Recension: CastleStorm: Definitive Edition [PS4]

Zen Studios gör inte bara trevliga och välgjorda flipper- och minigolfspel utan ibland även musikspel som Kickbeat: Special Edition (5/10), och såklart CastleStorm vars definitiva utgåva jag har provspelat. Ska jag försöka kategorisera CastleStorm känner jag att spelet får bäst rättvisa i att liknas vid en korsning av strategi, prickskytte och närstrid – allt förpackat i en skämtsam medeltidsmiljö.

Spelaren får till en början lära sig att kontrollera slottets främsta försvar: ballistan – ett gigantiskt armborst som kan slunga iväg allt från riktigt grova spjut till explosiva äpplen och raketdrivna får. Ballistan följer spelregler som känns hämtade från ett typiskt onlinerollspel där den svagare attacken går att använda ofta medan de mer kraftfulla attackerna tar längre tid att ladda om.

Till en början känns det här vapnet mycket mäktigt och det är väldigt enkelt att decimera fiendernas trupper som sakta kommer travande mot slottet som spelaren beskyddar. Efter att ha klarat några nivåer introduceras dock spelaren till nästa sak att planera inför: trupper och hjältar.

Jag vet...ibland är min ballista och jag bara så bra!

Jag vet, ibland är min ballista och jag bara så bra!

Spelet visas i en tvådimensionell vy, sett från sidan och när det är dags för slottets hjälte att äntra scenen, zoomar kameran in och ger en bra överblick av området där närstriderna utspelar sig. När spelaren har valt att skicka ut slottets hjälte gäller det att agera snabbt – hjälten är en mäktig karaktär men får bara vistas på slagfältet under en mycket begränsad tid.

Spelaren har även tillgång till andra typer av marktrupper. Genom en snabb knapptryckning finns upp till fem utvalda enheter att tillgå för att krossa fienden. Vilka trupper som går att använda är upp till spelaren, som mellan slagen har möjlighet att uppgradera och ändra sitt slott. Beroende på vilka barracker som installerats i slottet har spelaren tillgång till allt från vanliga soldater med svärd till präster och enorma stenmonster.

Allt beskrivet hittills lärs ut på ett bra sätt under spelets gång och det är sällan som upplevelsen känns som en betungande utmaning. Mot slutet av kampanjerna som erbjuds är dock frenesin och tumultet ett faktum då spelaren behöver förstöra motståndarens slott med ballistan samtidigt som marktrupper behöver nedgöras och det egna slottet försvaras. Helhetsupplevelsen mot slutet är hektisk och stressande men känslan av att ha lyckats hantera så många spelmoment på en gång är i det närmaste oslagbar.

Hmmm - vi har riddare, munkar och bågskyttar...Vart sjutton ska vi ha ölen nu då?

Hmmm – vi har riddare, munkar och bågskyttar. Var sjutton ska vi ha ölen nu då?

CastleStorm: Definitive Edition har förutom en ordentlig kampanj – som utökas ytterligare eftersom denna utgåva även inkluderar tilläggspaketen ”From Outcast To Saviour” och ”Warrior Queen” – även underhållande flerspelarlägen. Antingen går det att spela tillsammans på delad skärm eller så kan spelarna välja att bara njuta av arenastrider tillsammans eller mot varandra. Personligen föredrar jag samarbete med min son i arenastriderna, mest på grund av att det ordinarie spelupplägget på delad skärm känns svårmanövrerat på grund av den komprimerade spelytan.

Förutom en varsamt polerad och uppskalad grafik, bjuder CastleStorm: Definitive Edition på många timmars spelglädje som flyter på riktigt bra både i enspelarläget men även om soffan och spelet delas med en vän. Zen Studios visar här att de inte bara är duktiga på bollfysik i flipperspel utan att de även har roliga och bra idéer för framtiden!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.