No Straight Roads är i grund och botten ett kärleksbarn mellan genrerna actionäventyr och rytmspel. Spelets huvudpersoner är gitarristen Mayday och trummisen Zuke som tillsammans bildar rockbandet Bunk Bed Junction. De bor i staden Vinyl City som får sin el från musik och megabolaget NSR. Efter en audition där rockbandet vill slå igenom, bannlyses plötsligt rockmusik och de ger sig därför ut på ett korståg mot NSR och dess elektroniska dansmusik.
Där rytmspel vanligtvis har filer eller banor för noter som du ska aktivera i tid, utspelas No Straight Roads helt med karaktärerna i tredjepersonsvy. Alla attacker och händelser är storslagna och tillåts ta plats på spelytan.
Fortsätt läsa Recension: No Straight Roads [PS4] »
Ända sedan tredimensionella plattformsspel dök upp under den andra halvan av 1990-talet har det då och då poppat upp nya spel, även om de på senare tid varit lite glesare mellan dem. För några konsolgenerationer sedan var ju plattformshjältarna till och med maskotar för respektive spelkonsol.
New Super Lucky’s Tale tar det klassiska receptet och moderniserar det till att passa dagens konsoler och alla små förbättringar som vi vant oss med. Den elaka katten Jinx och hans löjtnanter attackerar väktarna som mestadels består av rävar. Målet är en bok som tillåter resande mellan dimensioner. Lucky är lillebror till en av väktarna och dras iväg till en okänd plats.
Fortsätt läsa Recension: New Super Lucky’s Tale [PS4] »
Att betrakta en person som spelar ett VR-spel är underhållande och intressant, inte minst när det kommer till upplevelser som verkligen sätter spelaren i centrum och överöser den med instinktiva reaktioner. Superhot VR (8/10) är ett sådant men det ska visa sig att Pistol Whip roar ännu mer.
Men spelet är såklart inte till för att vi ska roa oss genom att betrakta andra. Utan för att jag som spelare ska få en åktur av rang, ackompanjerad av härligt pulserande elektronisk musik, levererad i tio nivåer.
Fortsätt läsa Recension: Pistol Whip [PSVR] »
Jag tror att Is it Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon: Familia Myth – Infinite Combate tar priset som titeln med längst namn av alla spel jag har recenserat. Det är baserat på den framgångsrika mangan som dök upp 2013 och har fått flera sidospår, tecknad TV-serie, mobilspel och långfilm.
Gudarna har blivit uttråkade och för att få lite spänning beblandar de sig med vanliga människor. Det finns ett grottsystem med monster och gudarna rekryterar äventyrare som utforskar dessa grottor och går upp i rang samt blir starkare varje gång deras gud uppdaterar deras status.
Fortsätt läsa Recension: Is it Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon: Familia Myth – Infinite Combate [PS4] »
Full Throttle Remastered (10/10) blev spelet som förärade mig min hundrade platinatrofé. Det var tre år sedan och sedan dess har jag inte spelat många äventyrsspel i samma peka och klicka-genre.
Tack vare spelutvecklaren Epic Llama, blir det ändring på det tack vare det Monkey Island-inspirerade spelet Darkestville Castle. Här lånas detaljer och mekanik från de senare äventyrsspelen och blandas med den udda, sjuka humor som vi kommit att älska från Lucasarts titlar.
Fortsätt läsa Recension: Darkestville Castle [PS4] »
Mortal Shell är ett i raden av spel som på sätt och vis har blivit arvingar till den genrebrytande speltrend som bland andra Dark Souls startade för lite drygt 10 år sedan. Den vanligaste atmosfären i dessa spel är medeltida fantasy-miljöer, ofta med mörkare tema, mystisk handling och omgivningar som uppmuntrar till utforskande.
Dessa komponenter tillsammans med snudd på halsbrytande svårighetsgrader är givna ingredienser och de som spelar dessa titlar anses troligtvis av många vara spelvärldens masochister.
Fortsätt läsa Recension: Mortal Shell [PS4] »
Det är inte helt ovanligt att ha nostalgiska känslor för hur saker brukade vara förr, oavsett hur mycket det har förbättrats sedan dess. En vanlig sak som brukar komma upp i mina konversationer är det där mellanskiktet som fanns i spelbranschen förr, där vi kunde få spel som både var lite experimentella men ändå hade lite uppbackning när det gäller budget. Ett bra exempel på dessa spel är Destroy All Humans! (8/10) som Jonny recenserade nyligen.
Detta marknadsskikt urholkades dock en aning under förra konsolgenerationen när utvecklingskostnader började skena på grund av HD-grafiken. Men när jag startar upp Fast and Furious: Crossroads fylls jag genast av intryck som väcker denna nostalgi till liv igen.
Fortsätt läsa Recension: Fast and Furious: Crossroads [PS4] »
Min första semestervecka har nu passerat i en blandning av hutlös värme och utmattande fysiska aktiviteter. Det är därför skönt att helgen är här för att skänka lite avkoppling och speltid.
Trots att det fortfarande är sommartid i spelbranschen fortsätter det att trilla ut en del intressanta spel, och det är därför full aktivitet i redaktionen. Här nedan finner du ett axplock av det som pågår i stugorna!
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 33 2020] »
West of Dead är i princip precis vad det låter som. Jag är i vilda västern-miljö, jag är död och jag dör om och om igen. Men hur blev det så? Mason, vars röst skådespelas av den mångsidiga skådespelaren Ron Perlman, är fast i en sorts limbo.
Med ett så gott som nollställt minne vaknar jag upp på en krog som fungerar som avstamp för resan till himlen eller helvetet. Det förstnämnda ligger österut, det senare västerut och det är sällan helt klart vart de resande är på väg. På senare tid har problemen hopat sig och allt färre når sina slutmål, något som visar sig ha en koppling till Mason och hans förlorade minne.
Fortsätt läsa Recension: West of Dead [PS4] »