Mängden skjutspel av klassisk poängjägarstil har verkligen ökat på sista tiden med tanke på släpp som till exempel Velocity 2X (6/10) och nu Futuridium EP Deluxe. När flera större utvecklare fokuserar på omfattande projekt med gripande narrativ satsar istället flertalet indieutvecklare på att hitta den där obeskrivliga känslan av att bara vilja spela en gång till för att toppa din förra poäng.
Futuridium EP är ett spel som i princip struntar i upplägg och berättelser, utan kastar dig rakt in i ett rymdskepp för att skjuta kuber. Om du gräver lite i menyerna kan du finna en introduktion till spelet med en antydan till berättelse, men inte ens utvecklarna verkar tycka den är relevant i sammanhanget.
Fortsätt läsa Recension: Futuridium EP Deluxe [PS4/Vita] »
Tidigare i år fick PlayStation 3-ägare möjligheten att uppleva stressen av att bli jagad genom mörka skogar och övergivna byggnader i det populära Slender: The Arrival, och snart är det dags för PlayStation 4-ägare att bekanta sig med den obehagliga Slender Man. Något släppdatum är ännu inte bekräftat av utvecklarna Blue Isle Studios men spelet har nyligen gått igenom PEGI:s granskningar, vilket borde tyda på en lansering inom kort.
Fortsätt läsa Slender: The Arrival kommer till PS4 »
Sony har nyligen släppt en ny trailer för den lovande Share Play-funktionen som kommer att implementeras genom firmware 2.00 till PlayStation 4. Denna funktion som bygger på Remote Play-teknologin ger dig möjlighet att låta dina vänner interagera med dina spel på olika vis utan att de själv behöver äga spelet i fråga. Själva temat för Share Play är enligt Sony att skapa en virtuell soffa för dina vänner där de antingen kan titta på när du spelar, ta kontroll över spelet eller spela tillsammans med dig i lokala flerspelarlägen.
Fortsätt läsa Sony visar hur Share Play fungerar »
Nu när vi officiellt har gått över till vintertid betyder det att det snart är dags för årets största speltitlar att släppas. November kommer att bli en väldigt dyr månad för mig, men innan dess har vi en vecka kvar i oktober som bjuder på en del intressanta släpp. Spelet jag hoppas absolut mest på är Lords of the Fallen som ser ut att ha potential att bli ett riktigt vettigt Dark Souls-inspirerat spel, och förhoppningsvis bra nog att tillfredsställa min aptit innan Bloodborne släpps i februari. Om du på något vis har missat Telltales tolkning av The Walking Dead har du en ypperlig chans att åtgärda detta eftersom båda säsongerna släpps till PlayStation 4 denna vecka.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 44 2014] »
Det är dags för veckans uppdatering på PlayStation Store, och i vanlig ordning som det brukar vara nu under hösten finns det gott om trevliga spel att välja mellan. Veckans tveklöst största titel måste vara Just Dance 2015, som kanske inte är min typ av spel men som är en årlig storsäljare. Om du, liksom jag, inte är kompatibel med dans kanske Legend of Korra från Platinum Games är något för dig. Vill du istället ha din action i förstapersonsperspektiv kan Shadow Warrior vara något för dig.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 43 2014] »
Zen Studios gör inte bara trevliga och välgjorda flipper- och minigolfspel utan ibland även musikspel som Kickbeat: Special Edition (5/10), och såklart CastleStorm vars definitiva utgåva jag har provspelat. Ska jag försöka kategorisera CastleStorm känner jag att spelet får bäst rättvisa i att liknas vid en korsning av strategi, prickskytte och närstrid – allt förpackat i en skämtsam medeltidsmiljö.
Spelaren får till en början lära sig att kontrollera slottets främsta försvar: ballistan – ett gigantiskt armborst som kan slunga iväg allt från riktigt grova spjut till explosiva äpplen och raketdrivna får. Ballistan följer spelregler som känns hämtade från ett typiskt onlinerollspel där den svagare attacken går att använda ofta medan de mer kraftfulla attackerna tar längre tid att ladda om.
Till en början känns det här vapnet mycket mäktigt och det är väldigt enkelt att decimera fiendernas trupper som sakta kommer travande mot slottet som spelaren beskyddar. Efter att ha klarat några nivåer introduceras dock spelaren till nästa sak att planera inför: trupper och hjältar.
Fortsätt läsa Recension: CastleStorm: Definitive Edition [PS4] »
Matlagning, närstrider och tjejer med kattöron – för den inbitne Japan-fantasten låter ett spel med de ingredienserna nästan för bra för att vara sant! Utvecklaren Meteorise släppte i mars i år en version av den i Japan framgångsrika spelserien Senran Kagura som tog ett rejält kliv åt sidan från den tvådimensionella stridsupplevelsen som spelarna förväntat sig.
Fortsätt läsa Marvelous släpper Senran Kagura Bon Appetit! »
Frogwares är en utvecklingsstudio som i många år har pumpat ut äventyrsspel som har baserats på den ikoniska detektiven Sherlock Holmes. Trots att de fått relativt gott mottagande har de flugit lite under min radar, men det är nog något jag behöver ändra på att döma av Sherlock Holmes: Crimes & Punishments.
Spelet har ett episodiskt upplägg med sex fall som är fristående berättelser. Dessa mysterier varierar mellan mord och försvunna tåg med värdefull last, och Scotland Yard-kommissarien Lestrade behöver förstås ta hjälp av Sherlock Holmes och hans vässade slutledningsförmåga för att lösa dem.
Fortsätt läsa Recension: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments [PS4] »
Evolution Studios har haft en knackig väg fram till lanseringen av detta bilspel som skulle vara ett av de stora köpargumenten för PlayStation 4 förra året. Nästan ett år senare är det äntligen dags för Driveclub att släppas och åtminstone visuellt har spelet mått väldigt bra av förseningarna.
Redan från början var budskapet från utvecklarna att detta spel skulle revolutionera med de sociala kopplingarna i bilspel, något som förstås ska tas med en nypa salt. Konceptet är dock oavsett ett ganska intressant sådant med tanke på att de flesta bilspel som har haft liknande ambitioner tidigare generellt sett har varit i öppna spelvärldar. Att kontinuerligt bli matad med utmaningar när jag kör tävlingar är ett bra incitament att fortsätta köra och bli bättre.
Fortsätt läsa Recension: Driveclub [PS4] »
De brittiska indieutvecklarna Bossa Studios som ligger bakom galenskaper som Surgeon Simulator (7/10) har nu ett nytt projekt på gång vid namn I Am Bread. Som namnet antyder spelar du som en brödskiva som du styr runt i diverse miljöer och det ser ut att vara väldigt fokuserat på fysikpussel och allmänt skruvad humor. Vad sägs till exempel om en brödskiva som åker skateboard?
Fortsätt läsa Bossa Studios visar upp I Am Bread »