Recension: 1979 Revolution: Black Friday [PS4]

Det finns spel som har ett starkt budskap och som frammanar starka känslor. 1979 Revolution: Black Friday tillhör absolut den kategorin och kan jämföras med en dramatiserad dokumentärfilm om revolutionen i Iran 1979 då världens äldsta, den 3500 år gamla monarkin störtades.

Du tar dig an rollen av en ung fotograf vid namn Reza Shirazi som dras in i revolutionen och vars bilder används i propagandasyfte.

Förhör på det ökända fängelset Evin.

Spelet är i grund och botten ett berättelsedrivet äventyrsspel som påminner en hel del om Telltales spel de senaste åren. Spelmomenten är tämligen simpla och består till stora delar av dialogval och några quick time events. Spelets styrka är budskapet och det historiska dokumentet som förmedlas med berättelsen.

Du tvingas göra flera moraliska val där du exempelvis måste välja mellan lojalitet mot din familj och upprorsmakarna. Under spelets gång hittar du dokument och kassetter som ger fakta och djupare information om händelserna och de inblandade personerna kring revolutionen. Det handlar om allt från Khomeinis tal och den brutale fängelseföreståndaren Asadollah Lajevardi, till mer lättsamma saker som den viktiga iranska teceremonin och den extrema artighet som förknippas med iranier.

Grafiken förmedlar en bra känsla av 1970-talets Iran, även om detaljrikedomen på texturer känns lite torftig och modellerna är kantiga. Röstskådespelarna är bra även om jag tycker det är underligt att jag inte har möjlighet att välja röster på persiska. Det går att ställa in farsi som språk, men då är rösterna på engelska och menyer och undertexter är på persiska. Jag testade funktionen med hjälp av min fru som ursprungligen är från Iran, och hon sa att texterna innehåller mängder av stavfel.

Ett av historiedokumenten du låser upp under spelets gång.

När eftertexterna rullar har jag en nyvunnen hunger för att lära mig mer om den blodiga revolutionen och de olika grupperingarna som enades för att störta kungen, men som inte var överens om hur makten skulle fördelas efteråt. Islamisterna drog som bekant det längsta strået och sedan revolutionen har Iran varit en islamisk republik. Jag har själv besökt Iran flera gånger och känner igen en hel del uttryck och detaljer som spelet fångat upp.

Som spel sett blir upplevelsen dock lite torftig och jag lutar nästan åt att klassificera det mer som en interaktiv film än ett renodlat äventyrsspel. Vad det gäller dialogvalen hade jag gärna haft lite mer tid att fundera, då jag vid flera tillfällen inte hinner bestämma mig och får standardvalet att vara tyst istället för att ta ställning.

I slutändan har jag ändå fått följa med på en stark resa som lämnar ett bestående intryck. Jag hoppas att fler spelutvecklare följer den här modellen och att vi får uppleva dokumentärer på det här sättet istället för en BBC-producerad film i SVT. Jag hoppas att dagens spelare väljer att uppleva detta och ser till att vi kollektivt lär oss av historien.