Studios som tidigare legat bakom verk som Söldner-X: Himmelsstürmer och Söldner X2 – Final Prototype är en liten, tysk utvecklare. Och med både den här titeln och Söldner-spelen i bagaget är det tydligt att de är fans av väldigt nischade och mekaniskt tunga spel. Söldner-spelen, som var rätt råa sidoscrollande skjutarspel, kunde i vissa fall faktiskt mäta sig med den genrens giganter – R-Type och Gradius.
Så kan Rainbow Moon så mäta sig med sina japanska gelikar? Det är det jag är här för att hjälpa er att reda ut.
Fortsätt läsa Recension: Rainbow Moon [PS Vita] »
Vår chefredaktör ska under en månads tid jaga så många troféer som bara möjligt. Kvantitet på kort tid istället för kvalitet på lång tid är det som gäller, så glöm enkla LEGO-spel och andra titlar som kräver mycket tid – det ska gå snabbt!
Shrek: Forever After
Efter att filmerna gick från till botten på väldigt kort tid så är jag glad att filmstudion till slut fick hjälp av Dr Kevorkian att en gång för alla sluta upp med filmerna. Spelen lär ha dött under samma ögonblick, något som få lär sörja.
Tråkigt nog är det bara det lokala flerspelarläget som gör att detta kanske kan vara värt att spendera sina pengar på. Om du är själv kommer ditt tålamod att testas rejält av en bökig kontroll och enformiga slagsmål där du bara trycker på x-knappen. Shrek: Forever After skulle normalt sett vara ett spel som snabbt reas ut och glöms bort, men dess enkla Trophies lär säkert locka ett antal köpare – åtminstone på begagnatmarknaden.
Fortsätt läsa Troféjakten – Shrek: Forever After »