Som djuphavsdykare är livet tungt, jobbigt och krävande både för psyket och kroppen. Att ha havsdjupet som arbetsplats kan likställas med att vara astronaut och jobba i rymden; minsta lilla misstag kan få katastrofala följder både för individen och för andra i gruppen. Det gäller att alltid vara på sin vakt och att ha koll på miljön, alla viktiga värden i dykardräkten och framför allt att alltid behålla lugnet i alla situationer.
Företaget jag jobbar för utvinner värdefulla gaser från havets botten och vi befinner oss på ett stort djup där vi måste ha speciella dräkter på oss för att över huvud taget kunna överleva vattnets tryck. I en kraftig undervattensjordbävning förstörs vår säkerhet i form av den bas som står på bottnen och det verkar som att alla mina kollegor dukar under. Nu återstår det bara att fly mot räddningen, men hur gör man det när det är ett oräkneligt antal meter mellan mig och vattenytan?
Fortsätt läsa Recension: Narcosis [PS4] »
Ifjol återvände Call of Duty till dess ursprungliga rötter, men efter bataljerna i andra världskriget har spelserien åter placerat sig i modern tid. Call of Duty: Black Ops IIII är den framgångsrika seriens femtonde titel och utvecklas av Treyarch. Spelet ska släppas 12 oktober, och under den gångna helgen kunde jag testa den stängda betan.
Förhandstestet fokuserade på flerspelarläget, med Team Deathmatch och ett par andra klassiska spellägen i bagaget. Ytterligare spellägen lades till vid flera tillfällen under testperioden, vilket var givmilt från utgivarnas sida.
Fortsätt läsa Förhandstest: Call of Duty: Black Ops IIII »
Uttrycket metroidvania började användas efter att spelskaparen Koji Igarashi ledde Konamis klassiska Castlevania i en annan riktning, där vampyrdräpandet blandades ihop med Metroid och dess icke-linjära värld. Symphony of the Night ledde till några uppföljare i samma stil, men inspirerade också flera andra spelutvecklare att använda det framgångsrika konceptet till sina egna titlar.
Indie-utvecklaren Motion Twin experimenterar med Igarashis idé och adderar en aggressiv, stigande utmaning i Dead Cells, där jag kontrollerar en människolik fånge i jakt på det enorma fängelsets ansvariga. Fortsätt läsa Recension: Dead Cells [PS4] »
Om det är några spelgenrer som jag verkligen drar mig för att uppleva så är det roguelike-spel och skräcktitlar. Samtidigt som jag har denna aversion mot vissa typer av spel, vill jag ändå ge dem en chans och utmanar därför gärna mig själv. Tack vare The Persistence, har jag nu fått möjligheten att genomlida båda dessa upplevelser samtidigt, i VR.
När min karaktär vaknar till liv är det ganska uppenbart att livet inte leker på rymdskeppet, där rösten Serena står för den enda guidningen samt narrativ. Skeppet vi befinner oss på har fastnat precis i närheten av ett svart hål, något som inte bara är farligt för fartygets existens, utan även har förvrängt klonskrivaren som jag är skapad i.
Fortsätt läsa Recension: The Persistence [PSVR] »
Så är ännu en vecka i hettans och torkans tecken till ända. Trots att jag har försökt svalka mig både med kalla drycker och fläktar, känns det som att den största delen av tiden har erbjudit lidande i form av värme.
Efter några dagars besök hos min familj i Småland, har jag äntligen återvänt storstaden och mina konsoler och det första jag kastade mig över var Dark Souls: Remastered (10/10), en upplevelse som inte föll mig smaken alls då jag dog, dog och dog som det är meningen. Nu i helgen bjuds det dock nya tillfällen att spela och för min del blir det något helt annat än den skoningslösa döden i det spelet.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 31 2018] »
Sällan har vikingar och asagudar varit så representerade i populärkulturen som på senare år. Se bara på spel som God of War (9/10) eller filmer som Thor: Ragnarök, som hyllats minst lika mycket som asarna själva en gång i tiden.
Min favoritvärld inspirerad av den nordiska mytologin finns dock att hitta i The Banner Saga (8/10). I detta fantastiskt vackra universum slåss vikingar och jättar tillsammans, för att överleva i en värld där solen fryst till is och ett farligt mörker sprider sig som en löpeld längs rikena. Allt från mytologin kring de mystiska gudarna till de fantasifulla runstenarna jag stöter på längs vägen påminner om asatron, men har ändå så pass unik stil att det hela skiljer sig markant från allt jag kommit att förknippa med asar tidigare.
Fortsätt läsa Recension: The Banner Saga 3 [PS4] »
Vi har klivit in i sommarens sista månad, men tro inte att värmen kommer att skruvas ned när en ny ensemble av heta titlar dyker upp på PlayStation Plus i augusti.
Bland tungviktarna finns Mafia III (7/10), det tredje kapitlet i hårdkokta maffiaserien. Om du känner för rejäl spänning och bli jagad av fasansfulla seriemördare istället, så kan det vara värt att kolla in skräckspelet Dead by Daylight. Klassiska skräckfilmsikoner som Michael Myers och Freddy Krueger gör gästspel i det sistnämnda.
Fortsätt läsa Månadens PlayStation Plus-spel [Augusti 2018] »
Det finns spel som har ett starkt budskap och som frammanar starka känslor. 1979 Revolution: Black Friday tillhör absolut den kategorin och kan jämföras med en dramatiserad dokumentärfilm om revolutionen i Iran 1979 då världens äldsta, den 3500 år gamla monarkin störtades.
Du tar dig an rollen av en ung fotograf vid namn Reza Shirazi som dras in i revolutionen och vars bilder används i propagandasyfte.
Fortsätt läsa Recension: 1979 Revolution: Black Friday [PS4] »
Jag började bekanta mig med tv-spel i slutet av 1980-talet och mestadels blev spelen mina lärare. Jag lärde mig engelska relativt fort och mitt intresse för bild inspirerades av de fantasifulla miljöerna, fastän de var formade i enkla pixlar. De flesta spel jag spelade hade simpla berättelser vilka ofta inkluderade några av av de mest klyschiga beståndsdelarna; pojke räddar flicka ifrån ondskefulla skurkar.
Jag har kommit till undsättning flera gånger oavsett om min protagonist var rörmokare eller en riddare i skinande rustning. När slutstridens dimma lagt sig och den dödade slutbossens lik börjat stelna till, var det vanligt att hjälten fick en kyss av den räddade kvinnan. Denna procedur upprepade sig i flera decennier och för min del kändes denna belöning till slut som en axelryckning. Fortsätt läsa Kärlek blomstrar bland fördomar i spelens värld »
Värmen håller i sig, alla fläktar och kylmedel är slutsålda och det börjar till och med bli trist att cykla till badstranden för ett dopp. Att det svenska vädret aldrig kan vara ”lagom”? Det börjar bli svårt att ha en behaglig tillvaro då det känns som att det är lika varmt inomhus som utomhus.
Ändå kämpar vi PlayStation-entusiaster tappert med våra konsolspel, trots att kylfläktarna ylar i sin desperata kamp att hålla hårdvaran någorlunda kall. Nedan följer ett axplock av vad vi i redaktionen sysselsätter oss med. Vi är självklart nyfikna på vad du sysselsätter dig med, så knacka loss på tangentbordet!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 30 2018] »