Tycker du att berättelser med tidsresor kan vara röriga och svåra att hänga med i? I så fall får du både hålla i hatten och sitta lugnt i båten när du spelar Steins;Gate 0. Spelet är en uppföljare till det kritikerrosade Steins;Gate, eller egentligen ett slags sidospår, eftersom det utspelas precis innan föregångarens verkliga slut. Dock utspelas det i beta-tidslinjen, vilken är en parallell tidslinje till händelserna i ettan. Och inte blir det enklare av att de stoppar in en nolla i titeln, något som vanligtvis används för uppföljare. Är du med än så länge?
Precis som i första delen är det studenten och vetenskapsmannen Rintaro Okabe som står i centrum, han lider av post-traumatisk stress på grund av de tidigare händelserna. Med tanke på att det handlar om en visuell roman vill jag inte gå in djupare på detaljer i berättelsen, eftersom det är hela behållningen. Som spel betraktat blir det extremt mycket klickande på X och några enstaka val som leder till förgreningar i berättelsen och inget annat. Titeln har inga krav på färdigheter, utan förmedlar bara upplevelser.
Fortsätt läsa Recension: Steins;Gate 0 [Vita] »
Året börjar löpa mot sitt slut, och alternativen för månadens höjdpunkter är väldigt få. Vi hade ursprungligen en mer omfattande samling spel att se fram emot i december, men under årets gång har spel som South Park: The Fractured But Whole och Gravity Rush 2 halkat in i 2017 istället.
Det saknas dock inte spel helt och hållet under årets sista månad, utan vi får bland annat utöva friåkning i de franska alperna och umgås med PlayStation-världens mest omtalade förvuxna korsning mellan en hund, katt och fågel.
Fortsätt läsa Månadens höjdpunkter [December 2016] »
Två av de spel som jag rankar allra högst när det kommer till actionbetonad sport på konsol är Burnout Paradise och Amped 2. De är visserligen väldigt olika som spelupplevelser men det finns ett par gemensamma egenskaper där höga hastigheter, öppna miljöer och galna trick är några av de största likheterna.
Ubisoft Annecy har tidigare bidragit med resurser till både Tom Clancy’s The Division (8/10) och några av titlarna i Assassin’s Creed-serien, och stoltserar nu med extremsportspelet Steep. Titeln fångade direkt mitt intresse under E3-mässan i somras och i helgen fick jag äntligen möjlighet att testa mina färdigheter i backen. Och i luften.
Fortsätt läsa Mina första timmar med Steep »
Min förra resa till Japan fungerade mångt och mycket som en slags rekognosering av landet där jag tillsammans med min familj skapade oss en uppfattning om städer vi gillar bäst. Efter några dagar i Tokyo stod det klart att staden var lite väl hektisk för oss som familj; smaken är som baken, men vi trivdes betydligt mycket bättre i lite ”mindre” samhällen.
Ingenting är dock litet i Japan och även de mindre städerna huserar såklart mängder av människor – det bor trots allt över 127 miljoner människor på en yta som är betydligt mindre än Sverige. Valet inför den här semestern föll på Kobe och Osaka med 1,5 respektive 2,7 miljoner invånare – nog med speltokiga människor för att husera ett antal affärer med lockande innehåll.
Fortsätt läsa Resguide för spelare: Osaka och Kobe »
För första gången på flera veckor har vi inga gigantiska spelsläpp denna vecka, men det betyder ju förstås inte att det saknas underhållning. Tvärt om har vi ett par riktigt trevliga lanseringar, som förvisso har funnits på andra plattformar tidigare, men som nu letar sig till PlayStation 4. Först och främst har vi Amnesia Collection, som erbjuder de hårresande skräckspelen från Amnesia-serien i ett paket. Extra trevligt är att konsolspelare äntligen får avnjuta det första spelet, som tidigare bara fanns till PC.
Vi kommer även att få ta del av Darksiders: Warmastered Edition, som av många kallas det bästa tredimensionella Zelda-spelet med tanke på dess upplägg. Denna nyversion erbjuder uppsnyggad grafik och bättre bildfrekvens jämfört med PS3-versionen, och om du har införskaffat en PS4 Pro kommer du även att kunna njuta av en uppskalad 4K-upplösning.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 47 2016] »
Ännu ett år har passerat, och i all hast höll jag nästan på att glömma bort att vi faktiskt fyller tre år idag. Det är alltså tre år sedan vi publicerade vårt första inlägg, och sedan dess har förstås mycket hänt. Till stor del består vi fortfarande av samma stomme, men bara i år har vi förstärkts av två högkvalitativa skribenter i form av Jesper och Jerry.
Med deras ovärderliga insatser har vi kunnat bredda vårt innehåll, och erbjuda fler röster i den ständigt växande spelvärlden.
Fortsätt läsa PSbloggen fyller tre år! »
Ibland tenderar livet att krypa upp på en och fullständigt överbelamra en. Omständigheter utanför ens kontroll kan dränera ens energi och lust att spela saker – och när stressen blir för stor för att angripa nya spel tenderar vissa av oss att gå tillbaks till gamla favoriter, eller enklare spel, för att stressa ned. Så veckans fråga handlar alltså om – vilket eller vilka är dina bästa spel att slappna av med?
Fortsätt läsa Veckans fråga: Vilket är ditt bästa avkopplingsspel? »
Ända sedan Telltale Games lämnade brottsplatsundersökningar i CSI och nytolkning av klassiska Lucasarts-spel bakom sig, har ett tomrum skapats i universat av äventyrsspel. The Walking Dead-adaptionen blev så lyckad, att jag misstänker att den numera enorma utvecklingsstudion aldrig någonsin kommer att skapa ett peka- och klickaspel mer.
Genren gör mig riktigt nostalgisk bara jag tänker på den, eftersom många av mina starka spelminnen från ungdomen just kretsar kring spelen från Lucasarts och Sierra. När det snart fem år gamla Deponia därför dök upp för recension till PlayStation 4, kastade jag mig därför längtansfullt in i nostalgins värld.
Fortsätt läsa Recension: Deponia [PS4] »
Regnet smattrar mot den gråa betongbyggnaden. Över hustaken flyger en ljudlös skugga. Utanför gatljusets kägla rör sig något. Plötsligt glimtar en sylvass svärdsklinga i mörkret och blodet från en ovaksam fiende stänker över gatstenarna. Ur mörkret kliver en skepnad med mörka kläder och en klarröd MC-hjälm.
Ronin släpptes redan för ett och ett halvt år sedan till PC. Men det turordningsbaserade plattformsspelet har nu tagit sig till PlayStation 4 med stil. En minimalistisk hämndhistoria utgör bakgrunden, men det är grafiken, musiken och den starka ninjakänslan jag dras till.
Fortsätt läsa Recension: Ronin [PS4] »