Recension: Futuridium EP Deluxe [PS4/Vita]

Mängden skjutspel av klassisk poängjägarstil har verkligen ökat på sista tiden med tanke på släpp som till exempel Velocity 2X (6/10) och nu Futuridium EP Deluxe. När flera större utvecklare fokuserar på omfattande projekt med gripande narrativ satsar istället flertalet indieutvecklare på att hitta den där obeskrivliga känslan av att bara vilja spela en gång till för att toppa din förra poäng.

Futuridium EP är ett spel som i princip struntar i upplägg och berättelser, utan kastar dig rakt in i ett rymdskepp för att skjuta kuber. Om du gräver lite i menyerna kan du finna en introduktion till spelet med en antydan till berättelse, men inte ens utvecklarna verkar tycka den är relevant i sammanhanget.

Målet på varje nivå är att skjuta sönder alla blå kuber samtidigt som du försöker hålla liv i din energimätare. Mätaren tickar ner kontinuerligt men fylls på en aning varje gång du förstör en blå kub. Skulle du krocka med något åker dock energinivån ner ett rejält hopp, vilket i praktiken innebär att du har mindre tid på dig att klara banan. När alla blå kuber är eliminerade exponeras kärnan av banan och när denna är förstörd är det dags för nästa nivå.

Denna gigantiska kub döljer de mindre kuberna du behöver förstöra. Den har fått mig att svära många gånger.

Hela konceptet är tydligt placerat i kategorin enkelt att plocka upp, men svårt att bemästra. Spelet håller inte din hand på något vis, utan det är upp till dig att nöta banorna tills du kan dem. Med tiden låser du upp möjligheten att få ytterligare chanser att fortsätta även när energimätaren har tömts, men detta är på bekostnad av din poäng. Skulle du däremot klara flera banor på raken felfritt ökar din multiplikator efter varje nivå, något som är väldigt nödvändigt ifall du siktar högt på topplistorna.

Utöver poängjakten finns andra morötter för spelaren i form av medaljer för varje bana. Dessa baseras på tid, hur många kuber du lyckas skjuta sönder utan uppehåll och ifall du lyckas klara banan utan att krascha ditt skepp. Dessa medaljer känns i många fall långt utanför mitt personliga räckhåll, bortsett från att klara banan utan att dö. Den brukar jag kunna knåpa mig till efter några försök, men i övrigt är det rejäla utmaningar.

Spelet finns tillgängligt på både PlayStation 4 och PlayStation Vita och är cross buy när du köper det. Tråkigt nog finns det ingen cross save-funktionalitet vilket innebär att du behöver spela om från början om du skiftar plattform. Om du är en troféjägare kan du dock glädja dig åt att det finns två separata trofélistor.

Att navigera mellan dessa roterande föremål är inte det enklaste under tidspress.

Futuridium EP Deluxe fungerar väldigt bra som ett portabelt spel till Vitan med tanke på att det är ett relativt snabbt spel som inte behöver någon större tidsinvestering för att komma igång med. Samtidigt är det en fröjd att spela på PS4 om du har en vettig ljudanläggning eftersom soundtracket är riktigt härligt. Den pumpande elektroniska musiken fick gång på gång min bashögtalare att göra piruetter i lägenheten, vilket säkert uppskattades av mina grannar.

Det här är ett spel som är fokuserat på att göra vad det gör riktigt bra, och det fungerar för det mesta. Problemet är att innehållet är tunt om du inte drivs av topplistor eller medaljjakt. Det finns ett par extra lägen att låsa upp, men de skiljer sig inte tillräckligt mycket från huvudläget för att skapa variation. Blir du däremot sporrad av att jaga topplisteplaceringar och kanske har några likasinnade vänner kommer du sannolikt att få ut mycket nöje från spelet.